خودران‌‌‌های آمریکا در انتظار مجوز حرکت

دنیای اقتصاد یکشنبه 08 تیر 1404 - 00:15
دنیای اقتصاد: خودروسازان بزرگ ایالات متحده از کنگره و دولت ترامپ خواسته‌‌‌اند تا روند تصویب قوانین مرتبط با خودروهای خودران را تسریع کنند. آنها می‌گویند تاخیر طولانی در ایجاد چهارچوب‌‌‌های قانونی روشن، مانع توسعه و عرضه خودروهای بدون راننده شده و موقعیت آمریکا را در رقابت جهانی به خطر انداخته است؛ به‌‌‌ویژه در شرایطی که چین با سرعت در حال پیشروی در این حوزه است.

به گزارش رویترز، سال‌هاست کنگره آمریکا درباره تدوین قانون جامع برای خودروهای خودران به توافق نرسیده و اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) نیز در بازنگری مقررات یا صدور معافیت برای تولید خودروهایی بدون کنترل انسانی به کندی عمل کرده است. در حال حاضر، شرکت‌ها تنها مجازند سالانه تا دو هزار و ۵۰۰ دستگاه از این نوع خودروها را تحت شرایط خاص وارد بازار کنند.

جان بوزلا، رئیس «ائتلاف نوآوری در صنعت خودرو»، در جلسه‌‌‌ای در مجلس نمایندگان گفت: «صنعت خودرو به نهاد نظارتی چابک، پاسخگو و کارآمد نیاز دارد. متاسفانه، NHTSA امروز این ویژگی‌‌‌ها را ندارد. فرآیندهای قانون‌‌‌گذاری آن بسیار طولانی است، اگر اصلاً به نتیجه برسند.» جف فراه، مدیر انجمن صنعت خودروهای خودران، نیز تاکید کرد که تصویب یک قانون ملی می‌تواند آمریکا را به جایگاه رهبری جهانی در این حوزه بازگرداند. به گفته او: «ما عملاً با دست بسته در حال رقابت با کشوری مانند چین هستیم.»

وزارت حمل‌‌‌ونقل آمریکا اعلام کرده که در حال تدوین چارچوبی جدید برای حمایت از توسعه خودروهای خودران است. همچنین NHTSA گفته بررسی درخواست‌‌‌های مربوط به خودروهای بدون کنترل انسانی را با سرعت بیشتری انجام خواهد داد. در این میان، برخی نمایندگان نسبت به کاهش نیروی متخصص در NHTSA ابراز نگرانی کرده‌‌‌اند. هم‌‌‌زمان، آمار تلفات جاده‌‌‌ای آمریکا نیز همچنان بالا باقی مانده است؛ موضوعی که کارشناسان آن را ناشی از نبود اقدامات موثر و فوری از سوی نهادهای ایمنی می‌‌‌دانند.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.