تاثیر تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران بر خطوط هوایی

مشرق نیوز دوشنبه 26 خرداد 1404 - 09:48
افزایش تعداد مناطق جنگی در سراسر جهان به این معنی است که خطوط هوایی مجبور به طی مسیرهای طولانی‌تر و پرهزینه‌تر می‌شوند که بر سوخت، انتشار گازهای گلخانه‌ای و مسافران تاثیر می‌گذارد و اکنون، تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران ضربه مضاعفی بر خطوط هوایی وارد کرده است.

به گزارش مشرق، تاثیر این موارد بر مسافران، به معنای لغو و تاخیر پروازها یا سفرهای طولانی‌تر است زیرا جت‌ها از مناطق جنگی دور می‌شوند و خطوط هوایی با بسته شدن حریم هوایی کشورها، تهدیدات موشک‌ها یا پهپادها و اختلال در موقعیت‌یابی (GPS) دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته دین میکلسن، تحلیلگر مستقل امنیت، هوانوردی، دریانوردی و انرژی، تجاوز رژیم صهیونیستی در روز جمعه به ایران، بخشی از روند گسترده‌تر تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی است که پس از اوضاع اوکراین و دریای سرخ، مستقیما بر صنعت هوانوردی جهانی تاثیر می‌گذارد.

افزایش قیمت بلیط

این تحلیلگر به روزنامه نشنال گفت: ما شاهد افزایش تعداد بیشتر حریم هوایی محدود هستیم و این فشار قابل‌توجهی بر خطوط هوایی و مسافران وارد می‌کند. برای مسافران، فوری‌ترین تاثیر بر بلیط‌ها خواهد بود زیرا اختلال در خطوط هوایی به دلیل تغییر مسیر منجر به طولانی‌تر شدن زمان پرواز می‌شود. در این مورد، مسیرها باید با توجه به حریم هوایی ایران، سوریه و گاهی حتی عراق تطبیق داده شوند.

افزایش مصرف سوخت

همچنین انتظار می‌رود، مصرف سوخت به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد و سوخت جت در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های عملیاتی یک شرکت هواپیمایی را تشکیل می‌دهد و این هزینه، فقط با افزایش زمانی ۳۰ تا ۹۰ دقیقه صعود خواهد کرد.

وی تخمین می‌زند که مسیرهای هوایی آسیا به اروپا یا خلیج فارس به آمریکای شمالی می‌تواند به افزایش ۷ تا ۱۵ درصدی بلیط‌ها، به ویژه در برنامه‌های سفر طولانی، با نزدیک شدن به اوج سفر در فصل تابستان منجر شود.

میکلسن همچنین خاطرنشان کرد: سایر اثرات جانبی، مربوط به ساعات کاری خدمه، حق بیمه و پیچیدگی برنامه‌ریزی است که همگی سودآوری را کاهش می‌دهند و ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی که در حال حاضر با حاشیه سود کم پس از همه‌گیری کرونا فعالیت می‌کنند، این موضوع را به شدت احساس خواهند کرد.

تاتویک روازیان، معاون ارشد شرکت «آسپری فلایت سلوشن» (Osprey Flight Solutions) گفت:برخی از شرکت‌های هواپیمایی ممکن است تصمیم بگیرند که هزینه را به شکل افزایش بلیط هواپیما به مسافران منتقل کنند، با این حال، چنین اقدامی می‌تواند بر سودآوری آنها نیز تاثیر بگذارد، بنابراین این یک تصمیم شخصی برای هر شرکت هواپیمایی است و هیچ پاسخ مستقیمی برای آن وجود ندارد.

تجاوز رژیم صهیونیستی

تجاوز رژیم صهیونیستی، صنعت هوانوردی منطقه را زیر سوال می‌برد، به‌خصوص با عدم قطعیت در مورد اینکه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. طبق گفته انجمن بین‌المللی سفر هوایی، حریم هوایی باید همیشه بی‌طرف و در صورت ایمن بودن، قابل دسترس باشد.

