به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از تقریظ حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «روحالله» با حضور نویسندگان، صاحبنظران و اصحاب رسانه در مؤسسه انقلاب اسلامی برگزار شد.
کائینی: از حدود ۳۰ سال پیش انتظار ایجاد موج تخریب امام را داشتیم
محمدرضا کائینی نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر در این مراسم با بیان اینکه از حدود ۳۰ سال پیش انتظار ایجاد موج تخریب امام را داشتیم و جریانی که از اواسط دهه ۷۰ شروع شد، عملاً به این نتیجه رسیده بود که با خط امام نمیشود کشور را اداره کرد، گفت: با این حال از عکس و تصویر و نام ایشان استفاده میکردند و سران آنها حتی به نام و عکس امام فتنه میکردند و علیه نظام و انقلاب اعلام موضع میکردند.
وی افزود: جریان تخریب امام ورای خارج از کشور، توسط کسانی در داخل انجام شد که ذیل عکس امام موضع میگرفتند و امروز هم موضوع امام تبدیل به هجو امام شده است و انتشار این تقریظ پادزهری بر این اتفاق است.
کائینی ادامه داد: هنوز از موضع شناساندن مثبت، اثر بایستهای درباره امام تولید نکردهایم و اثر جامع، کامل و بدون حرف و حدیث که شبه اجماعی روی آن باشد منتشر نشده است و در این میان کتاب «روحالله» میتواند فتح بابی در این زمینه باشد.
این نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: این کتاب بیوگرافی نویسی و زندگینامه نیست بلکه در پی پاسخ به سوالات سهگانه هستند ولی وارد هر موضوعی که شده آمد تقریباً هر آنچه که بوده را گفتهاند و این جای تقدیر دارد.
حجت الاسلام فلاح شیروانی: رویکرد امام، تمرکز بر تکریم انسان دارد
حجت الاسلام فلاح شیروانی پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی در این مراسم رونمایی با بیان کرد: امام برای پدید آوردن این پویش جدید فرمول خاصی داشتند و نتیجه هم در اندازههای پدید آمدن یک عصر جدید بود.
وی افزود: امام میخواست نظام استبدادی را بشکند و یک رشد برای بشریت رقم بزند و این رویکرد تمرکز بر تکریم انسان دارد و تبعات این رویکرد را امروز مشاهده میکنیم.
وی افزود: امام میخواست خود مردم بلند شوند و زندگیشان را بشورند. مردم ایران میخواهند انسان جدیدی شوند و شدند و امام محکم پای این ایستاده بود که مردم بشوند و بیدار شوند.
این پژوهشگر انقلاب اسلامی اظهار کرد: فطرت باعث میشود که انسان مثل پیامبران به عصاره دفائن عقول بیاندیشد و یکی از دلایلی که کسی نمیدانست امام میخواهند چه کار کنند به این دلیل است که ایدههای امام جدید بود.
برزگر: بسیج اجتماعی امام حیرتآور بود
ابراهیم برزگر دیگر پژوهشگر انقلاب اسلامی نیز در این مراسم رونمایی با بیان اینکه امام (ره) عامل توصیههای بودند که به دیگران میکردند و ما نیازمند اسوه سازی امام (ره) برای سیاستمداران و عصر جدید هستیم.
وی افزود: در سیر و سلوک شخصی، امام دنبال تهذیب نفس بود و قائل به این بود که خودسازی مقدمه جامعه سازی است. مسابقه با خود یک فلسفه زندگی است و امام (ره) دنبال این مسابقه بود.
برزگر ادامه داد: امام تعبیر میکند که «اسلام کارخانه انسان سازی است» و با تمرکز بر شخصیت امام میتوانیم این فناوری را به دست بیاوریم و در تربیت نسل جدید بهکار بگیریم.
این پژوهشگر با بیان اینکه سعهصدر امام مثل اقیانوسی بود که رودخانه حوادث را حقیر میکرد، اظهار داشت: بسیج اجتماعی امام حیرتآور بود و با سیاست رحماءبینهم زیرکانه بارها از ایجاد اختلاف بین مردم جلوگیری میکنند.
صفار هرندی: نسبت انقلاب اسلامی با امام، چیزی متفاوت از نسبت سایر انقلابها در جهان با رهبرانشان است
همچنین سجاد صفار هرندی پژوهشگر انقلاب اسلامی با بیان اینکه حضرت امام ابعاد مختلفی دارند ولی مهمترین وجه شخصیت ایشان رهبری انقلاب اسلامی است تصریح کرد: نسبت انقلاب اسلامی با امام چیزی متفاوت از نسبتی است که به طور معمول انقلابها در جهان با رهبرانشان داشتهاند. این بحث گزاره خنثای جامعه شناختی است و از منظر مرید امام بودن مطرح نمیشود.
