تویوتا RAV4 بنزینی را کنار گذاشت

دنیای اقتصاد پنج شنبه 01 خرداد 1404 - 00:03
دنیای اقتصاد: تویوتا موتور در راستای تقویت حضور خود در بازار خودروهای هیبریدی، اعلام کرد که تولید مدل بنزینی کراس‌‌‌اوور پرفروش RAV4 را در آمریکا متوقف خواهد کرد و نسل جدید این خودرو را با تمرکز بر پیشرانه‌‌‌های هیبریدی و هیبریدی شارژی عرضه می‌کند.

به گزارش «ایسنا»، نسل ششم RAV۴ که اواخر سال ۲۰۲۵ وارد بازار می‌شود، تنها با پیشرانه‌‌‌های استاندارد هیبریدی یا هیبریدی شارژی (پلاگین) ارائه خواهد شد و گزینه بنزینی که بخش عمده‌فروش کنونی این مدل را تشکیل می‌دهد، حذف می‌شود. این تصمیم پس از موفقیت تویوتا در تبدیل سدان کمری به مدل تمام‌‌‌هیبریدی در سال گذشته اتخاذ شده است. مارک تمپلین، مدیر ارشد عملیاتی تویوتا در آمریکا، اظهار کرد: «موفقیت چشمگیر ما در فروش خودروهای هیبریدی، اعتمادبه‌‌‌نفس لازم را برای اعمال این تغییر در RAV۴ به ما داده است.»

تویوتا که از ابتدا نسبت به حرکت کامل خودرو به سمت خودروهای تمام‌‌‌برقی تردید داشته، استراتژی چندجانبه‌‌‌ای را دنبال می‌کند که شامل خودروهای هیبریدی، بنزینی و حتی هیدروژنی است. این رویکرد باعث شده تویوتا در برابر کاهش تقاضای خودروهای تمام‌‌‌برقی مقاومت بیشتری نشان دهد، در حالی که برخی رقبا با چالش‌‌‌هایی مواجه شده‌‌‌اند. تقاضا برای خودروهای هیبریدی در سال‌های اخیر در آمریکا به شدت افزایش یافته و تویوتا به‌‌‌عنوان پیشرو در این بازار شناخته می‌شود. در سه ماه اول سال ۲۰۲۵، بیش از نیمی از فروش تویوتا و برند لوکس آن، لکسوس، در آمریکا به مدل‌‌‌های هیبریدی و برقی اختصاص داشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷‌درصد رشد کرده است.

با این حال، تعرفه ۲۵ درصدی اعمال‌‌‌شده توسط دولت آمریکا بر خودروهای وارداتی، چالشی جدی برای RAV۴ جدید ایجاد می‌کند، زیرا بیش از ۶۰‌درصد فروش این خودرو در آمریکا از طریق واردات تامین می‌شود. در سال گذشته، از حدود ۴۷۵‌هزار دستگاه RAV۴ فروخته‌‌‌شده در آمریکا، تقریبا نیمی از کانادا و حدود ۲۰‌درصد از ژاپن وارد شده‌‌‌اند. تمپلین تاکید کرد که تویوتا قصد ندارد واردات RAV۴ از کارخانه‌‌‌های خود در انتاریو (کانادا) و ژاپن را متوقف کند و امیدوار است دولت دونالد ترامپ تعرفه‌‌‌ها را کاهش دهد.

RAV۴ در بازار رقابتی کراس‌‌‌اوورهای کامپکت با مدل‌‌‌هایی مانند هوندا CR-V، نیسان روگ، هیوندای توسان و شورولت اکوئینوکس جنرال موتورز رقابت می‌کند که بسیاری از آنها نیز تا حدی به تولید خارجی وابسته‌‌‌اند. تویوتا متعهد شده که در سال ۲۰۲۵ برای هر مدل تولیدی خود در جهان، گزینه‌‌‌ای هیبریدی یا برقی ارائه دهد. هم‌‌‌اکنون، حدود ۸۰‌درصد مدل‌‌‌های تویوتا و لکسوس فروخته‌‌‌شده در آمریکا مجهز به پیشرانه‌‌‌های هیبریدی یا تمام‌‌‌برقی هستند. این شرکت همچنین هفته گذشته اعلام کرد که در سال ۲۰۲۶ سومین خودروی تمام‌‌‌برقی خود را در آمریکا عرضه خواهد کرد.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.