به گزارش خبرنگار مهر. هوشنگ بازبند شامگاه پنجشنبه بعد از بازدید از پروژه باند دوم دامغان–گلوگاه و بررسی موانع و راهکارهای تسریع در تکمیل مسیر ترانزیتی شمال–جنوب افزود: این پروژه بهعنوان یکی از مسیرهای ترانزیتی مهم کشور، با چالشهایی نظیر مشکلات زیستمحیطی، معارضات محلی و کمبود اعتبارات مواجه است.
وی گفت: این پروژه به طول ۷۰ کیلومتر، با هدف بهبود ایمنی و تسهیل تردد در مسیر ترانزیتی شمال–جنوب کشور در دست اجراست. در حال حاضر، ۱۱ کیلومتر از مسیر بهصورت موقت و با لایه یکبیندر زیر بار ترافیک قرار دارد. اجرای لایه دوم آسفالت این بخش، پس از انتخاب پیمانکار جدید، آغاز خواهد شد.
بازوند در این بازدید تأکید کرد: با توجه به کوهستانی بودن منطقه و مشکلات موجود، بازنگری و مطالعه مجدد مسیر و بررسی واریانتهای پیشنهادی در اولویت قرار دارد.
وی افزود: بخشهای باقیمانده پروژه به دلیل مشکلات منابع طبیعی، محیطزیست، قراردادهای پیمانکاران و کمبود اعتبارات مالی، فاقد عملیات اجرایی هستند.
وی همچنین در بازدید از تقاطع غیر همسطح بهشهر گفت: این پل به طول ۱۷۷ متر و عرض ۲۳ متر، دارای ۹ دهانه بهصورت تیر دال بتنی خواهد بود که بهعنوان یکی از طرحهای اولویتدار منطقه، نقشی کلیدی در تسهیل تردد و ارتقای ایمنی در استان ایفا خواهد کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این بازدید تصریح کرد: تعیین پیمانکار پروژه در حال نهایی شدن است و مقر شد حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز آینده، عملیات اجرایی پروژه آغاز گردد.
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی خاص بهشهر و حجم بالای تردد در این محور، بر ضرورت آغاز سریع عملیات اجرایی با هماهنگی همه دستگاههای اجرایی استان تاکید کرد.
بازوند همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی زیرگذر ورودی شرقی شهر نکا گفت: این زیرگذر که با هدف ایمنسازی، تسهیل ارتباط نکا با بهشهر و رفع یکی از گرههای ترافیکی مهم استان مازندران طراحی شده، با اعتبار اولیه ۱۸۰ میلیارد تومان وارد فاز اجرایی شد.
وی با اشاره به ویژگیهای فنی طرح گفت: طول کل پروژه ۴۰۸ متر است که ۱۲۹ متر آن بهصورت سرپوشیده اجرا خواهد شد؛ دهانه زیرگذر ۱۰ متر، ارتفاع ۵.۲۰ و عرض مسیر ۹ متر و بهصورت تکلاین طراحی شده است.
وی افزود: تقاطع فعلی بهدلیل حجم بالای ترافیک، نبود ایمنی کافی، آمار بالای تصادفات و همچنین قطع ارتباط مستقیم خروجی شهر به کمربندی، یکی از دغدغههای جدی ساکنان بود که پس از بررسی فنی توسط مشاور و تصویب کمیته فنی، تصمیم بر اجرای زیرگذر گرفته شد.
به گفته وی، این طرح علاوهبر کاهش تصادفات، موجب ارتقای منظر ورودی شهر، تسهیل تردد، افزایش ایمنی و ارتقای دسترسی سریع بین نکا و بهشهر خواهد شد.
بازوند تأکید کرد: اجرای این پروژه تنها پاسخ به یک مطالبه مردمی نیست، بلکه گامی در جهت توسعه زیرساختی، ارتقای کیفیت شبکه معابر شهری و تأمین ایمنی در یکی از شریانهای کلیدی استان است.