پهپاد شاهد ۱۲۹ در حقیقت یک پهپاد با مأموریت مراقبتی و رزمی است که ۲۰۰۰ کیلومتر برد دارد. این پهپاد قابلیت حمل و بکارگیری ۴ فروند موشک یا بمب هدایت شونده سدید را دارد و از دوربینهای عقاب ۴ و ۶ استفاده میکند.
به گزارش ایمنا، این پرنده با بیشینه سرعت ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی ۲۴ ساعته قادر است در یک روز ۲۰ هزار کیلومتر مربع معادل مساحت فلسطین اشغالی را پایش کند، اما مشخصات کلی پهپاد غزه نیز شامل ۲۱ متر طول بال، ۳۵ ساعت مداومت پرواز، سقف پروازی ۳۵ هزار پا (معادل ۱۰.۵ کیلومتر)، بیشینه سرعت پروازی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت و توان حمل محموله تا ۵۰۰ کیلوگرم است که جهش قابل توجهی در ویژگیهای پروازی نسبت به پهپاد شاهد ۱۲۹ دارد؛ غزه در مشخصات ظاهری نیز ابعاد بزرگتری نسبت به شاهد ۱۲۹ دارد که بارزترین مشخصه آن افزایش طول بال آن است و همین بالهای بزرگ غزه را قادر به حمل تعداد بیشتری بمب کرده که به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، این پهپاد میتواند ۱۳ بمب را حمل کند؛ از سوی دیگر گفته میشود یک فناوری جدید برای حمل بمب در این پهپاد در نظر گرفته شده که مکانیزم آن در نوع خود جالب و ابتکاری است.
در خلال رونمایی از پهپاد غزه که در مراسمی با حضور فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی هوافضای سپاه انجام شد، اطلاعاتی در خصوص این پرنده بدون سرنشین اعلام شده که نشان میدهد با یک بازیگر جدید و قدرتمند در آسمان رو به رو هستیم. باید توجه داشت به نظر میرسد در پهپاد غزه برای نخستین بار بجای موتورهای پیستونی و دورانی معمول در پهپادها، از موتور توربوپراپ استفاده شده؛ استفاده از این نوع موتور به دلیل آنکه دارای توربین خاص هستند، میتوانند در ارتفاعات بالاتر راندمان بیشتری داشته باشند؛ همچنین سرعت بیشتری را برای پرنده فراهم کنند که همین ویژگی موجب افزایش سقف پروازی و سرعت بیشتر پهپاد غزه به نسبت دیگر پهپادها شود، چنین ارتقایی، در این کلاس از پرندههای بدون سرنشین، نقطه نهایی و به عبارت دیگر لبه فناوری به حساب میآید.
به یک زبان ساده تعریف موتورهای توربوپراپ نوعی موتور توربین گازی است که در آن، از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ وایجاد پیش رانش استفاده میشود. با اینکه گاز خروجی این موتورها نوعی جت است ولی در طراحی توربوپراپ، سرعت گاز خروجی را فدای قدرت چرخاندن محور میکنند تا بیشتر نیروی موتور، صرف گرداندن ملخ شود.
در عین حال، ارتفاع پروازی بالای ۱۰ کیلومتر به راحتی این پهپاد را از گزند تمام سامانههای دفاع هوایی کوتاه برد خارج کرده و خصوصاً در شرایط نبردهای تجربه شده در منطقه، میتواند یک گزینه مهم و قابل توجه باشد چراکه نیروهای دشمن حتی قدرتهای فرامنطقه ای حاضر در اطراف کشورمان، در صورت مجهز بودن به پیشرفتهترین سیستمهای پدافندی کوتاه برد و حتی شناسایی این پهپاد توان رسیدن به ارتفاع پروازی آن را ندارند.
غزه در حقیقت بر روی بالهای خود نقاط سخت برای نصب بمب دارد، اما در میان بدنه آن نیز یک محفظه به منظور حمل انواع محموله جنگ الکترونیک، رادار و … در نظر گرفته شده که در این محفظه میتواند یک خشاب بمب چرخان قرار گیرد که قادر به حمل ۵ بمب است. این خشاب در رونمایی از پهپاد غزه به نمایش درآمده بود. همچنین همانگونه که اشاره شد، غزه یک محفظه حمل محموله در قسمت میانی بدنه خود دارد که از آن میتوان برای حمل محمولههای جنگ الکترونیک یا راداری استفاده کرد تا غزه علاوه بر مأموریت رزمی بتواند در زمینه شناسایی هم نقش پررنگتری را ایفا کند.
