خبرگزاری مهر، گروه استانها – علی ستاری: امروز اگر هر مسئولی را، از بخشدار یک منطقه دورافتاده تا رئیسجمهور، به یک مراسم مرتبط با آموزش و پرورش ببرید، بیتردید این جمله را از او خواهید شنید: «زیربنای توسعه، آموزش و پرورش است و سرمایهگذاری در این حوزه یک ضرورت محسوب میشود». با این حال، با وجود تمام تلاشها، فاصله ما با نقطه مطلوب همچنان زیاد است و مناطق زیادی از نابرابری در توزیع زیرساختهای آموزشی رنج میبرند.
شهید آیتالله رئیسی با درک درست از این نابرابریها، نهضت مدرسهسازی را با جدیت در کشور آغاز کرد و به دوران مدارس کپری در هرمزگان پایان داد.
رئیسجمهور پزشکیان نیز با درکی دقیق از این مشکل در جوامع محلی، ادامه روند مدرسهسازی و اصلاح نظام آموزشی را هدفگذاری کرد. همین موضوع باعث افزایش تحرک در ساخت فضاهای آموزشی شد. اما این تلاشها نباید کمرنگ یا فراموش شوند، چرا که دانشآموزان ما نیازمند محیطهای امن برای رشد و شکوفایی استعدادهای خود هستند. با مدارس فرسوده و بیرنگ و رو در مناطق محروم، نمیتوان در دل کودکان عشق به دانایی را زنده نگه داشت.
توکهور و هشتبندی؛ نماد کامل نابرابری آموزشی در هرمزگان
اگر این گزارش را پنج سال پیش تهیه میکردیم، ناچار بودیم کمبود سرانههای آموزشی را به بشاگرد نسبت دهیم. اما با تلاشهای رئیسجمهور شهید و ساخت فضاهای آموزشی جدید، بشاگرد نه تنها از بحران خارج شد، بلکه با دستیابی به سرانه ۷ متر، از میانگین کشوری نیز فراتر رفت. جشن توسعه سرانه آموزشی در آخرین سفر رئیسجمهور شهید به هرمزگان، در بشاگرد برگزار شد.
اما منطقه توکهور و هشتبندی همچنان با مشکلات متعدد در حوزه زیرساختهای آموزشی دستوپنجه نرم میکند. مدارس فرسوده و ناایمن، تراکم بالای دانشآموزان در کلاسها، نیمکتهای کهنه و مستعمل، ضعف سیستم تهویه، کمبود کلاس، نبود فضای بهداشتی مناسب، کمبود فضاهای فرهنگی و ورزشی و همچنین وجود مدارس دو شیفته، تنها بخشی از مشکلات این منطقه است.
رسیدگی به این وضعیت نیازمند توجهی فوری و جدی است، چرا که با روند فعلی توسعه مدارس، نسلهای بعدی نیز باید آموزش را بر روی نیمکتهای آهنی و چوبی نیمهجان تجربه کنند و همچنان آموزش در پستوی بیتوجهی باقی بماند.
مردم و دانشآموزان توکهور و هشتبندی از مسئولان عالی استان انتظار دارند این مدارس را ببینند؛ کافی است بازدیدی از مجتمعهای آموزشی منطقه انجام شود تا عمق مشکلات روشن گردد و اهمیت رسیدگی به وضعیت آموزشی این منطقه دور از مرکز توجه مشخص شود.
کودکان استثنایی مدرسه «فروغ دانش» در انتظار نوری از امید
مدرسه «فروغ دانش»، تنها مرکز آموزشی ویژه کودکان با نیازهای خاص در شهر هشتبندی از توابع شهرستان میناب، در وضعیتی اسفبار به سر میبرد. این مدرسه که میزبان ۷۶ دانشآموز استثنایی با انواع معلولیتهای جسمی و ذهنی است، فاقد امکانات اولیه مانند ساختمان مناسب، سرویس بهداشتی در دسترس و تجهیزات آموزشی استاندارد است.
این مرکز آموزشی که در سال ۱۳۹۲ تأسیس شد، اکنون در شیفت مخالف یک مدرسه راهنمایی قدیمی فعالیت میکند؛ ساختمانی که خود در فهرست مدارس نیازمند نوسازی قرار دارد. دانشآموزان استثنایی در کلاسهایی آموزش میبینند که برای دانشآموزان عادی طراحی شده و فاقد ایمنی لازم برای آنان است. صندلیهای نامناسب، تجهیزات ناکافی و فضای فشرده باعث خستگی و آسیب جسمی دانشآموزان شده است.
کارگاههای آموزشی این مدرسه با کمترین امکانات تنها یک کامپیوتر و چند وسیله محدود اداره میشوند. با این حال، معلمان پرتلاش مدرسه با عشق و تعهد، کمبودها را با خلاقیت خود جبران میکنند و دانشآموزان با وجود تمام نارساییها، در تلاشاند تا آیندهای بهتر برای خود بسازند.