وی افزود: انقلاب اسلامی با شرایط استبداد و بی عدالتی و سرکوب و مشکلات معیشتی مواجه بود ولی اینها به خودی خود منجر به انقلاب نمیشود ولی انقلاب رخ داد و با رخ دادنش صورت بندی ها از انقلابهای معمول را فروریخت.
صفارهرندی ادامه داد: در ادبیات جامعه شناسی غربی به این پاسخ رسیدهاند که این انقلاب برای اولین بار نه اتفاق افتاد، بلکه ایجاد شد و این کاری است که امام ایجاد کرد.
این پژوهشگر تاکید کرد: در حالی که جهان رهبری امام را موجب این انقلاب میبینید، امام خود را در این امر سهیم نمیداند بلکه از اعماق وجود معتقد است که این لطف الهی بود که چنین انقلابی ایجاد شد.
سقای بی ریا: حرکت امام، افسانه آمریکا را به عنوان کشور سلطهگر خیرخواه واژگون کرد
حکیمه سقای بی ریا دیگر پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی در این جلسه با بیان اینکه امام در همان ابتدای نهضت حکومت پهلوی دوم را دست نشانده آمریکا میدانند و تحرکات خود را مقابل اقدامات آمریکا میدانند، تصریح کرد: حرکت حضرت امام بعد نرمافزاری دارد و آن این است که افسانه آمریکا را به عنوان کشور سلطهگر خیرخواه واژگون کرد.
وی افزود: زمانی که سخنرانی امام در اعتراض به کاپیتولاسیون را مشاهده میکنیم، یکی از پرتکرارترین کلمات «خطر» است و این شروع فروپاشی ساختارهای نرمافزاری آمریکاست و این پیش نیاز فروپاشی بزرگترین بزرگترین بازوی آمریکا در منطقه غرب آسیا هست.
سقای بی ریا ادامهداد: دیگرانی قبل از این تلاش کرده بودند این افسانه را متلاشی کنند و زیرکی و تیزبینی حضرت امام اینجا قابل مشاهده است که به موضوع کاپیتولاسیون اشاره میکنند.
این پژوهشگر ضمن اشاره به اینکه در ادبیات حضرت امام استعمار نرمافزاری آمریکا را میبینیم و شیطان بزرگ کوتاهترین عبارت در ترسیم این استعمار است، گفت: حضرت امام توانستند مذهب آمریکایی را سرنگون کنند و اسلام ناب را روی کار بیاورند و امروز به پشتوانه گرفتن مکتب اسلام برای مقابله با ساختار نام سلطه حائز اهمیت است و این امر به عنوان حرکت جدیدی در بازخوانی شخصیت حضرت امام میتواند ما را کمک کند.
حکیمیان: مخاطب «روح الله» نسل جوانی است که دوران رهبری امام را درک نکردند
هادی حکیمیان نویسنده کتاب «روح الله» در مراسم رونمایی از این کتاب بیان کرد: سوال اساسی برای نسل جوان این است که چه لزومی دارد درباره امام خمینی بنویسم و بخوانیم. نزدیک ۹۰ میلیون ایرانی بیشترین تأثیر را شخصیت و اندیشههای امام روی زندگی آنها میگذارد و زندگی همه ما متأثر از آرا و اندیشههای امام است و لازم است همه امام را بشناسند.
وی افزود: موقع نوشتن این کتاب بیشتر مدنظرم نسل جوانی بود که دوران رهبری امام را درک نکردند ولی دلم میخواست کتابی بنویسم که آحاد مردم بتوانند بخوانند و نثر روانی داشته باشد.
حکیمیان بیان کرد: در این کتاب میخواهیم سه سوال را جواب دهیم. اول اینکه چه لزومی داشت سال ۵۷ انقلاب اسلامی اتفاق بیافتد؟ دوم اینکه چه لزومی داشت این انقلاب عقبه دینی و مذهبی داشته باشد؟ و سوم اینکه چرا باید این انقلاب بعد آمریکاستیزی و غربستیزی داشته باشد و این روحیه تا الان ادامه داشته باشد؟
حکیمیان بیان کرد: تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب باعث امید برای ما شد چون رهبر انقلاب به عنوان نزدیکترین فرد به امام خمینی، تصویری که در این کتاب ارائه شده را نزدیک به واقعیت دانستهاند.