عصر ایران- در اواخر اکتبر سال ۲۰۰۹، تویوتا از خودروی مفهومی خود با نام FT-EV II در نمایشگاه خودرو توکیو پرده برداشت. این خودروی کوچک، که با الهام از زبان طراحی "Vibrant Clarity" دهه ۲۰۰۰ طراحی شده بود، نگاهی به آینده حملونقل شهری و برقی ارائه میداد.
FT-EV II بر پایه پلتفرم مدل iQ تویوتا ساخته شده بود، هرچند ابعادی کمی کوچکتر از آن داشت. با این حال، فضای داخلی آن برای چهار سرنشین طراحی شده بود که نشان از تمرکز بر کاربردی بودن داشت. تیم توسعه این خودرو، علاوه بر سبک طراحی و کاربردی بودن، تاکید ویژهای بر فناوریهای مخابراتی داخل خودرو داشتند.
این خودروی مفهومی از یک پیشرانه تمام الکتریکی شامل یک موتور الکتریکی جمعوجور و باتریهای لیتیوم-یون بهره میبرد. FT-EV II با هر بار شارژ کامل قادر به پیمایش ۹۰ کیلومتر بود و حداکثر سرعت آن به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسید. طول این خودرو ۲.۷۷ متر و ارتفاع آن ۱.۶۸ متر بود.
از نظر طراحی بیرونی، FT-EV II در مقایسه با مدل معاصر iQ، طراحی بسیار روانتری داشت. چراغهای LED، دوربینهایی به جای آینههای جانبی و درهای کشویی برقی که به سمت عقب باز میشدند، از دیگر ویژگیهای چشمگیر آن بودند. طرحهای گرافیکی گلدار روی بدنه نیز به خوبی نشاندهنده سبک طراحی اواخر دهه ۲۰۰۰ بود. در فضای داخلی، به جای فرمان معمولی، یک اهرم هدایت (yoke) قرار داشت که نشان از نوآوری در کنترل خودرو بود. FT-EV II از فناوری "درایو-بای-وایر" (Drive-by-Wire) بهره میبرد که امکان جابهجایی عملکردهای گاز و ترمز به اهرم هدایت را فراهم میکرد.
اگرچه این خودروی مفهومی در نهایت به تولید انبوه نرسید، اما نقش مهمی در نمایش دیدگاه تویوتا نسبت به خودروهای شهری آینده و پتانسیل فناوریهای برقی ایفا کرد.