سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارشها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژههای مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامههای کشور قرار میدهیم.
در این ویژهنامه، نگاهی به آخرین مواضع جناحهای سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته میشود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافتهای مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.
*********
ساعت ۸ صبح سریال پرحاشیه سووشون از پلتفرم نماوا پس از مدتها کش و قوسها و حاشیههای فراوان در تولید سریال منتشر شد، اما ساعاتی بعد، پلتفرمنماوا از دسترس خارج شد و مرکز اطلاعرسانی قوه قضاییه طی بیانیهای اعلام کرد، سریال سووشون به دلیل نداشتن مجوز قانونی و تمکین نکردن از مراجع ذیربط توقیف و پلتفرم نماوا مسدود شده است.
مسدود شدن یک پلتفرم در طول چالشهای سریالی ساترا و سکوهای انتشار، طی چهار سال اخیر تاکنون بیسابقه بوده و این اقدام از سوی دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه صورت پذیرفته است. این ماجرا در رسانههای اصلاحطلب بازتاب داشته است.
روزنامه سازندگی در تیتر اول خود با حمایت از اقدامات خلاف شرع و عرف نوشته است:
سووشون نیامده، بهدلیل بازیهای پیچیده و پنهان ساترا توقیف شد. بماند که آنچه در قسمت اول به نمایش درآمد، بهدلیل ممیزی آشکار، آنچیزی نبود که ما با تمام وجود ساخته بودیم. بخشهایی از روایت، از صداقت افتاد. صحنههایی که باید دیده میشد، حذف شد، محو شد و بیصدا شد، حتی آنگاه که اراده کردیم تا میان شهر، از قاب بیلبوردها و تابلوها با شما سخن بگوییم، درهای تبلیغات محیطی را نیز روی «سووشون» بستند.
روزنامه اعتماد نیز سریال سووشون را قربانی ممیزی خوانده و مینویسد:
چگونه ممکن است سریالی که بر اساس رمانی فاخر از سیمین دانشور، نویسندهای پیشرو، ملی و جهانی، ساخته شده و بارها و بارها در نیم قرن گذشته در همین کشور تجدید چاپ شده و تمام مراحل قانونی را طی کرده است، تنها چند ساعت پس از انتشار نخستین قسمت، با دستوری ناگهانی و مبهم، متوقف و سکوی پخشش فیلتر شود؟
چه کسی پاسخگوی این حجم از توهین به شعور مخاطب، بیاحترامی به تلاش هنرمندان و تخریب سرمایه اجتماعی هنر این سرزمین خواهد بود؟
در بخش دیگری از این گزارش آمده است:
سووشون نه یک سریال معمولی، بلکه روایت یک تاریخ بود. صدای یک زن در میان هیاهوی مردانه قدرت. روایت مقاومت، درد و ایستادگی. ما برای ساخت این اثر، با دقت، وسواس و احترام به خطوط قرمز رسمی کشور، پیش رفتیم. اما آنچه دیدیم، بیقانونی در پوشش قانون و حذف در سایه ترس از صداهای مستقل بود. ما نه خلافی کردهایم، نه قانونشکنی. این رفتارها نه توجیهپذیرند، نه قابل سکوت، چه نهادی، با چه مجوزی، در چه فرآیندی، اجازه میدهد به این شکل حیثیت یک اثر فرهنگی و زحمات دهها انسان شرافتمند، زیر پا گذاشته شود؟
۶۲ ثانیه جنجالی، چند سکانس رقص، تماس بدنی بازیگر نقش یوسف (میلاد کیمرام) و زری (بهنوش طباطبایی) یکی از اختلافات اساسی ساترا با سکوی منتشر کننده بوده و در این مورد ساترا و مراجع قضایی را میتوان محق دانست، این مسئله مصداق برخورد با اقدام خلاف شرع است و نه شال مسئله سلیقه.
همچنین بسیاری از اهالی رسانه با گرایشات مختلف در فضای مجازی روی این موضوع تاکید دارند بخشساختارشکن سریال سووشون از منظر قانونی باید تعدیل شود، سریالهای شبکه خانگی طی سالهای اخیر با خطاهای راهبردی مکرر تولید و عرضه شدهاند و نمونه آشکار آن مجموعه تاسیان است که به صورت اساسی در تضاد با رویداد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ است.
در این مسیر، آنچه مغفول میماند، پرسش درباره وضعیت اثر است. اینکه آیا حواشی، ضعفهای ساختاری سریال و نیز عبورش از خط قرمز را پنهان میکنند؟ یا به ابزاری تبلیغاتی بدل شده که بهجای جلوگیری از تخلف، به دیده شدن بیشتر کمک میکند؟