در دهه ۷۰ میلادی که دوران اوج نوآوری در فرمول یک بود، هیچ خودرویی به اندازه تیرل P34 جسورانه ظاهر نشد. این تنها خودروی شش چرخ تاریخ فرمول یک است که با تفسیر خلاقانه قوانین مسابقه، با چهار چرخ کوچکتر در جلو، به منظور بهبود آیرودینامیک و غلبه بر محدودیتهای مربوط به بال جلوی خودرو طراحی شد و همچنان مورد توجه علاقهمندان به ورزشهای موتوری است.
عصر ایران- دهه ۱۹۷۰ میلادی دوران اوج نوآوری در مسابقات فرمول یک بود و در این میان، خودرویی جاهطلبانهتر از تایرل P34 وجود نداشت؛ تنها خودروی شش چرخ تاریخ که در این رقابتها شرکت کرد و تا به امروز، علاقهمندان به ورزشهای موتوری را مجذوب خود کرده است.

تایرل P34 حاصل تفسیری خلاقانه از قوانین مسابقات بود. طبق مقررات، بال جلوی خودرو نباید بیش از ۱.۵ متر عرض میداشت، که باعث میشد لاستیکهای جلو از اسپویلر بیرون زده و در معرض جریان هوای متلاطم قرار گیرند. این وضعیت برای آیرودینامیک خودرو مناسب نبود.
از همین رو، درک گاردن، طراح ارشد تیم تایرل، ایده کاهش اندازه چرخهای جلویی را مطرح کرد تا آنها پشت بال جلو پنهان شوند. نصب چهار چرخ در جلو نیز، کمبود سطح تماس ناشی از کوچک بودن لاستیکها را جبران میکرد.




پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
منبع خبر "
عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.