بابک مصدق، معاون توسعه محصول شرکت زامیاد ، درباره وضعیت تولید خودروی نیسان گفته است: شرکت زامیاد اخیراً قرارداد تولید ۳۰ هزار دستگاه وانت نیسان دوگانهسوز سنگین با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران امضا کرده است؛ این خودروها قرار است در طول سال جاری تولید و به بازار عرضه شوند.
وی افزود: سال گذشته، سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت مجوز تولید ۳۵ هزار دستگاه وانت نیسان با الزامات قدیمی را صادر کردند. تاکنون ۳۰ هزار دستگاه از این تعداد تولید شده و مابقی طی یک ماه آینده تکمیل خواهد شد. پس از اتمام این تعهد، زامیاد قصد دارد مدل ارتقایافته وانت نیسان را بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه تولید و عرضه کند.
معاون توسعه محصول شرکت زامیاد با اشاره به ویژگیهای مدل جدید توضیح داد: یکی از استانداردهای ۸۵ گانه، سیستم کنترل پایداری است. برای بهبود این سیستم، فاصله بین دو محور خودرو ۱۶ سانتیمتر افزایش یافته که منجر به پایداری و دینامیک بهتر خودرو میشود. همچنین، تمامی لاستیکها از نوع رادیال بوده و سیستم فرمان هیدرولیک بهطور کامل با استانداردهای روز توسعه یافته است.
وی ادامه داد: از دیگر الزامات استاندارد ۸۵ گانه، سیستم هشدار انحراف از مسیر است که با بهرهگیری از دوربینهای پیشرفته پیادهسازی شده و تمامی آزمایشهای مربوطه را با موفقیت پشت سر گذاشته است. همچنین، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته با استفاده از رادار نصبشده در پشت جلوپنجره خودرو توسعه یافته و تستهای آن با موفقیت انجام شده است.
مصدق در پایان خاطرنشان کرد: صندلیهای قابلتنظیم در دو جهت برای ارگونومی بهتر و سیستم هشدار بستن کمربند ایمنی از دیگر ویژگیهای این خودرو است. همچنین افزایش ۱۶ سانتیمتری طول اتاق خودرو امکان استفاده از تریم و صندلیهای جدید را فراهم کرده و این تغییرات در راستای رعایت الزامات ۸۵ گانه انجام شده است.
گفتنی است، بر اساس تفاهمنامه مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران که در مهرماه سال گذشته به امضا رسید، تولید وانت نیسان با استانداردهای قبلی تنها تا سقف ۳۵ هزار دستگاه مجاز بوده و ادامه تولید آن منوط به رعایت کامل استانداردهای ۸۵ گانه است.
به گزارش تسنیم، در تاریخ ۲ مهر ۱۴۰۳، تفاهمنامهای میان رئیس سابق سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید که بر اساس آن، تولید محصول نیسان Z۲۴ شرکت زامیاد محدود به حداکثر ۳۵ هزار دستگاه شده و پس از آن باید تولید این خودرو متوقف و با محصولی جدید منطبق بر ۸۵ استاندارد اجباری جایگزین شود.
با این وجود، در مراسمی که در ۳۱ اردیبهشت ماه با حضور مدیرعامل سایپا، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران و زامیاد برگزار شد، قرارداد تولید ۳۰ هزار دستگاه وانت دوگانهسوز نیسان زامیاد امضا شد. این قرارداد با مبلغی حدود ۱۸.۵ میلیون دلار و تامین مالی از محل صرفهجویی در مصرف بنزین همراه است و همزمان برنامهای برای تبدیل ۳۴۰ هزار خودرو تکسوز به دوگانهسوز و تبدیل بیش از ۹۵۰ هزار خودرو در دستور کار قرار دارد.
این اتفاق، ابهامات مهمی را در پی داشته است؛ نخست آنکه با توجه به محدودیت ۳۵ هزار دستگاه تعیین شده در تفاهمنامه قبلی، چرا قرارداد تولید ۳۰ هزار دستگاه دیگر بسته شده است؟ این موضوع انتقاداتی را در پی داشته و پرسشهایی درباره چگونگی تطابق این قرارداد با الزامات سازمان استاندارد مطرح کرده است.
در پاسخ به این پرسش، نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، توضیح داده است که از ۳۰ هزار دستگاه یاد شده، ۵ هزار دستگاه از همان سهمیه ۳۵ هزار دستگاه تفاهمنامه قبلی تأمین خواهد شد و ۲۵ هزار دستگاه باقیمانده از محصولات جدید نیسان اکستند و نیسان پادرا تولید میشوند که بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه است و بهبودهایی نظیر افزایش طول کابین، صندلیهای مستقل، فرمان هیدرولیک، سیستم ترمز اضطراری و کنترل انحراف از مسیر در آنها اعمال شده است. منبع: تسنیم