به گزارش رکنا، پورشه دنیای اتومبیل را با معرفی یک خودروی خیابانی خارقالعاده و کاملاً متفاوت به حالت شوک فرو برده است. این خودرو که در میان دیگر خودروهای پرفورمنس خیابانی شناخته میشود، با اینکه ویژگیهایی مانند هدلایت، چراغ راهنما و بوق را داراست، اما تفاوتهای شگرفی با هر خودرو دیگری که قابل خریداری باشد، دارد.
این خودرو نسخهای اصلاحشده از مدل رقابتی پورشه مخصوص رقابتهای WEC و IMSA است که به مناسبت پنجاهمین سالگرد رانندگی «کنت روسی» با پورشه 917 افسانهای ساخته شده است. همانند پورشه 917، این مدل نیز برای استفاده خیابانی تغییرات ویژهای به خود دیده است.
«چطور میتوانیم داستان پورشه 917 را در زمانه امروز بازنمایی کنیم؟» این پرسشی بود که «تیمو رش»، رئیس پورشه در آمریکای شمالی، مطرح کرد. پاسخ این پرسش ساده بود؛ خلق پورشه 963 RSP.
رش در این خصوص اشاره میکند که پورشه 917 یک خودروی مسابقهای خالص بود که برای استفاده در خیابانها آماده شده بود. همین فلسفه در طراحی 963 RSP نیز به کار گرفته شده است. این خودرو با استفاده از مواد اولیه بسیار باکیفیت طراحی شده، اما همچنان ماهیت خودروی مسابقهای خود را حفظ کرده است.
در آغاز پروژه 963 RSP، تیم مسئول طراحی این خودرو تصمیم گرفتند که از یک شاسی کاملاً جدید استفاده کنند. تغییرات ظریف و دقیق در شاسی اعمال شد که شامل افزایش ارتفاع از سطح زمین برای سازگاری با جادههای عمومی و تنظیم دمپرهای قابلتنظیم Multimatic DSSV است.
چالش مهم دیگر، تطبیق دادن موتور ۴.۶ لیتری توربو-دوگانه V8 هیبریدی این خودرو با استفاده از سوخت معمولی بود. این موتور در حالت مسابقهای قدرتی بالغ بر ۶۷۱ اسب بخار تولید میکند و تنظیمات خاصی در ECU روی انتقال قدرت اعمال شده است.
البته حالت تمام-الکتریکی این خودرو برای مسافتهای کوتاه قابل استفاده است، اما پورشه مطمئن است که خریدار این مدل ترجیح خواهد داد از موتور احتراقی آن استفاده کند. طراحی داخلى خودرو نیز اصلیترین تفاوت آن با مدلهای مسابقهای قبلی است.
فضای داخلی این خودرو با چرم نرم به رنگ مازویی پوشیده شده و کاملاً سفارشی طراحی شده است. صندلی راننده از جنس کربن، سیستم تهویه مطبوع، پوشش آلکانتارا و فرمان چرمی از ویژگیهای بارز کابین آن هستند.
یکی از جزئیات جذاب کابین، پنل مخصوصی برای نگهداری کلاه ایمنی و فرمان در کنار راننده است. طراحی سیستم تهویه نیز الهامگرفته از موتور ۱۲ سیلندر پورشه 917 بوده که زیبایی خاصی به محیط داخلی بخشیده است.
پورشه 963 RSP به رنگ نقرهای مارتینی مزین شده است؛ رنگی که به مدل افسانهای پورشه 917 بازمیگردد. این خودرو برخلاف سایر مدلها دارای لاک سهلایهای است و تغییراتی نظیر چراغهای جلو و عقب جدید و نشان مخصوص پورشه در طراحی آن مشاهده میشود.
این مدل خاص برای مالک جدیدش، یعنی راجر پنسکی طراحی شده است. نام RSP (مخفف Roger S. Penske) نیز به احترام وی بر این خودرو گذاشته شده است. پنسکی از همان ابتدا به این پروژه علاقه نشان داد و تأکید داشت که طراحی آن باید تا حد ممکن به ۹۶۳ وفادار باشد.
پورشه 963 RSP تنها یک نمونه است و امکان تولید انبوه آن وجود ندارد. حتی برای حضور در برخی کشورها نیازمند مجوز ویژه است. پورشه تأکید دارد که این مدل یک پروژه منحصربهفرد است و امکان تکرار آن به این شکل وجود ندارد.
اما تیم طراحی پورشه اعلام کردهاند که در صورت ایجاد فرصت مناسب، ممکن است مدلهای مشابهی در آینده تولید شود. آیا این خودرو توان خواهد داشت رکورد پیستهای جهان را بشکند؟ پاسخ این سوال به مالک خوششانس آن بستگی دارد!