استارتاپ 3 میلیارد دلاری Runway که تاکنون بیشتر با ابزار تولید ویدیوی خود شناخته میشد، بهتازگی روی صنعت بازیهای ویدیویی تمرکز کرده و قصد دارد برای ساخت بازیهای ویدیویی هوش مصنوعی عرضه کند.
طبق گفته «کریستوبال والنزوئلا»، مدیرعامل این شرکت، Runway میخواهد نسخه ابتدایی تجربه تعاملی جدیدی برای ساخت بازی با استفاده از هوش مصنوعی را از چند روز دیگر در دسترس عموم قرار دهد. البته این محصول فعلاً در مرحله اولیه قرار دارد که صرفاً از رابط چت ساده برای تولید متن و تصویر تشکیل شده اما به گفته والنزوئلا، قابلیت ساخت بازیهای ویدیویی نیز تا پایان 2025 به آن اضافه خواهد شد.
او همچنین فاش کرده Runway با شرکتهای بازیسازی مذاکره میکند تا از فناوری آنها بهره ببرد و به دادههای این شرکت برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی دسترسی داشته باشند.
والنزوئلا معتقد است صنعت بازی در موقعیتی مشابه با هالیوود قرار دارد و به زمانی اشاره کرده که فناوری هوش مصنوعی مولد اولین بار وارد هالیوود شد. او میگوید ابتدا در صنعت هالیوود مقابل این فناوری مقاومت شد اما بهتدریج جای خودش را در فرایندهای تولید پیدا کرد.
او میگوید بخشی از سریال جدید آمازون با نام House of David نیز با استفاده از فناوری Runway ساخته شده و این شرکت اکنون با «تقریباً تمام استودیوهای بزرگ» و «بیشتر شرکتهای حاضر در فهرست Fortune 100» همکاری دارد.
مدیرعامل Runway در ادامه میگوید:
«اگر بتوانیم به استودیو کمک کنیم فیلمهایش را 40 درصد سریعتر بسازد، احتمالاً میتوانیم همین کمک را به توسعهدهندگان بازی برای ساخت سریعتر بازیها ارائه کنیم. آنها تازه بیدار شدهاند و حتی در ۲ سال گذشته از استودیوهای فیلمسازی سریعتر حرکت میکنند.»
جزئیات بیشتری درباره نحوه ساخت بازیها با ابزار Runway منتشر نشده اما به نظر میرسد این شرکت قصد دارد ساخت بازی را نیز مانند تولید ویدیو با هوش مصنوعی، در دسترس همه و سادهتر کند تا حتی کسانی که دانش فنی تخصصی ندارند، نیز بتوانند این کار را انجام دهند.
والنزوئلا در پایان در پاسخ به پرسشی درباره شایعات مذاکرات فروش Runway به متا، گفت:
«فکر میکنم چالشهای فکری جالبتری در جایگاه شرکتی مستقل داریم و فعلاً هم میخواهیم مستقل بمانیم.»