به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، حسن عباس نژاد افزود: روز گذشته ۱۶ خرداد ماه، یکی از محیط بانان شهرستان دماوند در حین گشت زنی و بررسی آبشخورهای حیات وحش در منطقه شکار ممنوع کوه سفید، یک قلاده پلنگ را در فاصلهای بسیار نزدیک مشاهده کرد و هنگامی که قصد تصویربرداری با تلفن همراه خود داشت، با واکنش پلنگ مواجه شد .
وی افزود: پلنگ بلافاصله متوجه حضور انسان شد و به سمت صخرهها و ارتفاعات منطقه حرکت و محل را ترک کرد.
وی با اشاره به اینکه این مشاهده نادر، نشانهای از پویایی اکوسیستم و اهمیت حفاظت از زیستگاههای طبیعی منطقه است، اظهار داشت: پلنگ به عنوان رأس هرم غذایی نقش مهمی در تنظیم جمعیت گونههایی مانند گراز، قوچ، میش، کل و بز ایفا میکند و حضور آن نشان دهنده سلامت اکوسیستم منطقه است.
این مقام مسئول افزود: ثبت این گونه موارد، اهمیت بالای حفاظت از زیستگاههای طبیعی و نقش حیاتی محیط بانان در حفظ تنوع زیستی را به خوبی نشان میدهد و چنین مشاهداتی گواهی بر پویایی جمعیت طعمههای طبیعی و تعادل بوم سازگان در منطقه دماوند است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان تأکید کرد: ادامه حیات گونههای ارزشمند مانند پلنگ آسیایی، وابسته به تداوم حفاظت مؤثر، پایش مستمر و همکاری جوامع محلی با سازمان حفاظت محیط زیست است.