راه اندازی شرکت حمل و نقل عمومی استان تهران از سال ۹۹ اجرایی نشده است

خبرگزاری مهر چهارشنبه 21 خرداد 1404 - 20:41
ملارد- استاندار تهران گفت: در سال ۹۹، مصوبه‌ای برای راه‌اندازی شرکت حمل‌ونقل عمومی استانی داشتیم، اما هنوز اجرایی نشده است. این شرکت می‌تواند متولی اجرا و نظارت بر مترو و حمل‌ونقل باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان، استاندار تهران، شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران که در شهرستان ملارد برگزار شد، با تبریک عید سعید غدیر خم به حضار، اظهار داشت: این جلسات با هدف تصمیم‌سازی و بررسی مسائل و چالش‌های استان برگزار می‌شود. زمان محدودی برای بحث داریم و مطالعاتی را مطرح کردیم که امیدوارم به نتایج مثبتی منجر شود.

وی تأکید کرد: چالش‌های موجود در سطح استان، از جمله در منطقه غرب تهران و به‌ویژه شهرستان ملارد، قابل توجه است، اما پتانسیل‌های این منطقه نیز نباید نادیده گرفته شود.

معتمدیان با اشاره به ظرفیت‌های غرب استان تهران، گفت: علی‌رغم چالش‌ها، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منحصربه‌فردی در این منطقه، به‌ویژه در ملارد، وجود دارد که باید با نگاه ایجابی مورد توجه قرار گیرد. جلسات ما عمدتاً بر حوزه‌های عمرانی و اقتصادی، به‌ویژه تکمیل زیرساخت‌ها، متمرکز است. این نگاه ویژه می‌تواند فرصتی برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه باشد که به پیشرفت کل غرب تهران نیز کمک خواهد کرد.

وی به مسائل مشترک، از جمله چالش آب، اشاره کرد و افزود: بحث آب، نه‌تنها یک موضوع کشوری، بلکه جهانی است. استان تهران در حال تجربه پنجمین سال خشکسالی است و کاهش بارندگی‌ها، افزایش دما، و تراکم شدید جمعیتی که بیش از پنج برابر میانگین کشوری است، مصرف آب شرب را به شدت بالا برده است. سرانه مصرف آب در استان تهران حدود ۲۵۰ لیتر برای ۶۵ درصد جمعیت است که نیازمند فرهنگ‌سازی جدی است.

استاندار از برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف آب از طریق رسانه‌های استانی و ملی در هفته‌های آینده خبر داد.

معتمدیان با اشاره به اقدامات انجام‌شده، گفت: خوشبختانه در جلسات ملی، تدابیر خوبی برای انتقال آب از خارج حوزه‌های استان اتخاذ شده و تلاش‌های وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای برای تسریع در این امر افزایش یافته است. در میان‌مدت، پروژه‌هایی با حمایت دستگاه‌های مختلف در حال اجرا است و در بلندمدت، همه گزینه‌های تأمین آب پایدار بررسی شده تا نگرانی‌ها، از جمله در حوزه تحریم‌ها، مدیریت شود.

وی تأکید کرد: انتقال آب، راه‌حلی کوتاه‌مدت است و برنامه‌ریزی مدون برای کنترل بارگذاری جمعیتی ضروری است.

استاندار تهران به موضوع آلودگی‌ها پرداخت و اظهار داشت: آلایندگی هوا، خاک، و آب، از چالش‌های جدی است که شاخص‌های آن در شهرستان‌ها، متأسفانه رو به افزایش است. اداره کل محیط زیست باید حضور میدانی و نظارتی دقیق‌تری داشته باشد. اجرای قانون هوای پاک و برگزاری جلسات هفتگی برای مدیریت شاخص‌ها، از اولویت‌هاست. همچنین، بحث پسماند و بازیافت آن، نیازمند نظارت جدی و گزارش‌های هشداردهنده به دستگاه‌ها و اعمال قانون است.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل مهم، حمل‌ونقل است. روزانه ۳۵۰ هزار خودرو در محورهای غرب تهران تردد می‌کنند که ترافیک، هزینه زمان، مصرف سوخت، و آلایندگی را افزایش داده است. مطالبه مردم، ورود دولت به توسعه حمل‌ونقل عمومی است. زیرساخت‌های اولیه مترو آغاز شده و با حمایت دولت و ظرفیت شهرداری‌ها، امیدواریم این پروژه‌ها به مرحله اجرا برسند. جلسات اخیر با مدیرعامل راه‌آهن نیز برای استفاده از ظرفیت ریل‌باز و احداث ایستگاه‌ها، نتایج مثبتی داشته است.

معتمدیان به نبود ساختار متولی حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹، مصوبه‌ای برای راه‌اندازی شرکت حمل‌ونقل عمومی استانی داشتیم، اما هنوز اجرایی نشده است. این شرکت می‌تواند متولی اجرا و نظارت بر مترو و حمل‌ونقل بین‌شهری باشد. همچنین، مشکلات سرانه‌های آموزشی، درمانی، بهداشتی، و ورزشی، به دلیل سرریز جمعیت و مهاجرت، نیازمند مداخله جدی است.

استاندار به ساخت‌وسازهای غیرمجاز و حاشیه‌نشینی اشاره کرد و افزود: حدود ۱۴,۰۰۰ تا ۱۸,۰۰۰ هکتار از مساحت استان تهران به سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دارد. تصمیماتی برای تعیین تکلیف تداخل حریم شهرها با ۳۱ شهر و ۱۰ شهرستان در شورای عالی معماری و شهرسازی اتخاذ شده که به‌زودی ابلاغ خواهد شد. همچنین، جمع‌آوری معتادان متجاهر با حمایت بهزیستی و ساماندهی لکه‌های صنعتی با مصوبه سال ۱۴۰۱ دولت، از اولویت‌هاست.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.