گزارش سالانهی دیتاک نشان میدهد ایران چهارمین کشور بزرگ جهان از نظر سهم جهانی اینفلوئنسرها است و مگابلاگرهای ایرانی برای هر پست تا ۷۰۰ میلیون تومان درآمد دارند.
به گزارش زومیت، دیتاک پلتفرم پایش شبکههای اجتماعی گزارش سالانهی خود را منتشر کرد. بر اساس دادههای گزارش دیتاک، ۱٫۹۳ درصد از سهم جمعیت شاغل ایران مربوط به اینفلوئنسرها است. ایران پس از برزیل، آمریکا و هند، به عنوان چهارمین کشور بزرگ از نظر سهم جهانی اینفلوئنسرها قرار دارد.
نمودار دیتاک نشان میدهد هزینهی پست اینفلوئنسرها و بلاگرهای ایرانی با بیشتر از یک میلیون دنبال کننده در اینستاگرام، بین ۱۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان و برای استوری بین ۴۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان است.
گزارش دیتاک نشان میدهد شهروندان ایران هزینهی کمتری نسبت به کشورهای همسایه برای خریدن بستههای اینترنت پرداخت میکنند اما کیفیت اینترنت پایینتری دارند. در میان کشورهای همسایه، کیفیت اینترنت ایران از پاکستان، اردن و کویت پایینتر است.
شاخص زیرساخت اینترنت ایران نسبت به سال گذشته ۱۴ رتبه کاهش یافته و در رتبهی ۷۲ از ۱۲۱ کشور قرار دارد
بررسی دیتاک از دنیای رسانهی کاربران ایرانی نشان میدهد، در هر یک دقیقه ۱۵ نسخه روزنامه فروخته میشود. آمار رسانههای مدرن نشان میدهد کاربران ایرانی در هر ۶۰ ثانیه، ۳ هزار و ۳۰۰ بازدید در سایتهای خبری، ۷۰۰ هزار بازدید در تلگرام و یک میلیون و ۸۰۰ هزار بازدید در اینستاگرام ثبت میکنند.
گزارش سالانه دیتاک نشان میدهد اینستاگرام با ۳۳ میلیون کاربر، محبوبترین شبکهی اجتماعی میان کاربران ایرانی است. بعد از اینستاگرام، تلگرام با ۲۶ میلیون و واتساپ با ۲۲ میلیون در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. دادههای این گزارش حاکی از آن است که ایتا با ۱۹ میلیون کاربر در رتبهی چهارم محبوبترین شبکهی اجتماعی کاربران ایرانی قرار دارد و روبیکا با نیم میلیون اختلاف، در رتبهی پنجم است.
آمارهایی که دیتاک بهدست آورده نشان میدهد ۸ شب، ساعت اوج و شنبهها روز اوج انتشار محتوا در اینستاگرام است. سرگرمی، سبک زندگی و پیگیری چهرهها اصلیترین انگیزههای کاربران ایرانی از فعالیت در اینستاگرام عنوان شده است.
دیتاک تعداد کاربران فعال ایرانی در توییتر را ۹۰۰ هزار نفر ارزیابی کرده است. بر اساس دادهها، ۱۱ شب ساعت اوج و سهشنبهها روز اوج انتشار محتوا در توییتر فارسی است. اصلیترین انگیزهی مخاطبان از فعالیت در توییتر اظهار نظر و پیگیری ترندها عنوان شده و دیتاک این فضا را برای روزنامهنگاران، تحلیلگران و فعالان مدنی/سیاسی مناسب دانسته است.
خبر، اصلیترین انگیزهی مخاطبان از فعالیت در تلگرام است
گزارش سالانهی دیتاک نشان میدهد اصلیترین انگیزهی مخاطبان ایرانی تلگرام، دنبال کردن اخبار، آموزش و سپس ارتباطات شخصی است. تلگرام که دومین شبکهی اجتماعی محبوب کاربران ایرانی بهشمار میآید، برای کانالهای فروش مستقیم، رسانههای مستقل، تحلیلگران و روابطعمومی سازمانها فضای مناسبی شناخته شده است. ساعت ۱۱ ظهر و روز سهشنبه زمانهای اوج انتشار محتوا در تلگرام است.
دادههای گزارش دیتاک نشان میدهد با وجود تاثیر نذاشتن رفع فیلترینگ واتساپ روی بازدید تلگرام، این موضوع بازدید ایتا و روبیکا را بیش از ۵۰ درصد کاهش داده است.
دیتاک در گزارش سالانهی خود مطرح کرده درصد نفوذ کاربران بزرگسال تیکتاک در اکثر کشورهای منطقه بالای ۷۰ درصد است. این در حالی است که درصد نفوذ این پلتفرم در ایران به یک درصد نمیرسد.
استارلینک به اندازهی یک ورزشگاه آزادی در ایران کاربر دارد
گزارش دیتاک نشان میدهد بیش از ۱۰۰ هزار ایرانی، از اینترنت استارلینک استفاده میکنند.
بر اساس دادههای دیتاک، ۸۵ درصد از جمعیت ایران کاربر اینترنت هستند. ۸۲ درصد از کل جمعیت ایران هم در شبکههای اجتماعی عضویت دارند. علاوه بر این، ۷۱٫۳ درصد از کل جمعیت ایران برای دسترسی به اینترنت از فیلترشکن استفاده میکنند.
روند انتشار نشان میدهد ساعت اوج انتشار محتوا در لینکدین ۱۱ صبح، اینستاگرام ۸ شب و توییتر ۱۱ شب است. روند تولید محتوا نشان میدهد، روزهای تعطیل برای کاربران بهویژه در لینکدین از محبوبیت کمتری برخوردارند.
دادههای دیتاک نشان میدهد پستهای منتشر شده در ساعت ۶ عصر در اینستاگرام، از تعامل بیشتری برخوردار شدهاند. البته در زمینهی تجاری، محتوای پرتعامل بیشتر ساعت ۱۱ شب منتشر شده است.
دادههای گزارش سالانهی دیتاک نشان میدهد ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، کاربران شبکههای اجتماعی در واکنش به جان باختن ابراهیم رئیسی و همراهان در سانحهی سقوط بالگرد، بهطور میانیگن ۳۳ درصد بیشتر از میانگین روزهای دیگر تولید محتوا کردند.
در سال ۱۴۰۳، حجم محتوای مربوط با هوش مصنوعی، ۲۵ درصد کمتر از محتواهای مرتبط با ارز دیجیتال بوده است.
بر اساس گزارش دیتاک، حدود ۱۴ هزار رسانه در ایران فعال هستند که این تعداد ۲ برابر بیشتر از مجموع رسانههای فعال دیگر کشورهای خاورمیانه است.
تعداد کانالهای خبری تلگرام، بیشتر از ۲۰۰ برابر سایتهای خبری است
آمارهای گزارش سالانهی دیتاک نشان میدهد، بیش از هزار و ۵۰ سایت خبری و ۲۰۵ هزار کانال خبری در تلگرام، فعال هستند.