به گزارش رکنا، بندر خشک آپرین در ۲۰ کیلومتری جنوبغربی تهران (اسلامشهر) در منطقهای به وسعت ۷۰۰ هکتار قرار دارد و شاهراه ریلی چهار استان همجوار است.
این پروژه با هدف تمرکززدایی از ایستگاههای باری پرترافیک تهران و افزایش سرعت و ظرفیت حملونقل کالا در دستور کار شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
بندرخشک آپرین ظرفیت پذیرش ۳۰ قطار، ۱۸ خط و یک هزار واگن در روز را دارد و در حال حاضر برای ۵۰۰ نفر اشتغالزایی کرده که این میزان با راهاندازی کامل بندرخشک آپرین به ۵ هزار نفر خواهد رسید.
از مزایای مهم این بندر، اتصال به کریدورهای بینالمللی است آپرین میتواند نقش مکمل در مسیر کریدور شمال–جنوب،چابهار–سرخس، و حتی محور چین–اروپا داشته باشد.
از مزیتهای دیگر این پروژ، افزایش سهم حملونقل ریلی است. با انتقال بار از جاده به ریل، شاهد کاهش هزینههای حملونقل، مصرف سوخت و آلایندههای زیستمحیطی خواهیم بود. همچنین این طرح موجب کاهش بار ترافیکی در ایستگاههای شهری مانند تهران، اسلامشهر و جوانمرد قصاب خواهد شد.
نورالله بیرانوند معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حملونقل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح فاز تکمیلی بندر خشک آپرین با اشاره به موقعیت راهبردی بندر آپریل گفت: بندر آپرین در قلب کشور و در کنار بزرگترین بازار مصرف واقع شده و توزیع مویرگی بار از طریق این بندر انجام میشود. ورود بار به این منطقه بهصورت مویرگی صورت میگیرد و تمامی مراحل بارگیری، بستهبندی، پردازش و حتی شکلگیری قطار در همینجا انجام میشود.
وی با تأکید بر ضرورت افزایش رقابتپذیری این بندر افزود: امیدواریم با سرمایهگذاری در حوزه سختافزار، اتوماسیون بار و توسعه زیرساختهای دیجیتال، بتوانیم بندر آپریل را در رقابت با بنادر مشابه و مراکز لوجستیکی پیشتاز کنیم. همچنین ایجاد تعامل مؤثر با بنادری چون بندر قرقوس در مرز چین و قزاقستان برای همراستایی در توسعه و تبادل کالا اهمیت بالایی دارد.
بیرانوند از سرمایهگذاری قابلتوجهی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در یک ماه آینده در مراسمی رسمی، از سرمایهگذاری 1500 میلیارد تومانی در این منطقه رونمایی خواهیم کرد. اکنون شرایط بخش مسافری بهبود یافته و تمرکز ما بر جذب منابع مالی از بخش خصوصی است. خوشبختانه چندین شرکت در حوزه لوکوموتیو وارد سرمایهگذاری شدهاند و تا پایان سال، قراردادهایی در این زمینه به امضا خواهد رسید.
وی درباره زیرساختهای حملونقل گفت: توسعه خطوط ریلی و مراکز لوجستیکی دو اولویت اصلی ماست. در حال حاضر قرارداد خط سیرجان-کرمان با مشارکت بخش خصوصی در حال اجراست و رایزنی با شرکتهای معدنی برای مشارکت در توسعه ادامه دارد. همچنین هماهنگیهایی با شرکتهای بزرگ فولادی برای توسعه خطوط فرعی انجام شده است.
معاون راهآهن با اشاره به جایگاه ویژه بندر آپریل افزود: مهمترین مرکز لوجستیکی کشور در همین نقطه واقع شده است. ما سازوکارهای سرمایهگذاری را تسهیل کردهایم و شرایط مناسبی برای واگذاری زمین به سرمایهگذاران فراهم شده است. همکاری با شرکتهای اپراتور نیز باعث شده برنامههای ویژهای برای حمل بار تضمین شود.
وی همچنین از برنامهریزی برای جذب سرمایهگذار خارجی در حوزه حملونقل بینالمللی خبر داد و گفت: با این رویکرد، شاهد توسعه بنادر خشک، خطوط ریلی و مراکز لجستیکی خواهیم بود. گرچه هنوز چالشهایی در خصوص خطوط طولانی وجود دارد، اما با همکاری بخش خصوصی، زیرساختها و ترمینالهای تجاری در حال توسعه هستند.
بیرانوند خاطرنشان کرد: سرمایهگذاری جدید پیشبینیشده برای بندر آپرین به حدود 5000 میلیارد تومان میرسد و در آینده نزدیک قراردادهای تازهای امضا خواهد شد. هدف ما این است که بندر آپریل به یک مرکز چندوجهی تبدیل شود که دستکم دو مد حملونقلی—ریل و جاده—را به زنجیره تأمین کشور متصل کند. این بندر به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود، پتانسیل بالایی برای توسعه دارد.
سید عبدالرسول مهاجر حجازی، سرپرست معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه در مراسم افتتاح فاز تکمیلی بندر خشک آپرین با تأکید بر ظرفیتهای ترانزیتی ایران، اظهار کرد: موقعیت ژئوپولیتیکی جمهوری اسلامی ایران این امکان را فراهم کرده تا به عنوان محور ارتباطی میان کشورهای منطقه ایفای نقش کند.
وی با اشاره به همسایگان شمالی کشور که فاقد دسترسی به آبهای آزاد هستند، گفت: ایران میتواند پل ارتباطی این کشورها از جمله روسیه، بلاروس، کشورهای آسیای میانه و منطقه قفقاز (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) تا سواحل خلیج فارس باشد. مسیرهای ترانزیتی کشور، بهویژه از طریق بندرعباس، میتواند این دسترسی حیاتی را فراهم کند.
وی اعلام کرد: حتی این امکان وجود دارد که برخی از این کشورها بنادر اختصاصی خود را در بندرعباس مستقر کنند. وزارت راه و شهرسازی به ریاست فرزانه صادق آماده ارائه تسهیلات لازم برای تحقق این هدف است.
وی با اشاره به ظرفیتهای جنوب کشور افزود: امارات متحده عربی نیز میتواند برای دسترسی به آسیای میانه از مسیر جمهوری اسلامی ایران استفاده کند؛ مسیری که به دلیل نزدیکی، امنیت و سهولت، یکی از گزینههای برتر منطقهای است.
مهاجر حجازی از تکمیل خط راهآهن چابهار ـ زاهدان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: اجرای این پروژه گامی راهبردی در توسعه حملونقل ریلی کشور است که موقعیت ترانزیتی ایران را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.
وی به حضور یک قطار باری چینی در محل پروژه آپرین اشاره کرد که به عنوان نماد عملیاتیشدن طرح و عبور از مرحله وعده به اقدام تلقی میشود.
سرپرست معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه با ابراز امیدواری نسبت به آینده پروژههای ترانزیتی، گفت: این گام مهم در ابتدای دولت چهاردهم نویددهنده رویکردی تازه در تقویت همکاریهای منطقهای و توسعه زیرساختهای لجستیکی کشور است.