وقتی یوتیوب در مورد اکوسیستم خلاق خود صحبت میکند، فقط در مورد تولیدکنندگان محتوا صحبت نمیکند، بلکه این اکوسیستم هر کسی مانند ویرایشگران ویدئو، دستیاران، آگهیدهندگان و همچنین افرادی را که برای شرکتهای تولید محتوامحور کار میکنند، شامل میشود که با تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب همکاری میکنند.
این ارقام حتی در شرایطی که سرمایهگذاران خطرپذیر دیگر مانند حدود چهار سال پیش به این صنعت پول نمیریزند، همچنان در حال افزایش هستند. یوتیوب و شرکت مشاوره آکسفورد اکونومیکس در سال ۲۰۲۲، گزارش دادند که اکوسیستم خلاق یوتیوب، حدود ۳۹۰ هزار شغل ایجاد کرده و بیش از ۳۵ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی آمریکا کمک کرده است.
آمار سال ۲۰۲۴، رشد ۱۰۰هزار شغل و ۲۰میلیارد دلار نسبت به آمار سال ۲۰۲۲ را نشان میدهد. بر اساس گزارش وبسایت تِککرانچ، این اعداد بسیار بزرگ هستند، زیرا یوتیوب، پایدارترین و پرسودترین فرصتها را برای تولیدکنندگان محتوا فراهم میکند. کسانی که واجد شرایط برنامه همکاری یوتیوب هستند، میتوانند ۵۵ درصد از درآمد حاصل از تبلیغات را دریافت کنند؛ حتی برای تولیدکنندگان محتوای میانرده(نه مستر بیستهای دنیا)، این مبلغ میتواند به چندین هزار دلار در ماه برسد.