به گزارش خبرگزاری مهر، سیدجمیل احمدی در اجلاس مدیران ستادی، مربیان ممتاز و رؤسای ادارات استانهای این سازمان که امروز در مرکز تربیت مربی برگزار شد، به اهمیت فروش محصولات مهارتآموزان در پلتفرمها، بیان کرد: باید به کارآموزان آموزش دهیم که چگونه عکاسی، تصویربرداری و بازاریابی دیجیتال را برای این محصولات به کار ببرند تا حلقهای مؤثر در زنجیره توسعه مهارت و کارآفرینی شکل بگیرد.
احمدی همچنین گفت که ۱۰۰ فرصت سرمایهگذاری با مشارکت عمومی خصوصی به عنوان اولویت در دستور کار است و برخی از مراکز آموزشی موجود میتوانند با همکاری بخش خصوصی، به توسعه و حتی تبدیل به هیئت مدیره بر اساس اساسنامه سازمان بپردازند.
وی به تشکیل کنسرسیومهای مهارتی در استانها اشاره کرد و گفت: این کنسرسیومها به تأمین نیازهای آموزشی واحدهای تولیدی و صنعتی کمک خواهند کرد. بر اساس بیانیهای که در این گردهمایی به امضا رسید، مدیران کل استانی متعهد شدند که تا سال ۱۴۰۴ این برنامهها را بهصورت عملی در استانها به مرحله اجرا درآورند. راهاندازی دبیرخانه ملی آموزش اقتصاد دیجیتال و تمرکز بر فعالیتهای محلی، به توسعه آموزشهای تخصصی در استانها کمک خواهد کرد.
احمدی تصریح کرد که در راستای مدیریت بهینه مصرف انرژی، سازمان آموزشهایی در زمینه انرژیهای نو، ایمنی و بهداشت کار در نظر دارد و افزود: تحول در آموزش، نیازمند حکمرانی داده و استفاده بهینه از دادههای بازار کار برای برنامهریزی است. در این زمینه، نظام مهارتآموزی مبتنی بر داده و سامانه یکپارچه تحلیل دادههای بازار کار راهاندازی خواهد شد.
وی همچنین به انتقاد از عدم استفاده مناسب از شبیهسازها و سیمولاتورها در مراکز آموزشی پرداخت و بر لزوم تغییر رویکرد در این زمینه تأکید کرد.
معاون آموزش سازمان فنی و حرفهای کشور همچنین به اجرای آموزشهای هیبریدی و ترکیبی، پیوند آموزش با صنعت و راهاندازی نظام کارآموزی دوگانه به عنوان دیگر برنامههای اساسی سازمان اشاره نموده و گفت: برای تحقق عدالت مهارتی و دسترسی گستردهتر، توسعه آموزشهای پلتفرمی و دیجیتال برای مناطق محروم و اقشار آسیبپذیر نیز در برنامهریزیهای ما قرار دارد. توانمندسازی مربیان نیز باید در اولویت قرار گیرد.
احمدی ادامه داد که طراحی مسیر حرفهای برای ارتقای مهارت مربیان، صدور آیدیکارتهای مربیگری و آزمونگری و استفاده از ظرفیتهای بینالمللی به منظور بهروزرسانی دانش مربیان، در برنامههای تحولی سازمان مدنظر است و بر اهمیت توسعه مهارتهای نرم، کارآفرینی و شایستگیهای عمومی به همراه مهارتهای فنی تأکید کرد.
وی گفت: آموزشهای ما باید بر اساس سند حرفه و استانداردهای شایستگی تدوین شوند، در حالی که کمتر از ۱۰ درصد از دورههای آموزشی در حال حاضر مطابق این اسناد طراحی میشوند در این میان اعتبار سنجی طرحها نیز حائز اهمیت است.