به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمد رستگاری، مدیر حفاظت محیطزیست شهرستان ری، افزود:از هفته گذشته این طرح با همکاری دستگاههای اجرایی آغاز شده و در گام نخست، ۲۹ هکتار از اراضی آلوده در محدوده باقرشهر پاکسازی شده است. از امروز نیز فاز دوم در محدوده شهر کهریزک با پاکسازی ۱۰ هکتار دیگر ادامه مییابد و هدف، پاکسازی کامل حدود ۱۰۰ هکتار اراضی آلوده در شهرستان است.
رستگاری گفت: از سال گذشته شناسایی واحدهای غیرمجاز فعال در حوزه بازیافت ضایعات پلاستیکی در دستور کار قرار گرفت. برآورد ما این است که حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی شهرستان ری درگیر این فعالیتها بودهاند.
وی افزود: این واحدها، با شستوشوی غیربهداشتی پسماندها و رهاسازی فاضلاب آلوده در محیط، موجب آلودگی شدید خاک، آبهای زیرزمینی و حتی محصولات کشاورزی شدهاند. در برخی موارد نیز باقیماندهها را به آتش میکشیدند که باعث آلودگی گسترده هوا میشد.
به گفته رستگار، ضایعات جمعآوریشده فعلاً در محلی در محدوده آرادکوه دپو میشود تا پس از تعیین تکلیف نهایی، انتقال یا امحا شوند.
مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان ری افزود: در ادامه این طرح، با واحدهای تولید گرانول که موجب آلودگی هستند نیز برخورد خواهد شد و کسانی که میخواهند در زمینه بازیافت فعالیت کنند، باید در محل مجاز و با رعایت الزامات زیستمحیطی فعالیت خود را ادامه دهند. در حال برنامهریزی برای انتقال این واحدها به محدوده آرادکوه با مجوز و ضوابط قانونی هستیم.
وی افزود: فعلاً تمرکز ما بر پاکسازی محلهای دپو و بازیافت آلاینده است. در مراحل بعدی اگر واحدهای فروش گرانول نیز معضلی ایجاد کنند، برخورد لازم صورت خواهد گرفت.
رستگار در پاسخ به واکنش برخی مالکان اراضی مورد پاکسازی، رستگار تصریح کرد: اغلب مردم منطقه از اجرای این طرح رضایت دارند. اعتراضها عمدتاً از سوی مالکان محدودی است که اراضی خود را به قیمتهای بالا به اتباع بیگانه اجاره داده بودند. این فعالیتها غیرقانونی بوده و توجیهی برای ادامه ندارد.
وی افزود: با این حال، در صورت تمایل این افراد به فعالیتهای قانونمند، امکان همکاری و صدور مجوز مشروط به رعایت ضوابط زیستمحیطی فراهم است و آن دسته از واحدهایی که دارای پروانه صنعتی از وزارت صمت باشند و نسبت به رفع آلودگی و نصب فیلتراسیون اقدام کنند، میتوانند با هماهنگی ادامه فعالیت دهند.