تاب‌آوری سازمانی در روزهای سخت از زبان مدیرعامل دیجی‌کالا؛ اول سلامت روان تیم، بعد پایداری عملیات

دیجیاتو یکشنبه 25 خرداد 1404 - 14:11
مدیران اکوسیستم استارتاپی در روزهایی که اضطراب بر فضای کسب‌وکار حاکم است چه کارهایی انجام می‌دهند؟ The post تاب‌آوری سازمانی در روزهای سخت از زبان مدیرعامل دیجی‌کالا؛ اول سلامت روان تیم، بعد پایداری عملیات appeared first on دیجیاتو.

در روزهایی که اضطراب بر فضای کسب‌وکار حاکم است و رهبران سازمانی نسبت به روزها و هفته‌های آینده نااطمینان هستند، چالش پیش‌روی مدیران این است: چگونه می‌توان میان تداوم عملیات کسب‌وکار و حفظ سلامت روانی کارکنان، تعادل برقرار کرد؟

برای پاسخ به این پرسش، دیجیاتو با «مسعود طباطبایی»، مدیرعامل دیجی‌کالا گفتگویی داشته تا از تصمیمات اخیر این شرکت برای تطبیق با وضعیت جدید باخبر شود. به گفته این فعال اکوسیستم اقتصاد دیجیتال «این مجموعه در این شرایط تلاش کرده با رویکردی انسانی و منعطف، هم‌زمان چراغ سرویس را روشن نگه دارد و مراقب آرامش روانی کارکنانش باشد.»

مدیرعامل دیجی‌کالا با تأکید بر لزوم درک متقابل و احترام به تفاوت‌ها، به نکاتی اشاره می‌کند که برای بسیاری از سازمان‌ها در روزهای پیش‌رو می‌تواند راهگشا باشد.

دیجیاتو: در شرایط بحرانی، مدیران شرکت‌ها چطور باید بین پایداری کسب‌وکار و سلامت روان کارکنان تعادل برقرار کنند؟

«مسعود طباطبایی»، مدیرعامل دیجی‌کالا: رویکرد ما در دیجی‌کالا این بوده که ضمن حفظ فعالیت عملیاتی شرکت، انعطاف‌پذیری لازم را برای کارکنان فراهم کنیم. تصمیم‌گیری باید متناسب با موقعیت هر تیم یا فرد انجام شود. به همین دلیل، در چند روز اخیر امکان استفاده از مرخصی یا دورکاری با هماهنگی مدیران فراهم شده است. اولویت ما حفظ امنیت روانی و آرامش همکاران است.

در فضای روانی پرتنش و کاهش احتمالی بهره‌وری، چه اقداماتی در حوزه منابع انسانی می‌تواند انگیزه و تاب‌آوری تیم را حفظ کند؟

مهم‌ترین نکته همدلی و درک تفاوت‌های فردی است. باید بپذیریم که شرایط عادی نیست و لازم است بیشتر با یکدیگر همراه باشیم. همچنین بهره‌گیری از خدمات روان‌درمانی که پیش‌تر هم در شرکت فراهم بود، می‌تواند نقش حمایتی مؤثری ایفا کند. علاوه‌بر اینها، هر تیم یا فرد در صورت نیاز می‌تواند از پشتیبانی ویژه بهره‌مند شود.

در مورد جلساتی که اخیراً برگزار شده توضیح می‌دهید؟ چه تصمیم‌هایی در این جلسات گرفته شده؟

از روز جمعه درحال برگزاری منظم جلسات ارزیابی ریسک هستیم. این جلسات با حضور تیم رهبری دیجی‌کالا و بخش‌های مختلف برگزار می‌شوند و در آن به بررسی اولویت‌ها و اقدامات اضطراری می‌پردازیم. از جمله موارد مورد توجه، حفظ دسترسی مردم به کالاهای اساسی، همکاری با فروشندگان و آمادگی فنی زیرساخت‌هاست.

آیا در این شرایط بحرانی زمان مناسبی برای اجرای پروژه‌های نوآورانه یا پرریسک است؟ اگر نه، چه پروژه‌هایی اولویت دارند؟

در حال حاضر تمرکز ما بر پایداری خدمات است، نه نوآوری یا تبلیغات. حفظ کیفیت و تداوم فعالیت، بیشترین ارزش را برای مردم خلق می‌کند. پروژه‌های پرریسک و کمپین‌های تبلیغاتی فعلاً در اولویت نیستند. ما تلاش می‌کنیم خدمات‌ ضروری را در دسترس نگه داریم.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.