یکی از چالشهای جدی دیگر، وضعیت نامناسب سرویس حملونقل دانشآموزان است. مینیبوسی فرسوده که روشن شدنش گاهی به کمک خود دانشآموزان نیاز دارد، هر روز آنان را به مدرسه میرساند؛ نشانی از امید و مقاومت کودکانی که از کمترینها برای رسیدن به بیشترینها بهره میبرند.
یک کلنگ بیپشتوانه برای حل نشدن یک مشکل
در سال ۱۳۹۸ کلنگ احداث ساختمان جدیدی برای مدرسه فروغ دانش بر زمین زده شد؛ اما این وعده تاکنون بیفرجام مانده و زمین مورد نظر همچنان خالی است. سهم این کودکان تنها انتظار بوده است. خانوادههایی که هر روز با اضطراب، فرزندان خود را راهی مدرسهای میکنند که میدانند برازنده آنان نیست، چشمانتظار حمایت مسئولان و خیرین هستند.
مدرسه فروغ دانش، یک فریاد است؛ فریادی برای عدالت آموزشی، برای ساختن محیطی امن، بالنده و شایسته؛ این کودکان نه تنها نیازمند امکاناتاند، بلکه شایسته آیندهای روشن هستند. آیندهای که ساختن آن، مسئولیتی همگانی است.
مدارس کلنگی چالشی برای آموزش و پرورش در توکهور و هشتبندی
حجت الاسلام سید علی پور حسینی امام جمعه توکهور وهشتبندی منطقه توکهورو هشتبندی گفت: منطقه توکهور و هشتبندی با بیش از هشت هزار نفر جمعیت دانش آموزی با چالشهای بسیاری نظیر کلنگی و تخریبی بودن مدارس، کمبود فضای آموزشی، نبود تجهیزات مناسب و… روبرو است.
وی خاطرنشان کرد: منطقه توکهور وهشتبندی با بیش از هشت هزار نفر جمعیت دانش آموزی و برخورداری از بیش از ۱۰۰ نفر فرهنگی از اداره مستقل آموزش و پرورش، محروم است و این امر زیبنده نیست.
وجود مدارس تخریبی معضلی برای دانش آموزان است
حجتالاسلام بهرام سلیمانی مقام امام جمعه موقت منطقه توکهور و هشتبندی در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه گفت: وجود مدارس تخریبی معضلی برای دانش آموزان منطقه توکهور و هشتبندی است و ضروری است نوسازی مدارس فرسوده این منطقه به صورت جدی دنبال شود.
وی افزود: فقدان ساختمان مستقل برای بسیاری از مدارس معضل دیگر آموزش و پرورش در منطقه توکهور وهشتبندی است که نیازمند توجه ویژه برای رفع آن است.
حجت الاسلام سلیمانی مقام خاطرنشان کرد: به دلیل رشد چشمگیر جمعیت در منطقه توکهور وهشتبندی مدارس جوابگوی آمار بالای دانش آموزان نیست و توسعه کلاسها نیازم مبرم بسیاری از مدارس این منطقه است.
امام جمعه موقت توکهور وهشتبندی تصریح کرد: استقرار اداره آموزش و پرورش مستقل در منطقه توکهور وهشتبندی مطالبه عموم مردم است که تحقق آن میتواند زمینه ساز رفع بسیاری از چالشهای آموزش این منطقه محروم باشد.
سلیمانی مقام گفت: مسافت طولانی تا مرکز شهرستان، وجود جاده صعب العبور و حادثه خیز، وجود مدارس ناایمن و تخریبی، کمبود امکانات آموزشی و آمار بالای جمعیت دانش آموزشی ضرورت استقرار اداره مستقل آموزش و پرورش را در منطقه هشتبندی دو چندان کرده است.
لزوم توجه جدی به بحران فضاهای آموزشی در منطقه توکهور و هشتبندی
محمد پورمحمدی، رئیس شورای اسلامی شهر هشتبندی، در گفتوگو با خبرنگار مهر با قدردانی از توجه ویژه رئیسجمهور و استاندار هرمزگان به حوزه آموزش و پرورش، بهویژه در قالب طرح نهضت مدرسهسازی، اظهار داشت: شهر هشتبندی از جمله شهرهای دارای جمعیت بالای دانشآموزی است و دانشآموزان آن از نبود فضاهای آموزشی ایمن و استاندارد رنج میبرند.
وی با اشاره به فرسودگی و کلنگی بودن بخش قابلتوجهی از فضاهای آموزشی، آن را یکی از مهمترین چالشهای این شهر دانست.
