وی با اشاره به برنامههای شرکت مخابرات ایران برای افزایش سرعت و کیفیت اینترنت، تشریح کرد: «برای افزایش کیفیت ارتباطات اقدامات قابل توجهی در دست انجام است. زمانی که یک مشترک میخواهد از خانه خود یا از اتصالی که در سمت شبکه دسترسی دارد به یک سروری در اینترنت برسد باید از چندین شبکه عبور کند. یک شبکه، شبکه دسترسی است که در این زمینه مخابرات ایران سرویس ایدیاسال، ویدیاسال و سرویس افتیتیاچ را دارد.»
جعفرپور اظهار کرد: در حوزه ارتباط بینالملل هم ظرفیت مناسب است و آنجا اگر مشترک بتواند سرویس و خدمات را در داخل ایران تامین کند میتواند با عددی حدود ۳۰تا ۵۰ میلیثانیه به سرویس مورد نظرش برسد، ولی اگر قرار باشد که یک ارتباط بینالمللی را دریافت کند با توجه به اینکه سرویس مورد نیاز کجا ارائه میشود مثلا ممکن است بیشتر سرویسها در دیتاسنترهایی که در آلمان یا در دیتاسنترهایی که در حوزه خلیجفارس وجود دارند، باشد، با توجه به مسافت بین ۶۰ تا ۱۵۰ میلیثانیه نیاز باشد که آن سرویس برسد و در دسترس قرار گیرد.
به همین دلیل کیفیت ارتباطات به پارامترهای واقعا متفاوتی وابسته است و امروز من میتوانم به جرات اعلام کنم بخش قابل توجهی از مشکلاتی که ما در شبکه کشور داریم این است که بیشتر محتوایی که مردم از آن استفاده میکنند محتوای خارجی است و ما باید به سمت محتواسازی ایرانی برویم.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران معتقد است مشکل بعدی در شبکههای دسترسی وجود دارد و راهکار نجات، شبکه فیبرنوری منازل و کسبوکارها است، چون اگر فیبرنوری توسعه پیدا کند فشار از روی شبکه موبایل هم برداشته خواهد شد.
وی در ادامه صحبتهایش با اشاره به مشکلات و چالشهای توسعه و اجرای فیبرنوری در کشور گفت: پروژه فیبر نوری، پروژه ملی است؛ بنابراین یک همکاری ملی را میطلبد. نمیشود که ما کار کنیم و همه بار را روی دوش اپراتورهای ارتباطی بیندازیم. از یکسو مشترکین بهشدت به ارائه ارتباط نیاز دارند و از سوی دیگر این توانمندی در سمت اپراتورهای ارتباطی به خصوص شرکت مخابرات ایران ایجاد شده و آمادگی سرمایهگذاری داریم، اما متاسفانه برخی شهرداریها در این پروژه همکاری لازم را ندارند و از دید درآمدزایی به پروژه نگاه میکنند. برای آنها تفاوتی ندارد که اگه امروز یک اپراتور مخابراتی میخواهد حفاری انجام دهد چه عددی باید پرداخت کند و دیدگاهشان درآمدزایی است.
جعفرپور تاکید کرد: در این زمینه من رایزنیهای مختلفی در استانها و شهرهای مختلف داشتهام و به جرات میتوانم بگویم که مهمترین و بزرگترین مانع در توسعه فیبرنوری منازل و کسبوکارها برخی شهرداری ها هستند. البته باید گفت بعضی از شهرداریها انصافا همکاری بسیار خوبی دارند، اما بعضیها هم واقعا جلوی کار را میگیرند که باید این مشکل حل شود. با بعضی از شهرداریها در زمینه حفاری مورد نیاز فیبرنوری به نتیجه رسیدهایم و حتی نگاه حمایتگرانهای داشتهاند.
جعفرپور همچنین در ادامه صحبتهایش گفت: در گذشته مخابرات فقط در حوزه زیرساختی و ارتباطی فعالیت میکرد که ارائه انواع خدمات تلفنی خدمات انتقال بین شهری ارتباط فیبرنوری برای مشترکین تجاری و خانگی بود، ولی سال گذشته از آبان ماه ما وارد صنعت زیرساختهای اطلاعاتی شدیم و هدفگذاری کردیم که در این حوزه هم به مشترکین تجاری صنایع و هم به مشترکین خانگی خدمات جدید ارائه دهیم. با توجه به تحول دیجیتال که در کشور در حال رخ دادن است و جا ماندگی که وجود دارد بسیاری از کسبوکارها و صنایع امروز به دیتاسنتر، خدمات ابری و پلتفرم ابری خودشان نیاز دارند و با توجه به حجم خدماتی که در کشور ارائه میشود در حال حاضر واقعا کم است.