صادق امامی در گفت گو با الف تاکید می کند نهاد نظارتی مرجع در این زمینه نداریم که بیانیه بدهد و مثلاً بگوید این سایتها از نظر من بی اعتبارند. مشکل فضای رسانه ای رسمی این است که ما نهاد رسانه ای صنفی قدرتمندی نداریم. انجمنهای صنفی کوچکی هستند که قدرتمند نیستند . وقتی چنین نهادی وجود داشته باشد کافی است بگوید فلان رسانه از نظر ما باج نیوز است نه رسانه. در این صورت کار آن رسانه خطاکار تمام می شود.
امامی گفت: این خطاها در یک آن اتفاق نمی افتد و انسان مرحله به مرحله به سمت انحطاط میرود .
این روزنامه نگار تاکید می کند شما اگر هر رپرتاژی را بزنید و در این زمینه سختگیری نداشته باشید خواه ناخواه به عرصه باج نیوز وارد میشوید. حریم ها که شکسته شود این اتفاق می افتد. دو دهه شاید روزنامه نگاری تصور نمیکرد هدیه بگیرد. الان برخی می گویند اگر پول میدهید خبرتان را می زنیم! اگر مرقبت نداشته باشید به این ورطه می افتیم.
به گفته وی مشکل اصلی در این زمینه نظارت است. برخی از این باج نیوزها حتی شناحته شده هستند و چنین نیست که بگویند نمیتوانیم شناسایی کنیم چه کسانی هستند. حتی رسانه های غیر رسمی را نهادهای امنیتی می توانند پیگیری کنند.
امامی یادآور می شود: دوستی دارم که وقتی مدیر مجموعهای شد در یک سایت تخصصی گفتند او خواهر زاده فلان فرد است در حالی که این دوست ما از غرب کشور است و آن دیگری از جنوب و هیچ پیوندی با هم نداشتند. گفتم چرا شکایت نمی کنید. گفت اگر شکایت کنم این سایت به سایت دیگر می گوید حالا تو همین مطلب را بزن تا برود شکایت را پس بگیرد!
از نظر وی در میان مردم هم از نظر سواد رسانه ای و آموزش مشکل داریم. وقتی مردم خبر نادرستی را می خوانند میگویند همه رسانه ها مثل همند و نگاه نمی کنند که فلان خبر را یک کانال تلگرامی زده.
عضو شورای سردبیر روزنامه فرهیختگان ادامه داد: خود من مواجهه مستقیم با این قبیل هجمه های ر سانه ای داشتم. پس از پرداختن ما به یک سایت فوتبالی ناگهان ۱۵ تا ۲۰رسانه یک خبر واحد را علیه ما با ادبیاتی مشابه منتشر کردند! دوستی به من می گفت مدیر قبلی من ماهی ۵ میلیون به فلان کانال تلگرامی پول می داد که فقط او را نزنند !
به گفته امامی پاسخگو نبودن مسولان هم در شکلگیری باج نیوزها مؤثر است . عموم مسئولان دوست دارند پنهان کاری کنند و شفاف نباشند. بنابراین زمانی که کسی رازشان را بفهمد میروند برود سراغ باج خواهی.
امامی یادآور شد: اینکه گمان کنیم باج نیوزها فقط برای آدمهای سو استفاده گرند، درست نیست. برخی از آنها محصول جایی هستند. یعنی جایی برای اهداف خودش شبکه ای ساخته و این شبکه برای اهداف آن مجموعه بوده اما کم کم افراد این شبکه می گویند چرا باید با ماهی ۱۰ میلیون برای این ها کار کنیم! خودمان می توانیم تولید محتوا کنیم و پول دربیاوریم! اطلاعات محرمانه را هم که فلان جا به من می دهد! بنابراین گاهی ممک است در ابتدا انگیزه های خیلی مثبت وجود داشته باشند ولی زمانی که شما از ساختار خارج می شوید ماجرا چیز دیگری می شود! چون شما در این موقعیت از ابتدا که باج گیری نمی کنید و کسی به آنها باج نمی دهد. کمی که گذشت، اخباری که دیگران ندارند را پیدا می کنید و شما که نظارتی وجود نداشته باشد خواسته یا ناخواسته وارد این ورطه می شوید.
او تاکید می کند از این موارد زیاد داریم که در جایی کاری را سامان میدهند اما آن کار بعدا به ضد خودشان تبدیل می شود و بعد هم هیچکس مسولیتش را قبول نمی کند!
عضو شورای سردبیر روزنامه فرهیختگان در نقد برخی حوزه های خبری و نقش آنان در پر و بال دادن به فعالیت های شبه رسانه ای می گوید: شما برخی از فعالان توییتری را در جاهایی میبینید که باورتان نمی شود. یعنی به مخیله آدم خطور نمیکند که شما در یک جلسه مهم که رسانه های رسمی هستند فعالان فعال توییتری هم باشد !
او ادامه می دهد: رسانه رسمی در همه دنیا مهم است. اگر بخواهید کار موقتی بکنید میتوانید به انسان رسانه و بلاگرها رجوع کنید اما وقتی می خواهید حکومت کنید باید به رسانه ها رسمی تان اهمیت بدهید. به میزان کم کردن از اعتبار رسانه و پرداختن به انسان رسانه ها و بلاگرها حاکمیت شما ضعیف می شود. چون انسان رسانه ها و بلاگرها اصول خاصی ندارند و عمدتا به تصمیمات شخصی شان عمل می کنند .
امامی تصریح کرد: وقتی رسانههای رسمی تان را میدان نمیدهید و در جلسات مهم شما که بعضا مربوط به امنیت ملی هم هست یا حاوی اخبار محرمانه است توییتری ها حضور دارند دیگر رسانه معنا ندارد!
گفت و گوی کامل را اینجا بینید
بیشتر خوانید
شهابی: باج نیوزها از سواد رسانه ای پایین روابط عمومی ها بهره می برند/ بی توجهی به رسانه های رسمی عامل رشد باج نیوزهاست/ ذائقه رسانه های رسمی تغییر کرده است
منتجبی: نظارت موثری بر چندین هزار مجوز نشریه صادره شده وجود ندارد!/ رسانه های اجاره ای زمینه فعالیت باج نیوزی هستند/ صنف روزنامه نگاری شیر بی یال و کوپال است!
معزی: چرا فقط درباره باج گیری رسانه ای حرف می زنیم؟! باج دهنده ها مهم ترند!
مقدم: دستگاه ها نباید تسلیم «باج نیوزها» شوند/ نیازمند «نظام جامع رسانه ای» هستیم
انبارلویی: بعضی روابط عمومیها خود پرداز «باج نیوزها» هستند!/ در کشوری که پول ملی اش ظرف ۶ ماه نصف می شود فساد ایجاد می شود / خرج اصلی فشنگ «باج نیوزها» شخم زدن احوالات شخصی افراد است
رحمتی: رفاقت ها و ترس از رسانه در «باج دهی» رسانه ای نقش دارد/ نظام تامین سرمایه رسانه ای در کشور سازوکار شفاف میخواهد/ قوانین حوزه رسانه باید به سرعت بروز شوند
نبوی: کسانی که حسابشان پاک است چرا باید به رسانه ها باج بدهند؟!/ در ملاحظات و رودربایستی ها گیر کرده ایم/ تشکل های روزنامه نگاری فقط کار سیاسی کرده اند