مهارت‌آموزی از سنین کودکی باید آغاز شود

خبرگزاری مهر سه شنبه 30 اردیبهشت 1404 - 08:57
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در جلسه اصلاح اساسنامه سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای بر ضرورت گسترش دامنه مهارت‌آموزی در کشور به ویژه از سنین کودکی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به بالا بودن بهره‌وری آموزش در سنین ۳ تا ۴ سال، گفت: مفهوم آموزش برای کودکان در عصر کنونی تغییر کرده است و جمعیت ۷.۵ میلیون نفری ۳ تا ۶ ساله در کشور به دنبال کسب آموزش‌های نوین از جمله کدنویسی، فناوری کوانتوم و هوش‌مصنوعی هستند.

وی تاکید کرد: کودکان زیر ۱۳ سال در اولین قطعه از تأمین زنجیره آموزش با سازمان ملی تعلیم و تربیت زیر نظر آموزش و پرورش در بخش میانی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها و در نهایت با دانش‌بنیان‌ها در پایان این زنجیره سروکار دارند.

رئیس کمیسیون آموزش، ادامه داد: در کشور ما افراد موفق بسیاری وجود دارند که مهارت‌شان را از خانواده به ارث برده‌اند و از سنین کودکی به یادگیری و کسب مهارت پرداختند که همین موضوع راه‌اندازی سامانه درخواست مهارت‌آموزی برای طیف‌های مختلف جامعه و همچنین گسترش دامنه‌ی مهارت‌آموزی در ابعاد و سنین مختلف را ضروری می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات حمایتی مجلس در گسترش دامنه‌ی مهارت‌آموزی، بیان کرد: از جمله گام‌های مهم برداشته شده، می‌توان به تصویب رتبه‌بندی معلمان، تدوین اساسنامه جدید برای سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای و ایجاد سه منبع درآمد پایدار، برای این سازمان اشاره کرد.

منادی سفیدان در پایان سخنان خود، خواستار رفع مشکلات مواد بیست و هشتگانه اساسنامه در سازمان و انتقال آن برای تجدیدنظر به مجلس شد.

اشتغال به کار ۵۸ درصد از کارآموزان کارجو بر اساس سامانه رصد اشتغال

غلامحسین محمدی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ضمن ارائه توضیحاتی از سیاست‌ها و راهبردهای جدید این سازمان از راه‌اندازی شبکه آموزش‌های مهارتی در جهت گسترش دامنه این آموزش‌ها خبر داد و گفت: ۴۰ درصد از کارآموزانی که به این سازمان، مراجعه می‌کنند، کارجو هستند و از بین این کارجویان ۵۸ درصد آنان بر اساس رصد سامانه اشتغال، جذب بازار کار می‌شوند.

وی با تاکید بر استقرار نظام صلاحیت‌حرفه‌ای، تصریح کرد: شناسایی و معرفی ۱۳۰ فرصت سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی ۱۸ مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای هیئت امنایی و ۴ مرکز سنجش‌صلاحیت‌حرفه‌ای از اقدامات انجام شده این سازمان بر اساس سیاست‌های در نظر گرفته شده در اساسنامه و با رویکرد تقاضامحوری، مشارکت‌جویی و تسهیل‌گری بر مبنای پیوند آموزش با صنعت و آینده شغلی است.

به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رتبه‌بندی مربیان در ۴ سطح مربی پایه، ارشد مربی، سرمربی و استاد مربی تدوین شده است که تا پایان سال‌جاری، اجرا خواهد شد و همچنین راه‌اندازی ۶۰ مرکز هیئت امنایی و ۱۰ مرکز سنجش صلاحیت حرفه‌ای، مورد هدف برنامه‌های این سازمان قرار گرفته است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برگزاری مسابقات مهارت را موضوع ترویجی مهم در گسترش اهمیت مهارت‌آموزی خواند و ادامه داد: این دوره از مسابقات ملی مهارت با مشارکت بنگاه‌های اقتصادی در اصفهان به عنوان پردیس مهارت به‌صورت متمرکز برگزار خواهد شد.

وی با بیان این موضوع که سومین دوره مسابقات مهارت کارگران در حال برگزاری است، افزود: ۲۲۰ کارگر و صنعتگر ماهر از ۲۲ استان و ۱۰۰ شرکت در این دوره از مسابقات کارگران در کرمان در حال رقابت با هم هستند.

محمدی در پایان این جلسه با اشاره به عایدات پایین این سازمان از منابع مالی در نظر گرفته شده در اساسنامه، خواستار الزام استقرار نظام صلاحیت‌حرفه‌ای در دو بخش کارگری توسط کارفرمایان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بخش دولتی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور، ایجاد صندوق توسعه‌ی مهارت برای حمایت کارآموزان و اعتباربخشی به گواهینامه‌های مهارتی این سازمان شد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.