به گزارش خبرگزاری مهر، حسین پور فرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از سرمایهگذاران برای ورود به عرصه هواپیماهای آبنشین با هدف جابهجایی مسافر و کالا میان بنادر و جزایر کشور دعوت به همکاری کرد.
در همین راستا، با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و برخی مسئولان استان گیلان، پرواز آزمایشی یک فروند هواپیمای دوزیست در این استان انجام شد؛ اقدامی که میتواند زمینهساز تحول در جابهجایی مسافر و کالا میان بنادر و جزایر کشور باشد.
این مراسم، با حضور حسین پور فرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرکل فرودگاه بینالمللی سردار جنگل رشت و مدیرعامل منطقه آزاد انزلی، پرواز آزمایشی یک فروند هواپیمای دوزیست از فرودگاه سردار جنگل رشت به بندرانزلی و سپس به ساحل زیباکنار کلید خورد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این آئین با بیان اینکه امروز یکی از مسائل عمده کشور، افزایش تعداد ناوگان هوایی است، گفت: پروازهای منطقهای، پرواز با هواپیماهای باریکپیکر و پهنپیکر از سوی ناوگان هوایی کشورمان انجام میشود و در این بین، پروازهای منطقهای و پروازهایی با صندلی کم به منزله مویرگهای یک بدن هستند.
پور فرزانه با اشاره به وجود بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر ساحل در شمال و جنوب کشورمان، تاکید کرد: این سواحل برای استفاده از باندهای خدادادی، یعنی دریاها بسیار مناسب هستند و همچنین میتوانیم بین بنادر مختلف کشور پرواز داشته باشیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به ظرفیتهای موجود در سواحل شمال و جنوب کشور، عنوان کرد: جزایر و بندرگاههای متعددی در کشور وجود دارد؛ بنابراین نیازمند هواپیماهای آبنشینی با ظرفیت زیر ۱۹ صندلی هستیم که بتوانند نقش جابهجایی مسافر و کالا را میان بندرگاهها ایفا کنند.
وی ادامهداد: بهطور مثال، امکان جابهجایی بین جاسک و چابهار، جاسک و بندرعباس، بندرعباس و قشم، یا گناوه و خارک وجود دارد و همچنین در بسیاری دیگر از نقاط کشور شرایط مناسبی برای استفاده از هواپیمای آبنشین برای خدمترسانی در آنها وجود دارد.
پور فرزانه در ادامه به شباهت زیاد هواپیمای آبنشین با هواپیماهای کوچک اشاره کرد و گفت: در طراحی هواپیماهای آب نشین ملاحظات نشست و برخاست در آب لحاظ شده است. این هواپیماها دوزیست هستند، یعنی نهتنها باید ملاحظات آئرودینامیکی در طراحیشان در نظر گرفته شود، بلکه باید اصول هیدرودینامیکی نیز رعایت شود.
وی گفت: چنین هواپیمایی باید در لحظاتی که روی آب است، عملکردی مشابه قایق داشته باشد و حرکت پایداری ارائه دهد و زمانی که در پرواز است، نقش یک پرنده کاملاً پایدار را ایفا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ترکیب طراحی باعث شده هواپیماهای آبنشین به عنوان وسیلهای قابل پذیرش و مورد توجه در سراسر جهان بهویژه در آمریکا شناخته شوند، اظهار داشت: پرندههایی که امروز مشاهده میکنید، از جمله نمونههایی هستند که ساخت آنها در کشور بومیسازی شده است و امکان تولید آنها در نسخههای مختلف در داخل وجود دارد.
وی تاکید کرد: همچنین، امکان خرید این هواپیماها در سطح بینالمللی فراهم است و میتوان با مشارکت سرمایهگذاران، آنها را وارد ناوگان کرد. وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری، تسهیلگری در صدور مجوزها، تأمین ایستگاهها و آمادهسازی ترمینالهای مناسب در بندرگاهها است تا امکان پروازهای منظم بین بنادر فراهم شود.
پورفرزانه با اشاره به اثرگذاری سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی در توسعه ارکان صنعت هوانوردی، عنوان کرد: از همه سرمایهگذاران دعوت میکنم برای جابهجایی مسافر و بار در سواحل کشور وارد این حوزه شوند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: سازمان ما در این مسیر آماده ارائه مشاورههای فنی، معرفی به بانکها برای دریافت تسهیلات و هماهنگیهای لازم برای بهرهبرداری از ظرفیتهای موجود است تا حملونقل ساحلی کشور توسعه یابد.