بخشنامه سفر در شرایط بحران منتشر شد

خبرگزاری مهر دوشنبه 26 خرداد 1404 - 16:43
وزارت میراث فرهنگی شرایط سفر در زمان بحران را تشریح کرد و از دست اندرکاران صنعت گردشگری خواست در صورت انصراف از سفر توسط مسافران بدون کسر جریمه، نسبت به استرداد وجوه دریافتی اقدام شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شرایط سفر در زمان بحران را در بخشنامه‌ای اعلام کرد. در این بخشنامه که توسط معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی به مدیران میراث فرهنگی استان‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی ابلاغ شده شرایط حال حاضر کشور اضطراری یا فورس ماژور اعلام و تشریح شده: همانگونه که آگاهی دارید یکی از اولویت‌های صنعت گردشگری رعایت حقوق گردشگران و حفظ آرامش مسافران بوده است که این مهم تا کنون به خوبی توسط فعالان این صنعت و مدیران تأسیسات گردشگری همواره مورد توجه قرار گرفته است.

در همین راستا با توجه به شرایط خاص روزهای اخیر و حملات رژیم جنایتکار صهیونیستی به خاک کشور و در پی آن ابطلال پروازها و عدم امکان اجرای گشت‌ها از سوی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری با استناد به ماده ۳۰ آئین‌نامه نظارت بر تأسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی، ماده ۳۵ شیوه‌نامه نظارت بر خدمات سفر و گردشگری و ماده ۱۲ شیوه‌نامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال واحدهای اقامتی، از روز جمعه ۲۳ خردادماه ۱۴۰۴ تا «اطلاع ثانوی» چنانچه هر یک از مسافران یا گردشگران با توجه به شرایط فعلی «درخواست انصراف از سفر» خود را ارائه کرد، در خصوص تمامی گشت‌های داخلی و خروجی کلیه تأسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، بدون کسر جریمه نسبت به استرداد کل وجود دریافتی از گردشگران در چهارچوب مقررات ناظر بر خدمات سفر اقدام شود.

بدیهی است هزینه‌های مربوط به کنسلی بلیت سفر، با رعایت مفاد بخشنامه دستگاه ذی ربط (وزارت راه و شهرسازی) است.

همچنین با توجه به نبود امکان پیش‌بینی آثار شرایط فوق‌الذکر، لازم است فعالان و مدیران تأسیسات گردشگری از ایجاد هرگونه تعهد الزام‌آور برای سفرهای هموطنان عزیز بویژه در زمینه تورهای خروجی خودداری کرده، ضمن اطلاع‌رسانی و توجیه دقیق شرایط حاکم، تمهیدات لازم را برای اعمال هرگونه کنسلی احتمالی و بازپس گرداندن وجوه گردشگران در قراردادهای کاری خود با ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری در داخل و خارج از کشور، مدنظر قرار دهند.

ضروری است کمیته‌های ذی ربط در چهارچوب ضوابط مربوط به دستورالعمل رسیدگی به شکایات به طور مشترک تشکیل شود و ضمن تکریم گردشگران منطبق با مقررات و با درنظر گرفتن مفاد قرارداد و براساس اسناد و مدارک معتبر ارائه شده به شکایات واصله رسیدگی و تصمیم مقتضی اتخاذ شود.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.