طی روزهای گذشته، بیش از ۲۰۰ نفر از دانش آموزان مدارس غیر دولتی سه استان کشور در قالب «سومین اردو راهیان پیشرفت و امید»، به کاشان سفر کرده و در خلال این اردو، از یکی از مراکز دانش بنیان نیروی هوافضای سپاه بازدید و با دستاوردهای جدید این نیرو آشنا شدند که پهپاد شاهد ۱۴۹ یا همان غزه، یکی از این محصولات بود. در همان تصاویر جدید منتشره، مشخص است که پهپاد غزه، یک گام دیگر برای تبدیل شدن به مفهوم سکوی هواپایه ارتفاع بالا نزدیک تر شده که از ترکیب یک وسیله با مداومت و سقف پروازی بالا و حسگرهایی با برد بلند پدید میآید.
این تصاویر جدید، مستنداتی از اضافه شدن برخی سنسورها و سامانههای شناسایی جدید، ارتقا و بهینه سازی پایلونهای حمل سلاح و موشک در زیر بالها و تقویت ارابه فرود پهپاد را نشان میداد. ضمن آنکه به خوبی ثابت کرد همانطور که شاهد -۱۲۹ برای اولین بار توان علمی و فنی کشور را در طراحی و ساخت بال با دهانه ۱۵ تا ۱۶ متر نشان داد، توان بالای متخصصان سپاه در ساخت بال با دهانه بیش از ۲۰ متر برای اولین بار در ایران، تا چه حد قابل تحسین است چراکه این عدد، حتی از دهانه بال برخی پرندههای مشهور جهان همچون نمونه اول پهپاد MQ-۹ هم بیشتر است.
با مقایسه جدیدترین نمونه پهپاد غزه در بخشهایی چون ارابه فرود و پایلون های زیر بال با نمونههای قبلی، مشخص است که این پرنده، آخرین گامها را برای تست و ارزیابی نهایی طی میکند و به زودی، خبرهای مهمتری از آن همچون شلیک موشک و ورود به فاز عملیاتی در سال جاری خواهیم شنید.
ضمناً با توجه به طراحی دماغه پهپاد شاهد ۱۴۹، مشخص است این پرنده به آنتنهای ارتباط ماهوارهای مجهز است. پیش از این نیز، در یکی از گونههای شاهد -۱۲۹ این نوع آنتنها برای ارتباطات و دریافت فرامین و ارسال دادهها بهویژه از نوع تصویری با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته بود. در واقع عمده چالشهای مخابرات و ارتباطات با پهپاد در بردهای بسیار بالا نسبت به ایستگاه زمینی تا برد ۲۰۰۰ کیلومتر پیشتر در شاهد -۱۲۹ برطرف شده بود.
همچنین با توجه به مداومت اعلام شده برابر ۳۵ ساعت، اگر ۱۲ ساعت از این مدت برای گشت زنی در منطقه مورد نظر صرف شود و باقی زمان به طور مساوی برای رفت و برگشت منظور شود، با سرعت پیمایشی اعلام شده ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت، پهپاد غزه شعاع عملیاتی معادل ۴۰۰۰ کیلومتر خواهد داشت. در فرض دوم، غزه با مداومت پروازی ۳۵ ساعت و بیشینه سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت در یک پرواز یک طرفه میتواند بیش از ۱۲ هزار کیلومتر را پیمایش کند که اگر آن را برای اجرای یک عملیات رفت و برگشتی در نظر بگیریم، میتوان به صورت اسمی برد ۶ هزار کیلومتر را در نظر گرفت. البته چندی پیش هم فرمانده شهید سپهپد حسین سلامی در یک سخنرانی اعلام کرد که «ما پرندههای پهن پیکر بدون سرنشین داریم که هفت هزار کیلومتر پرواز میکنند و در هر نقطهای فرود می آیند».