به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از تقریظ حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «روحالله» دقایقی پیش با حضور نویسندگان، صاحبنظران و اصحاب رسانه در مؤسسه انقلاب اسلامی برگزار شد.
کائینی: از حدود ۳۰ سال پیش انتظار ایجاد موج تخریب امام را داشتیم
محمدرضا کائینی نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر در این مراسم با بیان اینکه از حدود ۳۰ سال پیش انتظار ایجاد موج تخریب امام را داشتیم و جریانی که از اواسط دهه ۷۰ شروع شد، عملاً به این نتیجه رسیده بود که با خط امام نمیشود کشور را اداره کرد، گفت: با این حال از عکس و تصویر و نام ایشان استفاده میکردند و سران آنها حتی به نام و عکس امام فتنه میکردند و علیه نظام و انقلاب اعلام موضع میکردند.
وی افزود: جریان تخریب امام ورای خارج از کشور، توسط کسانی در داخل انجام شد که ذیل عکس امام موضع میگرفتند و امروز هم موضوع امام تبدیل به هجو امام شده است و انتشار این تقریظ پادزهری بر این اتفاق است.
کائینی ادامه داد: هنوز از موضع شناساندن مثبت، اثر بایستهای درباره امام تولید نکردهایم و اثر جامع، کامل و بدون حرف و حدیث که شبه اجماعی روی آن باشد منتشر نشده است و در این میان کتاب «روحالله» میتواند فتح بابی در این زمینه باشد.
این نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: این کتاب بیوگرافی نویسی و زندگینامه نیست بلکه در پی پاسخ به سوالات سهگانه هستند ولی وارد هر موضوعی که شده آمد تقریباً هر آنچه که بوده را گفتهاند و این جای تقدیر دارد.
حجت الاسلام فلاح شیروانی: رویکرد امام، تمرکز بر تکریم انسان دارد
حجت الاسلام فلاح شیروانی پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی در این مراسم رونمایی با بیان کرد: امام برای پدید آوردن این پویش جدید فرمول خاصی داشتند و نتیجه هم در اندازههای پدید آمدن یک عصر جدید بود.
وی افزود: امام میخواست نظام استبدادی را بشکند و یک رشد برای بشریت رقم بزند و این رویکرد تمرکز بر تکریم انسان دارد و تبعات این رویکرد را امروز مشاهده میکنیم.
وی افزود: امام میخواست خود مردم بلند شوند و زندگیشان را بشورند. مردم ایران میخواهند انسان جدیدی شوند و شدند و امام محکم پای این ایستاده بود که مردم بشوند و بیدار شوند.
این پژوهشگر انقلاب اسلامی اظهار کرد: فطرت باعث میشود که انسان مثل پیامبران به عصاره دفائن عقول بیاندیشد و یکی از دلایلی که کسی نمیدانست امام میخواهند چه کار کنند به این دلیل است که ایدههای امام جدید بود.
برزگر: بسیج اجتماعی امام حیرتآور بود
ابراهیم برزگر دیگر پژوهشگر انقلاب اسلامی نیز در این مراسم رونمایی با بیان اینکه امام (ره) عامل توصیههای بودند که به دیگران میکردند و ما نیازمند اسوه سازی امام (ره) برای سیاستمداران و عصر جدید هستیم.
وی افزود: در سیر و سلوک شخصی، امام دنبال تهذیب نفس بود و قائل به این بود که خودسازی مقدمه جامعه سازی است. مسابقه با خود یک فلسفه زندگی است و امام (ره) دنبال این مسابقه بود.
برزگر ادامه داد: امام تعبیر میکند که «اسلام کارخانه انسان سازی است» و با تمرکز بر شخصیت امام میتوانیم این فناوری را به دست بیاوریم و در تربیت نسل جدید بهکار بگیریم.
این پژوهشگر با بیان اینکه سعهصدر امام مثل اقیانوسی بود که رودخانه حوادث را حقیر میکرد، اظهار داشت: بسیج اجتماعی امام حیرتآور بود و با سیاست رحماءبینهم زیرکانه بارها از ایجاد اختلاف بین مردم جلوگیری میکنند.
صفار هرندی: نسبت انقلاب اسلامی با امام، چیزی متفاوت از نسبت سایر انقلابها در جهان با رهبرانشان است
همچنین سجاد صفار هرندی پژوهشگر انقلاب اسلامی با بیان اینکه حضرت امام ابعاد مختلفی دارند ولی مهمترین وجه شخصیت ایشان رهبری انقلاب اسلامی است تصریح کرد: نسبت انقلاب اسلامی با امام چیزی متفاوت از نسبتی است که به طور معمول انقلابها در جهان با رهبرانشان داشتهاند. این بحث گزاره خنثای جامعه شناختی است و از منظر مرید امام بودن مطرح نمیشود.
وی افزود: انقلاب اسلامی با شرایط استبداد و بی عدالتی و سرکوب و مشکلات معیشتی مواجه بود ولی اینها به خودی خود منجر به انقلاب نمیشود ولی انقلاب رخ داد و با رخ دادنش صورت بندی ها از انقلابهای معمول را فروریخت.
صفارهرندی ادامه داد: در ادبیات جامعه شناسی غربی به این پاسخ رسیدهاند که این انقلاب برای اولین بار نه اتفاق افتاد، بلکه ایجاد شد و این کاری است که امام ایجاد کرد.
این پژوهشگر تاکید کرد: در حالی که جهان رهبری امام را موجب این انقلاب میبینید، امام خود را در این امر سهیم نمیداند بلکه از اعماق وجود معتقد است که این لطف الهی بود که چنین انقلابی ایجاد شد.
در حال تکمیل …