به گزارش خبرگزاری مهر، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در جمع مدیران کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره مرجعیت حاکمیتی آموزش و پرورش و توجه ویژه رئیسجمهور به این حوزه، بر ضرورت ایجاد تحولی همهجانبه در نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد.
وی ضمن تبریک مناسبتهای اخیر و ابراز قدردانی از تلاشهای صورتگرفته در سطح ملی، گفت: تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه همه دستگاهها باید در خدمت معلم باشند، قوت قلبی برای مجموعه آموزش و پرورش است. این تأکید بر مرجعیت و حاکمیتی بودن آموزش و پرورش، مبنای مهمی برای سیاستگذاری و برنامهریزی است.
حکیمزاده با اشاره به دغدغه مندی ریاست جمهوری نسبت به آموزش و پرورش اظهار کرد: تحول در مدرسهسازی نباید صرفاً به احداث فیزیکی محدود شود. مدرسه باید بستر تغییر رویکردها، یادگیری فعال و محیطی برای شکوفایی استعدادها باشد.
معاون آموزش ابتدایی در بخش مهمی از سخنان خود از مدیران کل خواست صرفاً بر چگونگی اجرای برنامهها تمرکز نکنند و گفت: تغییر نگرش تنها از مسیر تبیین چرایی ممکن است. اگر نتوانیم پاسخ روشنی به این پرسش بدهیم که چرا باید تحول ایجاد شود، همراهسازی فرهنگی و ذهنی بدنه آموزش دشوار خواهد بود. معلمان نسل جدید، دانشآموزان پرسشگر و دنیای هوش مصنوعی، همه ما را ملزم میکنند تا رویکردها را متحول کنیم.
وی با تأکید بر اجرای سند تحول بنیادین، گفت: مدرسه تراز سند تحول، باید دارای مدیران توانمند و معلمان خلاق باشد. توانمندسازی حرفهای معلمان از طریق اجتماعات یادگیری و رویکردهای نوین آموزشی پیگیری میشود.
معاون آموزش ابتدایی از ثبتنام بیش از ۳۲۴ هزار معلم در سامانه اجتماعات یادگیری خبر داد و گفت: تشکیل بیش از ۱۴ هزار حلقه یادگیری و ۲۱ هزار گروه معلمان همپایه در شبکه شاد، نشاندهنده گسترش این رویکرد تحولی است.
وی با اشاره به نیاز نظام آموزشی به پاسخگویی به نسل جدید پرسشگر و خلاق، افزود: در عصر هوش مصنوعی، مدرسه باید از فضای سنتی خارج شود و به محیطی برای یادگیری مشارکتی، انگیزهبخش و دیدهشدن تمامی دانشآموزان تبدیل شود.
طرح حامی نیز یکی دیگر از محورهای سخنان حکیمزاده بود. ایشان با بیان اینکه این طرح تجلی عدالت آموزشی است، گفت: ۷۲۷ هزار دانشآموز در قالب طرح حامی تحت حمایت قرار گرفتهاند. پیام این طرح، امید به دانشآموزانی است که ممکن است نادیده گرفته شوند.
در پایان، وی از تولید محتوای آموزشی در سه محور اصلی شامل توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمان، تقویت محیط یادگیری مثبت و بهرهگیری از فناوریهای نوین خبر داد و از مشارکت دانشگاهها و معلمان خلاق در این مسیر ابراز خرسندی کرد.