اعتصاب، اصلاحات و مافیای خودرویی

دنیای اقتصاد شنبه 10 خرداد 1404 - 02:21
اعتصابات گسترده رانندگان حمل‌ونقل کالا،‌بار دیگر عمق معضلات و چندوجهی در حوزه مدیریت و قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی، به‌ویژه گازوئیل را نشان‌داد. تصمیمات متعدد، آنی و بدون هماهنگی با بخش‌خصوصی و تشکل‌های صنفی، همراه با سیاست‌های دستوری و حفظ قیمت‌های تصنعی فرآورده‌های نفتی، به‌جای حل مشکل، عامل بروز و تشدید این بحران است. اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که نه دولت توانایی ادامه روند فعلی را دارد و نه رانندگان و مالکان ناوگان قادر به تحمل شوک‌های ناگهانی قیمت‌ها هستند.

یکی از اصلی‌ترین ریشه‌های این بحران، چندنرخی‌بودن قیمت گازوئیل و همچنین کیفیت پایین این فرآورده حیاتی است. گازوئیل موجود در بازار کشور، بر اساس تحقیقات و مقایسه‌‌‌‌‌‌‌های فنی، کیفیتی به مراتب پایین‌تر از استانداردهای بین‌المللی دارد. در مقابل، مافیای خودرویی با اعمال نفوذ و انحصار، اجازه نمی‌دهد کامیون‌‌‌‌‌‌‌های استاندارد و کم‌‌‌‌‌‌‌مصرف با قیمت مناسب وارد بازار شوند. کامیون‌‌‌‌‌‌‌های موجود که بخش عمده ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور را تشکیل می‌دهند، سه‌برابر کامیون‌‌‌‌‌‌‌های استاندارد سوخت مصرف می‌کنند و در عین‌حال چهار‌برابر گران‌‌‌‌‌‌‌تر هستند. این معادله ناعادلانه، فشار مالی بسیار سنگینی را به رانندگان و مالکان تحمیل‌کرده و از سوی دیگر موجب هدررفت منابع ملی، افزایش آلایندگی هوا و تشدید بیماری‌های تنفسی در شهرهای بزرگ شده‌است.

متاسفانه نبود عزم راسخ در دستگاه‌های تصمیم‌گیر و مداخلات پوپولیستی اهالی سیاست باعث شده‌است که راهکارهای اصولی و بلندمدت در این حوزه مسکوت بماند و تنها شاهد راه‌‌‌‌‌‌‌حل‌‌‌‌‌‌‌های موقتی و مقطعی باشیم که نه‌تنها بهبود واقعی ایجاد نکرده‌اند بلکه روند تحمیل هزینه‌ها و نارضایتی‌‌‌‌‌‌‌ها را تسریع کرده‌اند. راه‌حل این بحران پیچیده اما روشن است؛ سیاستگذاران باید یکبار برای همیشه دست مافیای خودرو را کوتاه کند و با فراهم‌آوردن تسهیلات مالی و حمایتی مناسب، واردات واقعی و قانونی کامیون‌‌‌‌‌‌‌های استاندارد را تسهیل کنند. هم‌‌‌‌‌‌‌زمان، باید ناوگان فرسوده و چند صد‌هزار دستگاهی که مصرف سوخت و آلایندگی آنها بسیار بالاست، به‌صورت برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی شده و شفاف از رده خارج شود. همچنین ارتقای کیفیت گازوئیل و دیگر فرآورده‌های نفتی با استانداردهای جهانی باید به یک اولویت جدی تبدیل شود. در کنار این موارد، لازم است که سیاست‌های قیمت‌گذاری به سمت شفافیت و هم‌راستایی با نرخ‌های واقعی حرکت کند و افزایش قیمت‌ها به‌صورت پلکانی و با شیب ملایم انجام شود تا شوک‌های ناگهانی به رانندگان و مالکان وارد نشود. نگاهی به سابقه تاریخی نیز نشان می‌دهد؛ این راهکارها در دولت اصلاحات تا حدی دنبال شده بود، اما متاسفانه مقاومت و مخالفت‌های پوپولیستی اهالی سیاست موجب توقف آن برنامه‌‌‌‌‌‌‌ها شد و وضعیت فعلی را رقم زد.

اکنون دیگر زمان آن رسیده که مسوولان با درک عمق بحران و با عزمی راسخ و مبتنی بر مطالعات کارشناسی، به‌جای راهکارهای مقطعی، اصلاحات ساختاری و اساسی را در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای و سیاست‌های قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی اجرا کنند تا ضمن حفظ سرمایه‌های ملی و بهبود وضعیت اقتصادی رانندگان، سلامت محیط‌زیست و جامعه نیز بهبود یابد. بیایید یکبار برای همیشه از نظرات فعالان واقعی بخش‌خصوصی و همچنین از تجربه کشورهای موفق در این زمینه، به‌ویژه ترکیه، استفاده کنیم تا مسیر اصلاح و پیشرفت هموار شود.

*   کارشناس ارشد حمل‌ونقل و ترابری

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.