مراقبت از ذهن دانش‌آموزان خط مقدم مقابله با آسیب‌های اجتماعی است

خبرگزاری مهر یکشنبه 18 خرداد 1404 - 13:30
رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور گفت: مراقبت از ذهن و دل دانش‌آموزان خط مقدم مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار مجتبی باستان پیش از ظهر یکشنبه در جلسه راهبری طرح نماد نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان که با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش، مشاوران، مدیران و اعضا راهبری طرح نماد برگزار شد با اشاره به نقش محوری آموزش و پرورش در حفظ و استمرار انقلاب اسلامی، تأکید کرد: آموزش و پرورش نقطه کانونی توسعه انسانی و تمدنی کشور است و همه دستگاه‌ها باید در کنار آن ایفای نقش کنند.

وی با قدردانی از حضور مسئولان و فعالان حوزه تربیت گفت: تمام دستگاه‌های کشور باید در تربیت نسلی متعهد، مؤمن و توانمند، هم‌افزا و هم‌راستا عمل کنند؛ چراکه استمرار انقلاب و آینده کشور به این موضوع وابسته است.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی کشور با اشاره به تمرکز دشمنان بر نوجوانان و جوانان، افزود: دشمنان نظام، وقتی در جنگ سخت شکست خورده‌اند، به جنگ نرم و شناختی روی آورده‌اند و امروز میدان جنگ، قلب و ذهن نوجوانان ماست. بنابراین باید مشاور، مدیر، مربی، و همه فعالان حوزه تربیت با حساسیت، آگاهی و دغدغه، نسبت به این حوزه ایفای نقش کنند.

وی با بیان اینکه اگر امروز از آموزش و پرورش سخن می‌گوئیم، به این دلیل است که آینده کشور در گرو آن است بیان کرد: نباید نگاه اداری به دانش‌آموز داشت؛ معلم و مشاور باید مثل والدین، با عشق و دلسوزی با دانش‌آموز برخورد کنند.

سردار باستان با تأکید بر برنامه‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش، افزود: در این طرح، شش اقدام کلیدی باید در استان‌ها اجرایی شود، غربالگری دقیق دانش‌آموزان، ارتباط فعال و مؤثر با دستگاه‌های پشتیبان، مهارت‌آموزی خانواده‌ها، توجیه و توانمندسازی مدیران و مشاوران، تهیه اطلس آسیب‌های اجتماعی و در نهایت توجیه کامل همه ارکان آموزش و پرورش نسبت به این اقدامات است.

وی همچنین بر ضرورت تشکیل شبکه‌های حمایتی درون مدرسه‌ای تأکید کرد و گفت: هر مدرسه باید یک شبکه از معتمدان محلی، اولیای دلسوز، مربیان پرورشی، روحانیون و مشاوران تشکیل دهد تا در برابر آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی، مقاوم‌سازی شود.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی کشور با اشاره به برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و تربیتی در استان، افزود: برنامه‌هایی چون سریال‌ها، ورزش، سرگرمی‌های بومی و محلی، بسیج دانش‌آموزی و تولید محتوای جذاب، می‌تواند جایگزینی مناسب برای جریانات مخرّب فضای مجازی باشد و زمینه رشد و بالندگی نوجوانان را فراهم آورد.

وی از زحمات مدیران، مشاوران، فرمانداران، مسئولان تشکل‌ها و تمامی فعالان حوزه تعلیم و تربیت استان قدردانی کرد و گفت: امیدوارم با هم‌افزایی و همراهی همه نهادها، شاهد تربیت نسلی باشیم که در مسیر رشد، شکوفایی و عزت ایران اسلامی گام برمی‌دارند.

نقش بسیج دانش آموزی در تقویت و توانمند سازی دانش آموزان

معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با اشاره به اهمیت رسالت بسیج دانش‌آموزی، اظهار کرد: مأموریت‌های این نهاد اگر به درستی و با برنامه‌ریزی عملیاتی شوند، می‌توانند نقشی مؤثر در توانمندسازی دانش‌آموزان و تقویت بنیان‌های اعتقادی آنان ایفا کنند.

فتاح محمدی، تربیت روحیه ایثار، فداکاری و ارتقای آمادگی دفاعی را از مهم‌ترین اهداف بسیج دانش‌آموزی عنوان کرد و افزود: امروز، ترویج فرهنگ بسیجی در جامعه نه تنها یک ضرورت، بلکه یک نیاز جدی است؛ چرا که نسل فعلی در دوران شکل‌گیری شخصیت قرار دارد و بیش از هر زمان دیگری با بحران هویت مواجه است.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در نظام تربیتی، گفت: امروزه یکی از اثرگذارترین مربیان دانش‌آموزان ابزارهای هوشمند از جمله گوشی‌های تلفن همراه هستند. گوشی‌ها اکنون نقش پررنگی در مدیریت رفتار دانش‌آموزان دارند و این موضوع، تربیت و هدایت نسل نوجوان را با چالش‌های تازه‌ای روبرو کرده است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با تأکید بر اینکه زبان تربیتی دیروز دیگر پاسخ‌گوی دانش‌آموز امروز نیست افزود: برای اثرگذاری در فرآیند تعلیم و تربیت باید زبان مخاطب را شناخت و با زبان او سخن گفت. تنها در این صورت است که می‌توان در برابر هجمه‌های فرهنگی و اجتماعی مقاومت کرد و نسل نوجوان را در برابر آسیب‌ها توانمند ساخت.

