به گزارش خبرگزاری مهر، گروه هنر دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کاردانش با همکاری پژوهشکده هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته صنایعدستی و روز ملی فرش میزبان بیست و ششمین پیشنشست «همایش ملی سیاستگذاری هنر در ایران» با نام جایگاه آموزشوپرورش در سیاستگذاریهای کلان آموزش هنر در کشور بود.
در این نشست، عابدین آریانپور معاون دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کاردانش ضمن تبیین اهداف دفتر بهویژه تعامل و همکاری با سایر وزارتخانهها، نهادها و سازمانها، گفت: هنر دو ویژگی دارد، یکی آنکه ابزاری قدرتمند برای کیفیتبخشی به همه آموزشها و دروس در حوزهها و مقاطع مختلف است و ویژگی دیگر آن است که ثبتکننده واقعی تاریخ بدون دستخوردگی و انحراف است.
مینو آیتاللهی رئیس گروه هنر دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری نیز در این نشست با تأکید بر اسناد بالادستی مانند سند تحول و برنامه درسی ملی، تصریح کرد رویکرد دیسیپلینی شامل چهارعنصر زیباییشناسی، تاریخ و میراث فرهنگی، خلاقیت هنری و نقد هنری و رویکرد تربیت هنری دارای اصول پرورش حواس، تخیل، رمزگذاری و آفرینش است.
وی به تفکیک به اهداف ساحت زیباییشناسی در دورههای اول و دوم ابتدایی و اول و دوم متوسطه و متوسطه نظری اشاره نمود و گفت: هدف کلان برای این دورههای تحصیلی کسب سواد فرهنگی و میانفرهنگی بهمنظور رمزگشایی در سطوح بومی، ملی و جهانی است.
نقطه آغاز آموزش هنر پس از خانواده، آموزشوپرورش است
طیبه عزتاللهی نژاد مدیر پژوهشکده هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به چالشهای جدی حوزه هنر و جایگاه آموزشوپرورش در آموزش هنر پرداخته و گفت: نقطه آغاز آموزش هنر پس از خانواده، آموزشوپرورش است و نیاز تبدیلشدن همه وزارتخانهها، نهادها و ارگانها به یک زنجیره بههمپیوسته در زمینه آموزش هنر ضروری است.
خدیجه بختیاری رئیس گروه کاردانش دفتر فنی و حرفهای و کاردانش نیز در این نشست با تأکید بر ساحت و رویکرد تربیت هنری و خلق و تولید محصول هنری و رویکرد شایستگی در نظام جدید آموزشهای فنی و حرفهای، تصریح کرد: اهمیت سواد هنری در بروز و شکوفایی خلاقیت، آگاهی، فرهنگی و توانایی ارتباطگیری است.
وی با تأکید بر سطوح صلاحیت حرفهای در نظام جدید آموزشهای فنی وحرفه ای، توجه به نگرشها و تقویت آنها در رویکرد شایستگی را از نقاط عطف این آموزشها در نظام جدید دانست که با این رویکرد هنرجویان به خلق آثار هنری موضوعمحور میپردازند.
اهمیت رشته طراحی و دوخت در توسعه کارآفرینی
زهرا شفیعی کارشناس تخصصی رشته طراحی و دوخت دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کاردانش به اهمیت این رشته در صنعت پوشاک در توسعه کارآفرینی اشاره کرد و گفت: اشتغال در این حوزه بهصورت فردی و گروهی امکانپذیر بوده و شامل ظرفیتهایی مانند سرمایه اندک، موقعیتهای شغلی متفاوت و امکان ورود به بازارهای منطقهای، ملی و بینالمللی است.
وی با تاکید بر چهار شایستگی که در برنامه درسی ملی در آموزشهای فنی و حرفهای به آن اشاره شده است، اظهار داشت: شایستگی فنی، شایستگی غیرفنی، شایستگی فناوری اطلاعات و شایستگی یادگیری مادامالعمر در برنامه درسی و محتوای کتب این رشته در نظر گرفته شده است.