ماجرای مشکوک یک آبروریزی برقی
روزنامه خراسان نوشت:
این روزها قطعی برق به یکی از گفتمانهای روز و حتی در قالب طنز مبدل شده است؛ مسئلهای چالش برانگیز که به تازگی راه حل برون رفت از چنین وضعیتی را توسعه تجدید پذیرها عنوان میکنند. با این حال نکته این است که نباید نگاه سادهانگارانهای به کمبود برق در کشور داشت چرا که بی برقی یکی از چالشهای جدی کشور است که در سالهای اخیر تأثیرات گستردهای بر زندگی روزمره مردم گذاشته و میتواند تبعات اجتماعی جبران نا پذیری را هم به دنبال داشته باشد. کمبود برق دلایل متعددی دارد که میتوان آن را در مواردی نظیر راندمان پایین نیروگاهی، فرسودگی خطوط انتقال، رشد جمعیت و به تازگی استخراج رمز ارز و… جست و جو کرد؛ به عنوان نمونه نیروگاه بعثت یکی از نیروگاههای بسیار قدیمی با بهره وری پایین است که همچنان مورد استفاده قرار میگیرد. در کنار این موضوع هر سال متقاضیان برق افزایش پیدا میکنند و تأمین برق این مشترکان به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی برای ساخت نیروگاههای جدید یا ارتقای نیروگاههای قدیمی مسئولان را با چالشهای جدی مواجه کرده است.
ضمن آن که خطوط انتقال برق در کشور ما بسیار قدیمی بوده و به نوسازی نیاز دارند.باید یادآور شد که کمتر از یک ماه از قطعی برق پژوهشگاه نیرو در مراسم افتتاحیه جشنواره شهید رجایی و با حضور وزیر نیرو میگذرد که این موضوع در آن زمان به سرخط اخبار تبدیل شد و همان موقع وزیر نیرو بابت قطعی برق عذرخواهی کرد، اما دیروز برق سیزدهمین اجلاس اکو در تهران رفت؛ اجلاسی بینالمللی که از اهمیت به سزایی برخوردار بود. حضور مهمانان بلندپایه، گویای اهمیت این اجلاس است؛ این اجلاس با حضور وزرای حمل و نقل ایران، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان ترکمنستان، معاونان وزرای حملونقل ترکیه، قرقیزستان، تاجیکستان، نماینده وزارت حمل و نقل کشور آذربایجان، سفرای کشورهای عضو اکو، دبیرکل اکو، دبیر کل ای رو، نمایندگان تراسیکا، بانک اکو و بانک توسعه اسلامی در هتل پارسیان آزادی در حال برگزاری است. اما این سوال وجود دارد که آیا نباید تدابیری برای تأمین برق آن منطقه با توجه به اهمیت این اجلاس در نظر گرفته میشد تا مجدد قطعی برق یک اجلاس مهم سرخط اخبار قرار نگیرد؟ یا آنکه این قطعی برق اقدامی پوپولیستی برای آرام سازی اذهان عمومی است؟
******
سعید لیلاز از عریانی توافق با آمریکا و خطر بزرگ خروج اورانیوم از ایران میگوید
سعید لیلاز، تحلیلگر اقتصادی و سیاسی اصلاحطلب و استاد دانشگاه در گفت و گویی تفصیلی با روزنامه شرق، به مسئله مذاکرات ایران و آمریکا و اثرات توافق احتمالی بر حل مشکلات اقتصادی ایران پرداخت که بخشهایی از آن به شرح زیر است:
* این که میگویند کاسبان تحریــم، به نظر من کاســب صلح یا تحریم فرقــی ندارند. این تصور بســیار خام و احمقانهای است که برخیها مطرح میکنند و خودشان هم میدانند این حرف مفت است که میگویند کاسبان تحریم نمیگذارند! خب اگر صلح شود فکر میکنید طبقه کارگر یا پرولتاریا و کشــاورزان واردکننــده کالا و خدمات از آمریکا خواهند بود؟! همان کاسبان سابق تحریم صف اول واردات از آمریکا خواهند بود. بنابراین کاسب تحریم و کاســب صلح نداریم.
