کاهش ۴۷ درصدی آب ورودی به سدهای استان تهران

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 15:03
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: ورودی آب به سدهای تهران از ابتدای سال آبی جاری تا پایان اردیبهشت ماه نسبت به میانگین بلند مدت ۴۷ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۴۷ درصدی آب ورودی به سدهای استان تهران نسبت به میانگین بلند مدت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: میزان حجم کل مخازن سد‌های استان تهران در حال حاضر ۴۶۵ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با ۶۱۷ میلیون متر مکعب سال گذشته ۱۵۲ میلیون متر مکعب کاهش داشته و همچنین در مقایسه با  میانگین بلندمدت ۹۶۷ میلیون متر مکعبی انتهای خردادماه ۵۰۲ میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد.

بهزاد پارسا در ادامه عنوان کرد: به دلیل کاهش بیش از ۴۳.۴ درصدی بارش استان تهران در مقایسه با متوسط بلند مدت، منابع تأمین آب شرب تهران در سد‌های لار، لتیان، ماملو و به ویژه سد امیرکبیر با کاهش قابل ملاحظه‌ای رو‌به‌رو است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه ذخیره آب موجود در سد‌های امیرکبیر، لتیان، لار و ماملو ۱۶ درصد مجموع گنجایش مخازن این سد‌ها است، تصریح کرد: هم اکنون حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر حدود ۷۷ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با میانگین بلندمدت ۱۷۸ میلیون مترمکعبی انتهای خردادماه ۱۰۱ میلیون متر مکعب کاهش دارد. همچنین در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در سد طالقان نیز به میزان ۲۲۷ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با میانگین بلند مدت ۳۴۳ متر مکعبی انتهای خرداد ماه ۱۱۶ میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد.

بهزاد پارسا افزود: میانگین حجم مخزن سد لار در انتهای خرداد معادل ۲۰۴ میلیون مترمکعب بوده که موجودی فعلی آن ۸۱ میلیون مترمکعب است و در مقایسه با میانگین بلند مدت ۱۲۳ میلیون متر مکعب کاهش داشته است. ضمنا میانگین حجم مخزن سد ماملو در انتهای خرداد ماه معادل ۱۶۶ میلیون مترمکعب است و امسال هم اکنون حجم آب موجود در مخزن این سد ۲۸ میلیون متر مکعب بوده کهدر مقایسه با میانگین آخر این ماه ۱۳۸ میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد و این درحالی است که حجم ذخیره آب موجود در سد لتیان در این روز معادل ۵۲ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با میانگین بلندمدت ۷۶ میلیون مترمکعبی انتهای خردادماه ۲۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنین تأکید کرد: امروز چهار سد اصلی تأمین‌کننده آب شرب تهران فقط ۱۶ درصد و با احتساب سد طالقان در مجموع ۲۵ درصد حجم مخزن خود را در اختیار دارند.

بهزاد پارسا در خصوص میزان بارش‌ها نیز گفت: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون ۱۴۵.۵ میلی‌متر ثبت شده که این میزان در سال گذشته ۲۱۰.۵ میلی‌متر بوده است؛ بر این اساس میزان بارش‌ها نسبت به سال آبی قبل آن ۳۱ درصد کاهش و در مقایسه با بلندمدت ۴۳.۴ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه منابع آب ما محدود است و با کاهش بارش‌ها و پایین آمدن سطح آبخوان‌ها، تأمین آب بیش از این با چالش مواجه خواهد بود، خاطر نشان کرد: با توجه به میزان نزولات جوی تا این لحظه و کاهش حجم آب موجود پشت سدها، مشارکت همگانی درحفاظت ازمنابع آبی و مدیریت بهینه مصرف ضروری است و امیدواریم با همدلی و همراهی مردم عزیز، بتوانیم تابستان پیش رو را بدون مشکل سپری کنیم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.