سونی، والمارت، بستبای، شین، فورد، از جمله قربانیان این وضعیت هستند. برخی از مهمترین حوزههای تحت تاثیر نیز به این شرح هستند:
۱. تیغ تعرفه بر لباس و اسباببازی: والمارت یکی از بزرگترین فروشگاههای زنجیرهای و خردهفروشی آمریکا است. این فروشگاه کالاهای زیادی را از چین وارد میکند. در پی اعمال تعرفه بر واردات کالاها، به ویژه محصولات چینی، هزینه تمامشده واردات برای این شرکت بالا میرود و برای جبران این ضرر به افزایش قیمت محصولات خود میپردازد. والمارت به تازگی اعلام کرده است که محصولات خود را گرانتر را خواهد فروخت. موضوعی که البته پیچیدگیهای خود را دارد. به جز این و باتوجه به قصد ترامپ برای وضع تعرفه صد درصدی بر واردات اسباب بازی، والمارت قصد دارد روی قیمت اسباب بازیها بکشد.
۲. ضرر بزرگ به تجهیزات الکترونیکی: «بِست بای» از دیگر شرکتهایی است که از افزایش قیمت محصولات خود خبر داده است. این شرکت توزیع تجهیزات الکترونیکی آمریکایی سالهاست بهعنوان بزرگترین شرکت این حوزه در آمریکا و کانادا شناخته میشود. اما این فروشگاه الکترونیکی تاکید دارد بهدلیل تعرفهها چارهای جز انتقال آن به خرده فروشان ندارد. البته مدیرعامل بست بای به این نکته اشاره کرده که برخی از قطعات و دستگاههای الکترونیکی بهطور موقت از تعرفههای ترامپ معاف هستند.
در همین رابطه یک شرکت ساخت کنسول بازی بهدلیل نگرانیهای مربوط به تعرفهها، تاریخ پیش سفارش محصولات تولیدی خود را به تعویق انداخته و تاکید کرده: قیمت اولیه کنسول تغییر نخواهد کرد؛ اما لوازم جانبی بهدلیل تغییرات در شرایط بازار، با افزایش قیمت روبهرو خواهند شد. این شرکت تاکید داشت که این امر میتواند برای هر شرکتی، بهدلیل شرایط بازار و تعرفهها، اتفاق بیفتد. از طرفی مدیر ارشد مالی پلیاستیشن از شرکت سونی اعلام کرد که ممکن است قیمت محصولاتشان را در پی تعرفهها، افزایش دهند.
۳. تعرفهها مقابل تجارت مد و لباس: «شین» یک شرکت فعال در حوزه مد و لباس است که فعالیت گستردهای در آمریکا دارد و همواره خریداران زیادی دارد. خردهفروشان شین و تمو از تعرفه صفر برخوردار بودند و این معافیت به دلیل این بود که محمولههایی به ارزش کمتر از 800دلار تحت تعرفه قرار نمیگرفتند. اما ترامپ طی امضا یک دستور اجرایی، این معافیت را حذف کرد. شین و تمو اظهار کردند که بهدلیل تعرفهها و تجارت جهانی، هزینههای عملیاتی آنها افزایش یافته است. به گفته این شرکتها، اعمال این تغییر قیمت از 25آوریل2025 آغاز شده و طبق بررسیهای سیانان همین تغییر، قیمت یک صندلی را که در 24آوریل61 دلار بوده درست یک روز بعد به 70دلار رسانده است. تغییری که به منزله افزایش 14.5درصدی قیمت صندلی در یک روز است.
۴. خودروسازی در مسیر تغییر: شرکت فورد بهعنوان دومین تولیدکننده خودرو در ایالات متحده است و پنجمین خودروساز بزرگ جهان فشار زیادی را از ناحیه تعرفههای ترامپ احساس میکند. البته فورد در این فضا تنها نیست. سوبارو نیز بهعنوان یک شرکت خودروسازی ژاپنی که شراکتی مفصل با شرکت تویوتا دارد، از این قاعده مستثنی نیست و بهدلیل وضع تعرفه 25درصدی بر خودروهای وارداتی و نیز اعمال تعرفه بر واردات قطعات خودرو وضعی مشابه با فورد دارد. مدیر ارشد مالی گروه فورد اعلام کرد که شرکت متبوعش قصد دارد قیمت خودروهای خود در ایالات متحده را در نیمه دوم سال2025، به میزان 1.5درصد افزایش دهد. شرکت خودروسازی ژاپنی، سوبارو نیز اعلام کرد که قیمتها را بهدلیل جبران هزینههای افزایش یافته، بالا خواهد برد. این شرکت به میزان دقیق افزایش قیمتها اشاره نکرد و فقط از وقوع این امر اطلاع داد.
۵. لوازم ورزشی: آدیداس از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم ورزشی در جهان است و بعد از شرکت نایکی، دومین تولیدکننده بزرگ محصولات ورزشی به شمار میآید. مدیرعامل آدیداس گفت: افزایش هزینهها بهدلیل تعرفههای اعمالشده توسط ترامپ محتمل است. وی با توجه به نااطمینانی در میزان افزایش قیمتها گفت: با توجه به عدم قطعیت در مذاکرات بین ایالات متحده و کشورهای صادرکننده جهان، نمیتوان بهطور قطع به تعیین مقدار افزایش قیمت نهایی پرداخت.
۶. لوازم خانگی زیر ضربات تعرفه: استنلی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم خانگی و محصولات برقی در آمریکا است. مدیرعامل استنلی در مصاحبهای به سیانان گفت: احتمال افزایش قیمت محصولات برای مصرفکنندگان وجود دارد؛ زیرا تعرفهها ذاتا تورمزا هستند.
افزایش تعرفهها به رشد هزینههای بنگاهها دامن زده است. این افزایش قیمت نه فقط تولید که خانوارها را هم هدف میگیرد و مصرفکنندگان را مجبور به پرداخت بیشتر میکند. در واقع تعرفه مانند شمشیر دولبه نه تنها به کشورهای خارجی زیان میرساند، بلکه تولیدکنندگان داخلی را نیز متضرر میکند.