برگزاری نشست شورای آموزش و پرورش استان قزوین با حضور استاندار

خبرآنلاین جمعه 30 خرداد 1404 - 00:29
استاندار قزوین گفت: تمامی امکانات و ظرفیت‌ها برای بازگشت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به کلاس های درس بکارگرفته شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ محمد نوذری، استاندار قزوین در نشست شورای آموزش و پرورش استان قزوین که صبح امروز در سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش قزوین برگزار شد با تاکید براهمیت بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل اظهارکرد: طبق آمار موجود، لازم است از تمامی امکانات و ظرفیت‌ها برای بازگشت دانش‌آموزان به کلاس های درس استفاده کنیم.

وی با اشاره به دستاوردهای آموزشی استان بیان کرد: در حال حاضر، قزوین در بین ۶استان برتر کشور از نظر معدل تحصیلی قرار دارد. این موفقیت نیمی از راه را برای ما هموار می‌کند.

نوذری با اشاره به آمار بازماندگان از تحصیل گفت: متأسفانه در استان قزوین یک هزارو۳۰۰نفر از دانش‌آموزان از تحصیل بازمانده‌اند که باید برای بازگشت آن‌ها به چرخه آموزش برنامه‌ریزی جدی انجام شود.

استاندار قزوین با تاکید براینکه مدرسه سازی یکی از اولویت‌های جدی دولت است، افزود:  با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در استان، قصد داریم از ظرفیت خیرین و صنایع بزرگ بهره‌برداری کنیم تا فضای آموزشی مناسبی را برای همه دانش‌آموزان فراهم آوریم.

این مقام مسئول خواستار همکاری همه نهادها و ارگان‌ها در این راستا شد و خاطرنشان کرد که تنها با همدلی و همکاری می‌توان به اهداف آموزشی دست یافت.

استاندار قزوین در بخش دیگر سخنانش با اشاره به شرایط خاص این روزها گفت: ما داغدار مردمان و کودکانی هستیم که به دلیل تجاوز رژیم صهیونیستی در زیر آوار جان باختند و این اتفاق را به شدت محکوم می‌کنیم. امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش، انسجام و همدلی میان همه گروه‌های سیاسی و اجتماعی هستیم.

عدالت آموزشی فقط ساخت مدرسه نیست

اکرم نجفی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین نیز در این جلسه گفت: عدالت آموزشی صرفاً به معنای ساخت مدرسه نیست. ما باید شرایطی فراهم کنیم که دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل نیز بتوانند از امکانات آموزشی بهره‌مند شوند. در حالی‌که ما در برخی روستاها مدرسه یک ‌کلاسه می‌سازیم، هنوزیک هزارو۳۰۰کودک بازمانده از تحصیل داریم که موفق نشده‌ایم آن‌ها را به کلاس‌های درس بازگردانیم.

وی افزود: در همین راستا، طی دو جلسه تخصصی، موضوع بررسی وضعیت این دانش‌آموزان مورد بررسی قرار گرفت. در جلسه نخست، صحت این آمار بررسی شد که مشخص شد بخشی از این افراد به استان‌های همجوار یا خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، اما حتی اگر تنها یک دانش‌آموز شرایط تحصیل داشته باشد و ما پیگیر بازگشت او نباشیم، این یک کوتاهی محسوب می‌شود.

نجفی با اشاره به اینکه فرآیند بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل شامل چهار مرحله شناسایی، جذب، نگهداشت و آموزش است، گفت: طی سه سال گذشته، کمیته‌های مربوط به این فرآیند عملاً غیرفعال بوده‌اند. اما اکنون با همکاری آموزش‌وپرورش، قرار شده این کمیته‌ها به‌صورت منظم و ساختارمند فعال شوند.

وی ادامه داد: بخشی از کودکان بازمانده، دارای معلولیت هستند که در آمارهای بهزیستی تحت عنوان «معلول آموزش‌ناپذیر» ثبت شده‌اند. اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد برخی از این کودکان کاملاً توان آموزش دارند. تاکنون ۳۸نفر از آن‌ها به مدرسه بازگشته‌اند که نشان می‌دهد با برنامه‌ریزی می‌توان به نتایج مطلوب رسید.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین از مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد در فرآیند شناسایی و راستی‌آزمایی آمار خبر داد و گفت: این نهادها به شکل فعال در کنار آموزش و پرورش قرار گرفته‌اند. همچنین یکی از مشکلات جدی، کودکانی هستند که به دلیل درآمدزایی خیابانی، دیگر انگیزه‌ای برای تحصیل ندارند و والدین نیز مانع بازگشت آن‌ها به مدرسه می‌شوند.

وی تأکید کرد: در این زمینه نیازمند رایزنی جدی با خانواده‌ها هستیم. حتی در مواردی باید از ظرفیت قانونی استفاده کنیم تا در صورت ممانعت والدین، دستگاه قضایی ورود کند و جلوی تضییع حق تحصیل کودکان را بگیرد. در همین راستا، هماهنگی‌هایی با معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری صورت گرفته است.

نجفی همچنین با اشاره به لزوم ارتقای کیفیت محتوای آموزشی اظهار کرد: در حال حاضر سرفصل‌های آموزشی از دوره ابتدایی تا نهم برای همه دانش‌آموزان یکسان است، در حالی‌که باید به تفاوت‌های فردی، ضعف‌ها و توانمندی‌های خاص دانش‌آموزان توجه شود. همه دانش‌آموزان در یک سطح نیستند و به‌ویژه برای دانش‌آموزانی با شرایط خاص مانند طیف اوتیسم، محتوای آموزشی باید متناسب‌سازی شود.

استاندار2.jpg

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین در پایان هشدار داد: بیشترین میزان ترک تحصیل در دوره اول متوسطه اتفاق می‌افتد و آمار آن اکنون بیش از ۱۴۰۰نفر است. این مسئله باید در جلسات هیئت ترک تحصیل مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای مؤثری برای کاهش آن تدوین شود.

48

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.