ترانزیت ریلی از چین به تهران آغاز شد؛ الزام توقف دپوی کالا در بنادر

خبرگزاری مهر یکشنبه 04 خرداد 1404 - 09:11
مدیرعامل بندر خشک ریلی تهران گفت: با ورود نخستین محموله از چین به آپرین، ترانزیت ریلی آغاز شده و نباید اجازه داد کالاها در بنادر اصلی کشور دپو شوند.

امیر همایون جهانی مدیرعامل بندر خشک ریلی تهران (آپرین) در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر نقش راهبردی این بندر در نظام حمل‌ونقل کشور، اظهار کرد: بندر خشک ریلی تهران، آینده گمرکی استان و کلان‌شهر تهران خواهد بود.

وی افزود: این بندر در دو فاز طراحی شده که فاز نخست آن با مساحتی بالغ بر ۲۲ هکتار شامل زون اداری، انبار خشک، سردخانه، رگ یخچالی و حدود ۱۸ هکتار محوطه کانتینری با سه خط ریلی به اتمام رسیده است.

مدیرعامل بندر خشک ریلی تهران ادامه داد: برای فاز دوم بندر، سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلاری در بازه زمانی پنج سال آینده پیش‌بینی شده که مجموع سرمایه‌گذاری این پروژه را به ۴۰ میلیون دلار خواهد رساند.

جهانی با اشاره به نقش محوری این بندر در شبکه حمل‌ونقل کشور تصریح کرد: تمرکز ما بر اتصال شهرهای مرکزی به بنادر و توسعه حمل‌ونقل ریلی است و نخستین محموله از شهر «شی‌آن» چین وارد این بندر شده است.

وی افزود: متأسفانه حادثه اخیر در بندرعباس، هشداری جدی برای دولت‌مردان بود که نباید اجازه داد کالاها در بنادر اصلی دپو شوند؛ بنادر خشک راهکاری اساسی برای توسعه و افزایش ظرفیت بنادر کشور محسوب می‌شوند.

جهانی تأکید کرد: امیدواریم این الگو نه تنها در آپرین بلکه در سایر نقاط کشور نیز اجرایی شود تا بتوانیم به شکل مؤثر و هدفمند ظرفیت بنادر را مدیریت کنیم.

مدیرعامل بندر خشک ریلی آپرین با اشاره به چالش‌های اصلی این مسیر بیان کرد: مهم‌ترین چالش ما در حال حاضر، موضوع گمرک و انجام تشریفات ترانزیت در مبادی ورودی و تسهیل این روند در مبادی خروجی است.

وی افزود: باید با گمرک به توافقی برسیم تا کانتینرها در بندرعباس با حداقل تشریفات اداری و با سرعت بیشتر وارد بنادر خشک شوند؛ تشریفات فعلی باید به حداقل ممکن کاهش یابد.

جهانی بیان کرد: باید به سمت گمرکات نسل چهارم و پنجم حرکت کنیم که این امر نیازمند اسناد کامل و دقیق از سوی تجار است؛ ما نیز در تلاشیم با همکاری گمرک، روندها را اصلاح و تسهیل کنیم.

وی در پایان گفت: بندر خشک باید به گونه‌ای عمل کند که از منظر هزینه‌های لجستیکی، از جمله هزینه‌های ترخیص، مقرون‌به‌صرفه بوده و بتواند به عنوان گزینه‌ای مؤثر در نظام صادراتی کشور ایفای نقش کند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.