آلمان ، غول صنعتی اروپا، با بحران فرسودگی زیرساختها دست و پنجه نرم میکند. از فروپاشی ناگهانی پل تاریخی «کارولا» در درسدن تا تعطیلی هزاران پل جادهای و اتوبانی، این کشور با پیامد چند دهه سرمایهگذاری کم و بروکراسی سنگین مواجه شده است.
طبق برآوردها، بیش از ۱۶ هزار پل در وضعیت بحرانی قرار دارند. این بحران نه تنها حمل و نقل و اقتصاد را مختل کرده، بلکه بهانهای برای رشد پوپولیسم راست افراطی نیز فراهم آورده است. روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به این بحران نوشته است:
اولیور هولتمولر رئیس اقتصاد کلان در مؤسسه تحقیقاتی هاله، مشکل را نه در کمبود بودجه بلکه در بروکراسی سنگین، پیچیدگیهای برنامهریزی و کمبود نیروی ماهر میداند.
دولت جدید فریدریش مرتس در ماه مارس یک بسته ۵۰۰ میلیارد یورویی برای نوسازی زیرساختها تا ۱۲ سال آینده تصویب کرد، اقدامی که به اعتقاد منتقدان ناکافی است.
از آنجا که برخی از پلها در بحث دفاعی هم اهمیت پیدا کردهاند ـ برای حمل تانکهای نظامی ـ دولت اعلام کرده که قصد دارد سرمایهگذاری در پلها، راهها و راهآهن را نیز بخشی از هزینههای دفاعی معرفی کند. اما احزاب مخالف، بهویژه سبزها، این موضوع را سوءاستفاده از موقعیت میدانند.
از سوی دیگر، هلموت شمایتسنر، استاد مهندسی سازه در برلین، نیز معتقد است که زیرساختهای آلمان آنقدر فرسودهاند که باید انتظار تعطیلی و فروپاشیهای بیشتر را داشت و اگر دولت مرتس نتواند بهسرعت به این بحران پاسخ دهد، واکنش سیاسی مخالفان میتواند شدید باشد.
او با اشاره به به اینکه وضعیت پلها به نماد فروپاشی کلی زیرساختهای آلمان تبدیل شده، میگوید احزاب راست افراطی از حالا فرسودگی زیرساختها را نشانهای از شکست خزنده دولت میخوانند.