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) مستقر در ژنو اعلام کرد که بسته شدن حریم هوایی کشورها، اتصال جهانی را گسسته و عملکرد این حوزه را مختل می‌کند و به مسافران و اقتصادها آسیب می‌رساند. مناطق درگیری به‌طور قابل‌توجهی به خطرات اختلال می‌افزایند و طبق داده‌های یاتا، در سال ۲۰۲۴، درگیری‌های ژئوپلیتیکی منجر به محدودیت‌های قابل‌توجه حریم هوایی شد و بخش قابل‌توجهی از مسیرهای طولانی را تحت تاثیر قرار داد.

به‌عنوان مثال، درگیری روسیه و اوکراین که اکنون در چهارمین سال خود است، تغییر مسیر حدود ۱۱۰۰ پرواز روزانه را اجباری کرد که منجر به طولانی‌تر شدن زمان پرواز و افزایش چالش‌های عملیاتی شد.

تاثیر تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران بر خطوط هوایی

تاثیر تغییر مسیر

متیو بوری، مدیر ارشد اطلاعات «آسپری» گفت: تغییر مسیر همچنین الزامات تعمیر و نگهداری، مسائل مربوط به استراحت خدمه و تنظیم زمان‌های پرواز برای اپراتورهای هوایی را افزایش می‌دهد که به نوبه خود با محدودیت پرواز خود می‌تواند منجر به لغو پرواز شود و سودی از آن حاصل نشود.

آلودگی

یااتا افزود: سوخت و آلایندگی نیز به دلیل تغییر مسیرهای هوایی افزایش می‌یابد و تغییر مسیر در اطراف مناطق درگیری می‌تواند منجر به افزایش متوسط ‌۱۳ درصدی مصرف سوخت در مسیرهای آسیب دیده شود. زمانی که «بریتیش ایرویز» مجبور شد پروازهای خود به پکن را به دلیل جلوگیری عبور از حریم هوایی روسیه متوقف کند زمان پرواز تقریبا ۳ ساعت بیشتر شد و هزینه سوخت یک پنجم افزایش یافت.

تاثیر مناطق درگیری بر حریم هوایی نیز در تغییر فعالیت به مناطق دیگر منعکس می‌شود، به عنوان مثال، کشورهایی مانند مصر، با پروازهای تغییر مسیر یافته زیادی که از حریم هوایی آن عبور می‌کنند، منجر به افزایش هزینه‌های پرواز و ترافیک هوایی منطقه‌ای بیشتر می‌شود.

میکلسن گفت: تاثیر مناطق درگیری بر حریم هوایی در تغییر فعالیت به مناطق دیگر منعکس خواهد شد و به‌عنوان مثال، کشورهایی مانند مصر، با بسیاری از پروازهای تغییر مسیر داده شده از حریم هوایی این کشور، منجر به افزایش هزینه‌های پرواز و ترافیک هوایی منطقه‌ای بیشتر می‌شود و منطقه اطلاعات پرواز قاهره در کنار اردن و عربستان سعودی به کریدور جایگزین حیاتی تبدیل خواهند شد.

بوری افزود: به این ترتیب، مصر و عربستان سعودی احتمالا در ماه آینده شاهد افزایش قابل‌توجه ترافیک پروازی خواهند بود. وی گفت: ترافیک بیشتر به معنای افزایش درآمد برای ارائه‌دهنده خدمات ناوبری هوایی است، اما می‌تواند منجر به مشکلات ظرفیت نیز شود.

پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران، خطوط هوایی در سراسر منطقه پروازها را به تاخیر انداخته و لغو کرده‌اند. فرودگاه بن گوریون در تل آویو تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است، ایران اعلام کرده است که حریم هوایی خود را بسته است و عراق به‌طور موقت عملیات غیرنظامی در تمام فرودگاه‌های خود را به حالت تعلیق درآورد.

در امارات متحده عربی، شرکت هواپیمایی «اتحاد»، پروازهای خود به و از تل‌آویو را لغو کرد و سایر خطوط هوایی بزرگ، ازجمله «امارات»، «لوفت‌هانزا» و «ایر ایندیا»، روز جمعه در اواسط پرواز، مسیر پروازهای خود را تغییر دادند. یک پرواز هواپیمایی «امارات» از منچستر به استانبول و یک پرواز «ایر ایندیا» از نیویورک به دهلی به شارجه تغییر مسیر دادند.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.