* شــک ندارم که آمریکاییها ته کار دنبال لیبی کــردن ایــران هســتند، در این مــورد تردید ندارم و شاید هم مذاکرات یک حیله و تله برای ایران باشد. اگر ما حواســمان نباشــد و دســت هایمان را از روی ماشه برداریم، با ملت خودمان صلح نکنیم و اقتصادمان را نیرومند نکنیم، سرنوشــت لیبی در انتظار ما اســت. آنها دنبال صلح شــرافتمندانه نیستند. نگران این هستم که اگر این گفت وگوها بخواهد بدل از اصلاحات اقتصادی باشــد شک نکنید سرخوردگی عظیمی را پشت سر خواهد داشت. اگر کسی فکر کند به صرف برقراری رابطه با آمریکا و بدون اصلاحات دردناک اجتماعی و اقتصادی میتواند ایران را به طور طبیعی اداره کند، اشتباه میکند.
* سال گذشــته درآمد نفتی ما فقط -۱۰ ۱۵ درصد کمتر از اوج دوره برجام بوده. بنابراین اگر همین امروز بین ایران و آمریکا تفاهم شود و صادرات نفتی ایران به قله تاریخی بعد از انقلاب برسد که دو و نیم میلیون بشکه در روز بود و قیمت نفت هم کمی پایین تر بیاید، درآمد نفتی ایران معادل سال ۱۴۰۳ خواهد بود. نمی دانم بر چه مبنایی فکر می کنیم ممکن است در اثر برداشتن تحریم ها، تحول بزرگی اتفاق بیفتد. این هم که برخی دوستان ساده لوح و بسیار زرنگ ما که از منظر خودشان می بینند، ادعا می کنند اگر با آمریکا مصالحه کنیم دو سه هزار میلیارد دلار سرمایه جذب خواهد شد خیلی خام اندیشــی اســت. الان آمریکایی ها با چــراغ جادو دربه در دنبال جذب ســرمایه می گردند، چطور ممکن اســت در ایران ســرمایه گذاری کنند، آن هم در اقتصادی که ســرمایه داخلی دوام نمی آورد و می خواهد فرار کنــد. بنابراین این هم یک خام اندیشــی و در باغ سبز نشان دادن است که هزار یا دوهزار میلیارد دلار جذب سرمایه خواهیم داشت. در بهترین سال های قبل و بعد از انقلاب که ایران هرگز تحریم نبوده، جذب ســرمایه ما بیش از پنج میلیارد دلار در سال نبوده، در حالی که خروج سرمایه از اقتصاد ایران به طور رسمی، فقط درسال۱۴۰۲ ۲۱ میلیارد دلار بوده.
* اگر این مصالحه بــا آمریکا بخواهد بدل از اصلاحات اجتماعی-سیاســی داخلی باشــد که من خیلی به این امر معتقــدم، دیگر واویلا. یعنی حکومت به جای اینکه با ملت خودش آشتی کند بخواهد با آمریکا آشتی کند و آن را جای این قرار دهد و منجر به افزایش فشار داخلی شود. یادتان باشد مرحوم بازرگان می گفت رژیم هایی به اندازه های ایران، یا به ملت شــان متکی اند، یا مســتبدند و به خارج وابسته اند. اگر به جای اصلاحات اجتماعی، سیاسی و آشتی ملی در داخل، فشار را از طریق مصالحه خارجی انجام دهیم دو ســر باختیم. یک باخت ما این اســت که اورانیوم غنی شده گرانبهای حاصل چکیده انقلاب بزرگ اسلامی را از دست داده ایم، دوم اینکه فشار به ملت ایران را در ســایه وابســتگی که پدید می آید تشدید می کنیم.
