تصمیم گرفتن بدون توجه به واقعیت مدرسه چالش برانگیز است

خبرگزاری مهر سه شنبه 20 خرداد 1404 - 18:31
قزوین- مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: تصمیماتی که بدون توجه به واقعیت‌های مدرسه اتخاذ می‌شود، معمولاً در اجرا با چالش مواجه می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسنعلی اصغری در سمینار معلم یادگیرنده مادام العمر با اشاره به پیچیدگی‌های دنیای امروز، گفت: در عصری که تغییرات شتابان و عدم قطعیت بر تصمیم‌گیری‌ها سایه افکنده، دیگر نمی‌توان با دانش دیروز به جنگ مسائل امروز رفت.

اصغری بیان کرد: تنها راه موفقیت، بازآموزی مداوم، بازنگری در روش‌ها و به‌روزسازی مهارت‌ها است.

وی با اشاره به نقش کلیدی مدیریت دانش در سازمان‌های پیشرو، افزود: مدیریت دانش فرآیندی علمی و هدفمند برای تولید و به‌کارگیری دانش جدید است که منجر به ارتقاء عملکرد فردی و سازمانی می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین، تشکیل اجتماعات یادگیری، درس‌پژوهی و حلقه‌های کیفیت را از راهکارهای مؤثر برای ایجاد تحول در نظام آموزشی عنوان کرد و افزود: پیش از آن‌که آموزش دهیم، باید خودمان بیاموزیم و این رویکرد را در سراسر سیستم نهادینه کنیم.

اصغری بر اهمیت کار تیمی در نظام‌های پیچیده تأکید کرده و اظهار داشت: تنها تیم‌های توانمند و هم‌افزا می‌توانند از موانع عبور کرده و به موفقیت‌های پایدار دست یابند.

وی در ادامه، یادگیری مستمر و تفکر سیستمی را دو مؤلفه حیاتی برای مواجهه با تحولات پرشتاب جهانی برشمرد و تصریح کرد: رهبران آموزشی باید اهل مطالعه، تجربه‌ورزی و اشتراک دانش باشند تا بتوانند مرجعیت علمی در بین همکاران و دانش‌آموزان کسب کنند.

اصغری با تأکید بر اینکه رهبری آموزشی نیازمند نفوذ در دل‌ها است، گفت: صداقت، اقتدار رفتاری و کاریزمای حرفه‌ای لازمه تأثیرگذاری پایدار در محیط‌های آموزشی است. اگر زمینه سازمانی مناسب فراهم نشود، دانش نظری نیز کارکردی نخواهد داشت.

وی با اشاره به فاصله میان ستاد و صف، در سیاست‌گذاری‌های آموزشی افزود: تصمیماتی که بدون توجه به واقعیت‌های مدرسه اتخاذ می‌شود، معمولاً در اجرا با چالش مواجه می‌گردد و راه برون‌رفت از این وضعیت، گفت‌وگوی واقعی میان تصمیم‌سازان و مجریان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین همچنین با اشاره به نقش راهبردی معلمان ابتدایی در شکل‌گیری شخصیت و آینده دانش‌آموزان تأکید کرد: آموزگاری که با چشم‌انداز روشن وارد کلاس شود و دانش‌آموز را گام‌به‌گام هدایت کند، می‌تواند منشأ تحولی عمیق در نظام آموزش باشد.

وی با بیان اینکه مدیریت در نظام آموزشی بدون تیم‌سازی، رهبری مشارکتی و نگرش یادگیرنده ممکن نیست، خواستار بازسازی مستمر سازمان، بهره‌گیری از ابزارهای نوین آموزشی، و تقویت حلقه‌های یادگیری حرفه‌ای در مدارس شد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.