تراز تجاری ۷ منطقه آزاد مثبت شد

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 15:10
تراز تجاری مجموع ۷ منطقه آزاد طی دو ماه ابتدایی امسال، مثبت ۷.۱ میلیون دلار شد.

تراز تجاری ۷ منطقه آزاد مثبت شد

به گزارش خبرنگار گروه تجارت خارجی خبرگزاری صدا و سیما، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی اعلام کرد در دو ماه ابتدایی امسال در هفت منطقه آزاد قشم، ارس، اروند، ماکو، کیش، انزلی و چابهار در مجموع ۲۱۵.۳ میلیون دلار صادرات و ۲۰۸.۲ میلیون دلار واردات (با احتساب واردات ماشین‌آلات تولید) بوده که در نهایت تراز تجاری این هفت منطقه آزاد مثبت ۷.۱ میلیون دلار بوده است.

تراز تجاری هفت منطقه آزاد کشور بدون احتساب واردات ماشین‌آلات، مثبت ۶۹.۵ میلیون دلار بوده است.

بیشترین تراز تجاری مثبت در میان این هفت منطقه آزاد طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ به قشم با مثبت ۳۷.۸ میلیون دلار اختصاص دارد. در رتبه بعدی منطقه آزاد ارس با مثبت ۳۲.۷ میلیون دلار و سپس منطقه آزاد اروند با ۲۵ میلیون دلار ایستاده است.

این در حالی است که در چابهار به دلیل بالا بودن واردات خودرو، مواد اولیه تولید و مواد مصرفی در حالی که تنها ۱.۵ میلیون دلار صادرات انجام شده، ۳۴ میلیون دلار واردات صورت گرفته که سبب شده تا تراز تجاری چابهار منفی ۳۲.۵ میلیون دلار شود.

در منطقه آزاد انزلی نیز فقط یک میلیون دلار صادرات به ثبت رسید که در مقابل ۱۴.۵ میلیون دلار واردات ثبت شده، تراز تجاری این منطقه آزاد منفی ۱۳.۵ میلیون دلار شد.

تراز تجاری مناطق آزاد کیش و ماکو هم مثبت و ۸۰ درصد درآمد‌های صادراتی کیش از محل صادرات خدمات گردشگری و خدمات فنی- مهندسی بوده است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.