* می ترســم که مذاکره با آمریکا جای مذاکره با ملت ایران را بگیرد. اگر اصلاحات اجتماعی ،اقتصادی و سیاسی انجام گیرد و آن ماجرا (مذاکرات) هم برای ایران حیله یا تله نباشــد، حتمــا طرفدار مصالحــه و توافقم. آمریکایی هــا ادعا میکنند که ما بین یک هفته تا بیســت روز و یک ماه تا نقطه گریز هسته ای فاصله داریم. اگر این اورانیوم را بیرون بدهیم، خطر حمله نظامی و تحریم ایران افزایش پیدا می کند و کاهش پیدا نخواهد کرد، چون چیزی به نام تضمین وجود ندارد. وقتی بعضی رجال سیاسی که با مسائل بین المللی آشنا هستند این چرت و پرت ها را می گویند، آدم مشــکوک می شــود که این ها چه خواندند، یا نکند عمدا می گویند و از جایی برنامــهای دارند. والا ضمانتی جز لوله توپ وجود نــدارد، به قول فردیناند لاســال که میگفت بهترین بند هر قراردادی لوله توپ اســت. اگر اورانیوم غنی شده را بیرون بدهید باخته اید و خطر حمله نظامی به ایران افزایش پیدا می کند، فشــار بر ایران تشدید میشود، رهایتان نمی کنند، تا به سرنوشت لیبی و جانشین معمر قذافی، خلیفه حفتر دچار نشــوید که رهایتان نمی کنند. یا مانند دولت بی یال و دم و اشــکم عراق که وقتی نفت می فروشد اول باید نیویورک برود و نیویورک پول بطری های آبی را که ســربازان آمریکایی در عین الاســد می خورند به ۲۰ برابر حساب کند، بردارد و بقیه را ســه دور دور ســرش می چرخاند و می گوید شرکت های آمریکایی در عراق ســرمایه گذاری کنید.
******
تأکید باهنر بر ضرورت برگزاری رفراندوم
محمدرضا باهنر، فعال سیاسی و نماینده ادوار مجلس در گفت و گو با روزنامه ایران، از ضرورت برگزاری رفراندوم و بازنگری در برخی اصول قانون اساسی سخن گفت. بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است:
* یکی از مهمترین موانع افزایش مشارکت و تحقق مردمسالاری، مشکلات ساختاری در نظام حکومتی و قانون اساسی است. اصل ۱۷۷ قانون اساسی که به عنوان اصل ترمیمی شناخته میشود، این امکان را فراهم کرده که برخی اصول قانون اساسی، بجز اصول مربوط به جمهوریت و اسلامیت نظام، بازنگری و اصلاح شوند. این ظرفیت تاکنون به اندازه کافی مورد استفاده قرار نگرفته است.برای مثال، ساختار مجلس شورای اسلامی که بر اساس حوزههای انتخابیه منطقهای شکل گرفته، در حالی که تصمیمات آن ماهیتی ملی دارند، باعث بروز مشکلاتی در نمایندگی واقعی مردم شده است. در بسیاری از کشورهای دموکراتیک، دو مجلس وجود دارد که تعادل و کارآمدی بیشتری در فرآیند قانونگذاری ایجاد میکند. بازنگری در این ساختار میتواند به بهبود کیفیت تصمیمگیریها و افزایش اعتماد مردم کمک کند.
* بنابراین علاوه بر اصلاحات ساختاری، اصلاح در حوزههای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نیز ضروری است. مردم باید احساس کنند صدای آنها شنیده میشود و مشارکتشان تأثیرگذار است. شفافیت در فرآیندهای انتخاباتی، پاسخگویی مسئولان، ایجاد فضای آزاد سیاسی و ارتقای سطح رفاه اقتصادی، از جمله مواردی هستند که میتوانند به افزایش مشارکت کمک کنند.
* در نهایت، باید پذیرفت که جمهوری اسلامی ایران امروز در شرایطی قرار دارد که نمیتواند با ساختارها و روشهای گذشته به مسیر خود ادامه دهد. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودهاند، ما باید از جمهوری اول به جمهوری دوم حرکت کنیم؛ جمهوریای که پاسخگوی نیازهای امروز جامعه باشد و بتواند آرمانهای انقلاب را به واقعیت تبدیل کند.
******
پزشکیان چگونه به مدنیزاده رسید؟
سید مهدی طباطبایی، معاون اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور در گفتوگو با خبرگزاری فارس درباره انتخاب علی مدنیزاده و معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد صحبت کرد. وی اظهار داشت: «بعد از خروج آقای دکتر همتی از وزارت اقتصاد، گزینههای مختلفی مطرح شدند. ابتدا آقای دکتر زاده مورد توجه قرار گرفتند و سپس در جریان بررسیها، آقای دکتر مدنیزاده مورد توجه بیشتر رئیسجمهور قرار گرفتند».
او افزود: «شناخت پیشینی رئیسجمهور از ایشان وجود نداشت، اما در چند جلسه گفتوگو، شخصیت، دانش، روحیات و برنامهای که ایشان ارائه دادند، مورد تأیید رئیسجمهور قرار گرفت. حالا باید دید رأی اعتماد مجلس به ایشان چگونه خواهد بود، ولی از ناحیه دولت، حمایت و اعتماد کامل نسبت به ایشان وجود دارد».
