
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، به همت متخصصان یک شرکت دانشبنیان، نخستین آنتیبیوتیک گیاهی در حوزه دام و طیور، تولید شد. محصولی که جایگزین مناسبی برای چندین داروی شیمیایی رایج در این حوزه خواهد بود.
نخستین آنتیبیوتیک گیاهی در حوزه دام و طیور به وسیله یک شرکت دانشبنیان پس از یک دهه فعالیت تحقیقاتی به مرحله تولید رسید.
این محصول که در دو شکل مایع و پودری در مرحله ورود به بازار است، حاصل سالها پژوهش، آزمون و کار بالینی بر روی فارمهای مختلف کشور است و جایگزین مناسبی برای چندین داروی شیمیایی رایج در این حوزه است.
امیرعلی امیری، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: با توجه به افزایش روز افزون خسارتهای ناشی از مقاومتهای آنتیبیوتیکی شیمیایی در ایران و به دنبال آن، بالا رفتن هزینه های درمان، افزایش تلفات انسانی، رویکرد استفاده از آنتیبیوتیک و داروهای شیمیایی در دامداری و مرغداری ها باید اصلاح شود. این محصول میتواند روند استفاده از آنتیبیوتیک در مرغداریها و عوارض آن را به میزان قابل توجهی اصلاح کند.
وی افزود: این محصول گیاهی نه تنها دوره منع مصرف ندارد، بلکه در مرغ تخمگذار، گاو شیری و سایر دامها نیز میتواند تا پایان دوره تولید استفاده شود. این ویژگی موجب کاهش مصرف آنتیبیوتیک، کاهش باقیماندههای دارویی در محصولات دامی و کاهش واردات نهادههای پروتئینی مانند سویا شود.
به گفته امیری، در دستورالعمل این داروها حتی یک گرم ماده شیمیایی یا مولکول سنتتیک استفاده نشده است و اگر فقط ۱۰ درصد مرغداریهای کشور از این دارو استفاده کنند، تأثیر قابل توجهی در سلامت غذایی کشور و کاهش مقاومتهای آنتیبیوتیکی خواهد داشت. از سوی دیگر به سبب استفاده از گیاهان بومی ایران در تهیه این دارو، گسترش اشتغالزایی در روستاها و مناطق محروم کشور را هم به همراه داشته است.
امیری، در ادامه افزود: این آنتیبیوتیک در دو شکلِ جامد (پودر) و مایع تولید شده است و در حال ارائه به بازار است. فرم مایع این آنتیبیوتیک میتواند جایگزین خوبی برای داروهایی باشد که برای درمان مشکلات گوارشی و ورمهای روده در دام و طیور استفاده میشوند. عملا با مصرف این داروی مایع میتوان سه تا چهار داروی ضدباکتریایی را از چرخه داروهای دام و طیور حذف کرد.
فرم پودری این آنتیبیوتیک نیز، با استفاده از فناوری نانو به شکل میکرو انکپسوله درآمده تا پایداری، حلالیت و اثربخشی بیشتری داشته باشد. این محصول در حال حاضر مجوزهای لازم نظیر تاییدیه نانو، سازمان دامپزشکی و ... را گرفته است.
وی با بیان اینکه کار بر روی این آنتیبیوتیک با انتخاب ۴۰ گیاه آغاز شده است، ادامه داد: تحقیق و بررسی بر روی باکتریهای گرم مثبت و منفی آغاز شد و در نهایت فرمولاسیونی با چهار گیاه که برای تولید این دارو موثر بودند، به دست آمد. پس از طی مرحله تولید این گیاهها و سه سال انجام کارهای بالینی بر روی فارمهای مختلف، فرمول این آنتیبیوتیک نهایی شد.
در سال ۱۴۰۲ ثبت پتنت جهانی آن به انجام رسید و برای ثبت به سازمان دامپزشکی کشور ارجاع داده شد. با انجام تستهای مختلف روی این محصول، در نهایت با تصمیم کمیسیون سازمان دامپزشکی، این دارو به عنوان آنتیبیوتیک گیاهی ثبت شد. با نتیجه این کمیسیون، در ۱۱ مهر ۱۴۰۳، اولین بایو پچ صنعتی این آنتیبیوتیک گیاهی در یاسوج تولید شد.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان، تولید انبوه این آنتیبیوتیک، عمومی سازی مصرف این دارو و توسعه صادرات آن را از جمله برنامههای آینده برای این آنتیبیوتیک دانست و گفت: این محصول، دارای ظرفیت صادراتی است و امید داریم با سیاستهای حمایتی موجود در معاونت علمی، فناوری و دانشبنیان ریاستجمهوری جهت توسعه بازار این محصول استفاده کنیم.