رونق اقتصادی و اشتغال دستاورد بهره برداری در طرح‌های آبی

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 15:16
وزیر نیرو گفت: امروز طرح های مهمی، چون مهار و تنظیم آب‌های سطحی، سدسازی و نیروگاه‌های خورشیدی در استان ایلام افتتاح می‌شود که علاوه بر تأمین آب شرب و برق صنعت کشاورزی، موجب رونق اقتصادی، تولید، ایجاد ارزش افزوده و ایجاد اشتغالزایی در این منطقه خواهد شد.

رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال دستاورد بهره برداری طرح‌های آبی در استان ایلام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس علی‌آبادی صبح امروز در آیین افتتاح سد کنجانچم و سامانه آبرسانی گرمسیری که به صورت برخط در استان ایلام با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: امروز شاهد بهره‌برداری از چندین طرح مهم زیر ساختی و ملی صنعت آب و برق در استان ایلام به ارزش ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هستم.

وزیر نیرو افزود: طرح های مهمی، چون مهار و تنظیم آب‌های سطحی، سدسازی و نیروگاه‌های خورشیدی امروز در استان ایلام افتتاح می‌شود که علاوه بر تأمین آب شرب و برق صنعت کشاورزی، موجب رونق اقتصادی، تولید، ایجاد ارزش افزوده و ایجاد اشتغالزایی در این منطقه خواهد بود.

وی به توضیح اجمالی برخی از این طرح ها پرداخت و اظهار کرد: آغاز عملیات آبگیری سد کنجانچم در سال ۱۴۰۰ صورت گرفت و هم‌اکنون با تکمیل فرآیند‌ها و سایر اقدامات فنی و مهندسی که به اهتمام قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام شده با هدف مهار و تنظیم ۱۲۲ میلیون متر مکعب برای مصارف شرب، صنعت و آبیاری حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست آماده افتتاح و بهره‌برداری رسمی است.

وی همچنین به آغاز عملیات اجرایی ۲۳ واحد نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات در سطح استان ایلام اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷۹۳ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در سطح کشور در حال بهره‌برداری است که ۵۶۱ مگاوات آن در دولت چهاردهم وارد مدار شده است.

علی‌آبادی اضافه کرد: در سطح کشور ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال ساخت است و پروانه احداث بیش از ۵۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نیز اخیرا برای متقاضیان صادر شده است.

به گفته وی پیش بینی می‌شود که تا پایان امسال حدود ۳۲۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور اضافه شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در استان ایلام، چهار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال بهره‌برداری است و بر اساس برنامه‌های پیش بینی شده ۴۸۷ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر دیگر نیز در حال احداث است و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری ۱۰۸ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر استان اضافه شود.

وزیر نیرو همچنین به آغاز عملیات آبگیری سد میمه اشاره و خاطرنشان کرد: این مهم با اهدافی، چون توسعه بخش کشاورزی منطقه احداث می‌شود.

علی‌آبادی تاکید کرد: این دستاورد‌ها نتیجه هم‌افزایی، پیگیری و تلاش شبانه‌روزی نیرو‌های متخصص و خدوم وزارت نیرو، مهندسین مشاور، پیمانکاران داخلی، حمایت ویژه مقام معظم رهبری در استفاده از منابع مالی صندوق توسعه ملی در تامین بخشی از اعتبار این طرح‌ها و همراهی مسئولان محلی محقق شده است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.