طباطبایی در ادامه تصریح کرد: «آقای مدنیزاده از چهرههای علمی و دارای برنامه اقتصادی دقیق هستند. شناخت قبلی شخص رئیسجمهور از ایشان وجود نداشت، اما در فرایند بررسیها و جلساتی که برگزار شد، برنامههای ایشان مورد توجه آقای دکتر پزشکیان قرار گرفت.وی تصریح کرد: اگرچه رسانهها گمانهزنیهایی داشتند، اما انتخاب ایشان در مسیر بررسیهای دقیق دولت انجام شد و آمادگی برای ارائه ایشان به مجلس از مدتها پیش وجود داشت».
******
اشتباه برجام تکرار نشود/ هدف لغو تحریمهاست، نه محدودیت غنیسازی
روزنامه کیهان نوشت:
موضوع رفع تحریمها پیچیدگی زیادی دارد. در این روزها اخبار مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا زیاد شنیده میشود. برخی رسانههای غربی خبر دادهاند که توافق به زودی اعلام خواهد شد. البته آقای عراقچی اعلام کردهاند که «مطمئن نیستم در نقطه توافق قریبالوقوع قرار داشته باشیم» و همچنین تأکید کرده است که: «مسیر توافق از میز مذاکره میگذرد، نه از طریق رسانهها».
نکتهای که قابل توجه است این است که هیچ صحبتی از موضوع مهم «رفع تحریمها» نیست. نه طرف ایرانی و نه طرف آمریکایی صحبتی از اینکه چگونه قرار است رفع تحریمها رخ دهد نمیکنند. در حالیکه در طول ۱۲ سال گذشته مذاکرات هستهای با هدف رفع تحریمها از سوی ایران دنبال شده است. رهبر انقلاب در نامه پذیرش برجام در سال ۹۴ تأکید میکنند که «پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانه اقتصادی و مالی صورت گرفته است». پس آنچه که برای طرف ایرانی بخش اصلی و مهم هرگونه توافق است، رفع تحریمها است.
تجربه برجام و احیای برجام نیز پیش چشم ماست. در برجام آنچه که به عنوان رفع تحریم حاصل از توافق از سوی دولتمردان بیان شد با آنچه که در متن توافق بود خیلی فاصله داشت. فاصله با آنچه که در عمل اتفاق افتاد که بسیار بیشتر بود. مثلا آقای روحانی گفت: «تمام تحریمهای اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حملونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها بالمره (یکباره)، «لغو» خواهد شد و نه «تعلیق»». بعد دیدیم که در عمل آنچه که رخ داد آن چیزی بود که آقای سیف رئیس وقت بانک مرکزی چند ماه بعد در آمریکا اینگونه توصیف کرد: «تقریباً هیچ!».
نتیجه این تقریباً هیچ افزایش قیمت دلار از سه هزار تومان به سی هزار تومان بود. تجربه برجام علیرغم وقت زیادی که برای بحث درباره رفع تحریمها گذاشته شد، تلخ و ناموفق بود. برای همین در زمان احیای برجام با تکیه بر تجربه برجام روی مسائلی مانند ضمانت اجرای مؤثر تعهدات ایستادگی شد و البته طرف آمریکایی زیر بار نرفت و توافقی با بایدن رخ نداد. در مذاکرات غیرمستقیم فعلی اما نگرانکننده این است که اساساً صحبتی درباره تحریم شنیده نمیشود. آن چیزی که شنیده میشود صرفاً زیادهخواهی و یاوهگویی آمریکا درباره اصل غنیسازی در ایران است.
غنیسازی حقی است که حتماً ایران از آن کوتاه نخواهد آمد. اما برای ایران مهم است که نتیجه توافق رفع مؤثر تحریم باشد. این الزامی است که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم مشخص کرده است و تجربه گذشته نیز آن را تأیید میکند. مردم توافقی را مطلوب میدانند که بتواند موانع تحریم را از اقتصاد کشور بردارد و اگر غیر از این باشد، بیفایده است. قرار نیست صرفاً توافقی شود که غنیسازی داشته باشیم اما رفع تحریمها غیر موثر و الکی باشد.