وی ابراز کرد: اگر بتوانیم در آموزش‌وپرورش حتی پیش از ورود به دانشگاه روی هویت، شخصیت و اندیشه نوجوانان سرمایه‌گذاری کنیم، بی‌تردید در مراحل بعدی نیز موفق خواهیم بود.

محمدی با تقدیر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نهاد بسیج دانش‌آموزی گفت: این نهاد مردمی توانسته در سطوح مختلف جامعه از جمله دانشگاه‌ها، ادارات و مدارس، نقشی مؤثر در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ایفا کند و همواره در میدان عمل، در کنار مردم و مسئولان حاضر بوده است

وی خواستار تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های دقیق در خصوص استفاده از تلفن همراه در مدارس شد و اظهار کرد: این موضوع باید با کار کارشناسی و مطالعات دقیق همراه شود تا دانش‌آموزان ضمن استفاده مناسب از فناوری، دچار آسیب‌های تربیتی و هویتی نشوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هر میزان سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش، سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است، خاطرنشان کرد: شکل‌گیری هویت و وابستگی به ارزش‌های عمومی در همین مقطع آموزشی شکل می‌گیرد و اگر در این مرحله موفق باشیم، آینده روشنی برای نسل جوان رقم خواهد خورد.

۱۰۰ درصد دانش آموزان امسال در طرح نماد ثبت و پایش شدند

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد نیز بر اهمیت مشارکت همه‌جانبه دستگاه‌ها در تربیت نسل آینده تأکید کرد.

ایوب رضایی، با اشاره به نقش محوری آموزش و پرورش در مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: نسل نوجوان ما در خط مقدم جنگ نرم و شناختی قرار دارد. اگر نتوانیم ذهن و دل آنان را مدیریت کنیم، دشمن این کار را خواهد کرد. از همین‌رو، باید تمام نهادها در کنار آموزش و پرورش در این میدان حاضر باشند.

وی با اشاره به روند مستمر و هدفمند اجرای طرح نماد در استان اظهار کرد: از ابتدای سال تحصیلی جاری، جلسات ستاد نماد به‌صورت هفتگی در سطح استان برگزار شده و در مناطق مختلف استان، به‌ویژه شهرستان دنا، اقدامات اثربخشی انجام شده که نتایج آن قابل توجه است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با ارائه گزارشی آماری از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در استان گفت: در سال گذشته فقط ۴۱ درصد دانش‌آموزان رصد شدند، اما امسال موفق شدیم ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان را در سامانه طرح نماد ثبت و پایش کنیم. این افزایش چشمگیر حاصل همکاری بین‌بخشی و همت شبانه‌روزی همکاران ما در سراسر استان بوده است.

وی به کاهش معنادار آمار آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: با اجرای برنامه‌های پیشگیرانه، آسیب‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان کاهش یافت که این موفقیت حاصل مداخلات مؤثر، پیگیری‌های فوریتی و تشکیل تیم‌های تخصصی در مناطق پرآسیب بود.

رضایی با اشاره به اقدام‌های فرهنگی و آموزشی در سطح مدارس استان افزود: طی سال تحصیلی جاری، بیش از ۱۴۳ کارگاه آموزشی با محوریت سلامت روان، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی ویژه دانش‌آموزان، اولیا، مدیران، مشاوران و مربیان پرورشی برگزار شد. همچنین طرح‌هایی مانند 'قاضی در مدرسه' با همکاری قوه قضائیه در ۳۴ آموزشگاه اجرا شد.

وی با تأکید بر لزوم تقویت مشاوره و خدمات روانی در مدارس افزود: در حال حاضر ۱۴ مرکز مشاوره در استان فعال است و امیدواریم با تأمین منابع و افزایش نیروی انسانی متخصص، بتوانیم پوشش خدمات را گسترده‌تر کنیم.

رضایی ضمن تقدیر از همکاری نهادهایی همچون استانداری، فرمانداری‌ها، دادگستری، سازمان بسیج دانش‌آموزی، دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه‌های امنیتی، گفت: دستاوردهای استان در حوزه مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان، نتیجه تعامل، هم‌افزایی و مسئولیت‌پذیری همه دستگاه‌هاست. این مسیر باید با قدرت و جدیت ادامه یابد تا بتوانیم آینده‌ای امن، سالم و درخشان برای فرزندان این سرزمین رقم بزنیم.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.