به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، در نامه احمد نجاتیان به محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، آمده است: همانگونه که مستحضر میباشید همزمان با طرح تحول نظام سلامت مجموعه پرستاری کشور شامل معاونت پرستاری، بورد پرستاری و سازمان نظام پرستاری در جهت رفع کمبود پرستار در کشور تصمیمی مبنی بر افزایش ظرفیت دانشکدههای پرستاری گرفتند به طوری که ظرفیت پذیرش دانشکدههای پرستاری در آن مقطع دو برابر شد و امروزه سالیانه بالغ بر ۱۲ هزار نفر دانشجوی پرستاری در دانشکدههای پرستاری پذیرفته میشوند و دانشکدههای ما از نظر آموزش پرستاری تمامینیازهای کشور را تأمین میکنند.
در حال حاضر دلیل اصلی کمبود پرستار در کشور نبود مجوزهای جذب و بکارگیری و همچنین نگهداشت این نیروهای فارغ التحصیل است به طوری که در چهار سال گذشته فقط مجوز جذب ۱۰ هزار پرستار به وزارت بهداشت داده شده است که برخی از این مجوزها نیز به جهت تبدیل وضعیت نیروهای موجود منجر به افزایش نیرو نشده است. از طرفی هرساله شاهد خروج ۱۸۰۰ نفر پرستار علاوه بر سه هزار نفر بازنشسته این گروه هستیم که نشان میدهد نظام سلامت در نگهداشت نیروی پرستار دچار مشکل اساسی است.
در سالهای گذشته در کنار پرستاران گروههای غیر حرفهای دیگر مانند بهیاران و کمک بهیاران و عناوین دیگری وجود داشتند که به دلیل پیچیده شدن شرایط بیماریها در جامعه و توسعه تکنولوژیهای درمانی نیازمند افزایش سطح دانش مرتبط با مراقبت بودند. در همین جهت در یک اقدام اصلاحی مهم سطوح ارائه خدمات پرستاری به سه سطح مراقبتهای اولیه، مراقبتهای عمومی و مراقبتهای تخصصی تقسیم شد که در سطح اولیه کمک پرستاران که دارای مدرک دیپلم هستند و یکسال دوره تخصصی مربوطه را زیر نظر مرکز ملی مهارتی و حرفهای وزارت بهداشت میگذرانند ارائه خدمت میکنند.
در سطح مراقبتهای عمومی گروه پرستاری (شامل پرستار، اتاق عمل و هوشبری) دارای مدرک دانشگاهی مشغول فعالیت هستند و در سطوح تخصصی فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی و کارشناسانی که دورههای تخصصی را گذراندهاند خدمات خود را ارائه میدهند.
این نوع سطح بندی خدمات پرستاری باعث بهبود کیفیت ارائه مراقبتها و یکسان سازی سطوح در کل کشور شده است. طبق مصوبه معاونت توسعه وزارت بهداشت کلیه جایگاههای سازمانی بهیاری بلاتصدی به کمک پرستاری تبدیل شد و با اختصاص ۵ درصد از سهمیه کنکور پرستاری به همکاران بهیار توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی سعی شد این همکاران ادامه تحصیل دهند.
به رغم این سطح بندی که مطابق استانداردها و توصیههای سازمان بهداشت جهانی نیز میباشد در حال حاضر حدود ۳۶ مدرسه بهیاری در کشور مشغول تربیت بهیار هستند که فراگیران این مدارس به دلیل نبود فرصت شغلی و محدود بودن شرح وظایف اکثراً بیکار بوده و این اقدام موجب نگرانی و اعتراض این گروه شده است و اخیراً کمپینی در جهت مقابله با توسعه مدارس بهیاری توسط همین عزیزان ایجاد شده است.
بر همین اساس در تاریخ ۰۳/۰۴/۱۴۰۳ کمیته سلامت شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر ابوالقاسمی به این موضوع ورود کردند و بر اساس شواهد ارائه شده تصمیم بر این شد که توسعه مداری بهیاری متوقف شود. ولی متأسفانه اخیراً در برخی استانها مانند گیلان، مسئولان آموزش و پرورش در حال راه اندازی مدارس بهیاری هستند در حالی که فقط در همین استان با جمعیت ۲.۷ میلیون نفر و ۴۳۰۰ تخت بیمارستانی با ضریب اشغال ۶۷ درصد و نسبت پرستار به تخت ۱.۲۵ (بالاتر از نرم کشوری)، تعداد پنج دانشکده پرستاری دولتی و آزاد مشغول تربیت سالیانه ۱۱۰۰ پرستار هستند که معادل یک چهارم کل پرستاران استان است و به خوبی میتواند نیازهای بهداشتی منطقه را تأمین نماید. لذا ایجاد مدارس بهیاری میتواند باعث ایجاد جمعیت بیکار و تبعات اجتماعی و سیاسی شود.
با توجه به لزوم جلوگیری از هدر رفت منابع و مشکلات آتی در حوزه سلامت، خواهشمند است دستور فرمائید کلیه مبادی ذیربط در وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی ضمن مخالفت با درخواستهای وزارت آموزش و پرورش با توسعه مدارس بهیاری و برنامه ریزی برای تعطیلی تدریجی مدارس فعلی اقدام لازم را مبذول فرمایند.