مدارس تخریبی، تهدیدی جدی برای ایمنی دانشآموزان
پورمحمدی خاطرنشان کرد: مدرسه راهنمایی شهید موسی عسکری و دبستان کرامت امیرآباد، که در اوایل انقلاب احداث شدهاند، امروز به شدت ناایمن و فرسودهاند. نبود فضاهای مناسب آموزشی باعث شده دانشآموزان، حتی دانشآموزان استثنایی، ناگزیر در این مدارس کلنگی و ناایمن تحصیل کنند.
وی افزود: مدارس دیگری مانند نیما یوشیج (متوسطه اول پسرانه)، نامآوران دانش (متوسطه اول دخترانه)، هنرستان نوآوران و مدرسه استثنایی فروغ دانش نیز فاقد ساختمان مستقل آموزشی هستند و دانشآموزان این مدارس مجبورند در شیفتهای مخالف مدارس دیگر عمدتاً مدارس فرسوده به تحصیل بپردازند.
کمبود شدید کلاس و فضاهای آموزشی
رئیس شورای اسلامی شهر هشتبندی تأکید کرد: جمعیت دانشآموزی بالای این شهر باعث شده بسیاری از مدارس با کمبود شدید کلاسهای درس مواجه باشند. توسعه این مدارس نیازمند توجه ویژه اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس استان است.
ضرورت احداث مدرسه شبانهروزی پسرانه
پورمحمدی با اشاره به پراکندگی جغرافیایی منطقه توکهور و هشتبندی گفت: دانشآموزان مقطع متوسطه اول در این منطقه نیازمند مدرسه شبانهروزی پسرانه هستند، اما در حال حاضر چنین امکاناتی برای آنان فراهم نیست.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط بحرانی فضای آموزشی در شهر هشتبندی، مقاومسازی مدارس فرسوده، احداث ساختمان برای مدارس فاقد فضا، و توسعه کلاسهای درس، از ضروریترین اقدامات در این منطقه است و نیازمند توجه جدی مسئولان ذیربط، بهویژه اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس استان میباشد.
خلأ نبود اداره آموزش و پرورش مستقل در منطقه
پورمحمدی با انتقاد از نبود اداره آموزش و پرورش مستقل در منطقه توکهور و هشتبندی اظهار داشت: این امر موجب شده با وجود جمعیت دانشآموزی نزدیک به ۱۰ هزار نفر، منطقه از فضاها و تجهیزات استاندارد آموزشی محروم بماند.
وی افزود: در سالهای اخیر پیگیریهای متعددی از طریق اداره کل آموزش و پرورش، اداره کل نوسازی مدارس و استانداری هرمزگان برای بهبود وضعیت فضاهای آموزشی صورت گرفته، اما تاکنون نتایج ملموسی حاصل نشده است.
پورمحمدی با اشاره به مهاجرپذیری منطقه از شهرستانهای همجوار مانند بشاگرد، منوجان، کهنوج، قلعهگنج، عنبرآباد و بخش سندرک گفت: احداث فضاهای آموزشی با دو یا سه کلاس، پاسخگوی نیاز این منطقه نخواهد بود. حتی مناطق روستایی نیز به فضاهای آموزشی مجهز با حداقل شش کلاس درس نیاز دارند.
محروم ماندن هشتبندی از طرح نهضت مدرسهسازی
رئیس شورای اسلامی شهر هشتبندی اظهار داشت: علیرغم اختصاص ۲۰۰ پروژه به طرح ملی نهضت مدرسهسازی، تاکنون هیچ پروژهای در شهر هشتبندی کلنگزنی نشده است. انتظار میرود اداره کل آموزش و پرورش استان و اداره کل نوسازی مدارس، کلنگزنی پروژههای مدارس فرسوده شهید موسی عسکری و دبستان کرامت امیرآباد (هفتکلاسه) را در اولویت قرار دهند.
پورمحمدی افزود: احداث مدرسهای استاندارد و مجهز برای دانشآموزان استثنایی که اکنون در شیفت مخالف مدرسه فرسوده شهید موسی عسکری تحصیل میکنند، یکی از مهمترین مطالبات اولیا است. ساخت این مدرسه باید در اولویت برنامههای آموزش و پرورش و نوسازی مدارس قرار گیرد.
وی با اشاره به اهمیت آموزشهای فنی و مهارتی گفت: منطقه توکهور و هشتبندی فاقد هنرستان مجهز و استاندارد است و با توجه به نیازهای روز جامعه، احداث چنین هنرستانی باید در دستور کار آموزش و پرورش و نوسازی مدارس قرار گیرد.
پورمحمدی در پایان اظهار داشت: اداره آموزش و پرورش شهرستان میناب، به دلیل گستردگی حوزه و جمعیت دانشآموزی بالا، توان مالی و اجرایی لازم برای حل مشکلات آموزشی منطقه توکهور و هشتبندی را ندارد. بنابراین، ضروری است اعتبارات ویژهای از محل منابع ملی و استانی برای رفع کمبودهای آموزشی منطقه توکهور و هشتبندی اختصاص یابد.