اما در اخبار مربوط به مذاکرات درباره این موضوع مهم چیزی شنیده نمیشود. این موضوع (رفع تحریمها) پیچیدگی زیادی هم دارد. از زمان خروج آمریکا از برجام تا الان، پیچیدگی تحریمها بسیار بیشتر شده است و قوانین دیگری از سوی کنگره برای تحریم ایران تصویب شده است که شرایط بسیار سختتر کرده است. لذا مذاکره برای رفع تحریم سخت و پیچیدهای خواهد بود که حتماً زمان زیادی هم نیاز دارد. پس آقایان رفع تحریم فراموش نشود!
******
ورود مجلس به ماجرای رسوایی جنسی ورزشکاران ایرانی
ماجرای تجاوز جنسی تعدادی از ورزشکاران تیم ملی دو و میدانی ایران به دختری در کرهجنوبی، جنجالهای زیادی را به دنبال داشته و باعث شده تا مجلس هم به این ماجرا ورود کند.
احسان قاضی زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص ماجرای تجاوز جنسی برخی ورزشکاران ایرانی در کره جنوبی گفت: «در سالیان گذشته سرمایه گذاریهای زیادی در رشتههای مختلف ورزشی و پایه مانند دوومیدانی صورت میگرفت و کمکهای ویژهای مالی برای توسعه ورزشها به خصوص دوومیدانی شده و این امید وجود داشت که بتواند زمینه ساز اتفاق مثبت و رو به جلویی باشد، اما اتفاق اخیری که در مسابقات قهرمانی آسیا رخ داد و حواشی ایجاد شد که به صورت خاص، تبعات بینالمللی و خارجی آن بسیار فراگیر بود و فکر میکنم ما در این سالیان گذشته، مشابه چنین اتفاقی را حداقل در مسابقات قهرمانی بینالمللی شاهدش نبودیم، باعث تاسف و ناراحتی جامعه ورزش و مردم عزیز ایران شده است ضمن اینکه به جایگاه و شان ورزشی کشورمان در مجامع خارجی و آسیایی و بینالمللی آسیبی جدی زده است».
وی افزود: «البته بیانیه و عذرخواهیهایی انجام شد که البته به نظر کفایت نمیکند. مجلس در این خصوص بسیار حساس است. فکر میکنم هفته آینده قطعا از وزیر ورزش و جوانان و مسئولین دعوت میشود که در خصوص اتفاقات کره جنوبی توضیح بدهند که آیا شورای برون مرزی برای این اعزام تشکیل شده و استانداردهای لازم انجام شده یا نه. تمامی اینها سوالات جدی نمایندگان است. همچنین از بخش کنسولی و اداره منطقه وزارت خارجه هم خواهیم خواست که آخرین وضعیت افراد را در کره جنوبی به اطلاع نمایندگان در کمیسیون برسانند و امیدواریم بتوانیم اقدامات و تصمیمات خوبی بگیریم که دیگر شاهد چنین ناهنجاریهایی در ورزش کشور نباشیم و مجلس هم در این زمینه هیچ تعارفی با مدیر و مسئولی و فدراسیونی ندارد».
نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: «در شرایط کنونی حفظ شان و جایگاه مردم عزیز ما از همه چیز مهمتر است. نباید معدود افرادی به وجهه و جایگاه مردم و قهرمانان خوب ملی ما در مجامع بینالمللی ضربه بزنند».
******
دور ششم مذاکرات شاید اصلا برگزار نشود
بعد از تکرار موضع غیرقابل قبول آمریکا مبنی بر مخالفت با غنیسازی اورانیوم توسط ایران، برخی منابع مدعی برگزار نشدن دور بعدی مذاکرات هستند.
شبکه «سیانان» آمریکا به نقل از منابعی مدعی احتمال برگزار نشدن دور ششم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا شد. این منابع که نامشان فاش نشد به سیانان گفتند: «دور بعدی مذاکرات ایران و آمریکا مورد تردید است و شاید برگزار نشود».
این شبکه همچنین به نقل از یک منبع ایرانی بینام گزارش داد که پیشنهاد آمریکا به تهران، متناقض و نامرتبط است.
از سوی دیگر، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: «ما در توافق احتمالی خود با ایران اجازه هیچگونه غنیسازی اورانیوم را نخواهیم داد».
این در حالی است که مقامات ایران بارها خط قرمز خود را غنیسازی اورانیوم اعلام کردهاند و همین مسئله گره مذاکرات را کورتر از گذشته کرده است.