عصر ایران - آیا تا به حال پروژهای را دیدهاید که مرزهای ساخت یک خودروی «اسلیپر» (ظاهری آرام با باطنی وحشی) را جابهجا کند؟ «ولووگینی»؛ شاهکار پیتر بیورک، دقیقاً همین کار را کرده است! این پروژه که بر پایه یک ولوو ۲۴۰ سدان مدل ۱۹۷۶ بنا شده، در ابتدا با تعویض موتور آن با یک ۲JZ توربوشارژر از تویوتا سوپرا، علاقهمندان به خودرو را شوکه کرد. اما جاهطلبی بیورک به همینجا ختم نشد.
بیورک با روحیهای جسورانه، تصمیم گرفت موتور ۵.۰ لیتری V10 تنفس طبیعی یک لامبورگینی گالاردو GT2 را در دل این ولوو جای دهد. موتوری که بلوک آن در یک تصادف ۲۴ ساعته دبی ترک خورده بود.
جای دادن یک موتور V10 که از ابعاد محفظه موتور اصلی فراتر میرود، کار کوچکی نیست. بیورک با سه چالش اصلی روبرو شد: ساخت پایههای مخصوص برای موتور پهنتر، تغییر مسیر فرمان و متعلقات جانبی برای جلوگیری از تداخل، و طراحی هدرزهای سفارشی برای جا شدن زیر کاپوت فابریک. تمام این کارها با هدف حفظ ظاهر کلاسیک ولوو، در حالی که زیر آن هرج و مرجی از قدرت نهفته است، انجام شد.
انتخاب سیستم انتقال قدرت نیز به همان اندازه جسورانه است. با توجه به ناسازگاری گیربکس گالاردو با شاسی اصلی، بیورک در حال بررسی استفاده از جعبهدنده ترانساکسل بیامو یا تغییر واحد اصلی است، همراه با ساخت یک شاسی لولهای برای تنظیم موتور در میانه خودرو. او همچنین در حال برنامهریزی برای اضافه کردن سیستم تمام چرخ محرک (AWD) با استفاده از یک گیربکس دوکلاچه نصبشده در میانه خودرو است؛ با بهرهگیری از فاصله محور چرخهای ولوو که تقریباً مشابه R8 است، برای هندسه میل گاردان.
این ولوو V10 که اکنون دارای مجوز تردد در جاده است، فقط یک اثر هنری ساکن نیست. این خودرو کاروانها را در سواحل غربی سوئد بکسل میکند، در پیستهای درگ تایر میسوزاند و در دورهمیهای خیابانی ظاهر میشود. ویدئوهای بیورک، مراحل ساخت، تعمیرات موتور و آزمایشهای نهایی را به تصویر میکشند و نشان میدهند که این ماشین «اسلیپر» هم یک خودروی کاربردی برای سفر است و هم یک «سلاح دریفت» بالستیک. غرش «ولووگینی» گواهی بر جسارت است؛ جایی که عملگرایی سوئدی با صلابت ایتالیایی در کالبد یک ولوو ۲۴۰ به یک شاهکار تبدیل میشود.