مجارستان، برخلاف برخی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا که به دنبال کاهش وابستگی به چین هستند، به یک شریک تجاری و سرمایهگذاری مهم برای دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است.
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، با بیان اینکه دولتش با کمک هزینه ۳.۱ میلیارد فورینت، از این پروژه حمایت خواهد کرد، اظهار کرد: ما مجارستانیها همکاری شرق و غرب را تهدید نمیدانیم، بلکه آن را یک فرصت بزرگ میدانیم.
طبق گزارش رویترز، شرکت «بیوایدی» که در حال ساخت یک کارخانه تولید خودروهای برقی در جنوب مجارستان است، انتظار دارد یک مرکز اروپایی در این کشور ایجاد کند. علاوه بر این سرمایهگذاری، این شرکت قرار است یک آزمایشگاه تحقیق و توسعه نیز تاسیس کند که ظاهرا در راستای دست رد به تعرفههای اروپایی بر خودروهای برقی چینی از سوی مجارستان در دستور کار قرار گرفته است.
«اوربان» پس از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۰، کشورش را به پکن نزدیکتر کرد. روابط سیاسی گرم حدود یک دهه بعد، زمانی که تولیدکنندگان باتری و خودروهای برقی، شروع به تولید محصولاتشان در مجارستان کردند، به سوی سرمایهگذاری حرکت کرد.
پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه در این باره گفته است: مجارستان، سال میلادی گذشته، حدود یکسوم سرمایهگذاری داخلی چین در اروپا را بر عهده گرفت که شامل ۶۴ پروژه بزرگ است. این اقدام مجارستان، حجم کل سرمایهگذاریهای چین را به ۵.۵ تریلیون فورینت (۱۶ میلیارد دلار) افزایش داد.
بیوایدی با افزایش شدید تولید و سرعت بخشیدن به عرضه مدلهای جدید و مقرونبهصرفهتر، در چند سال گذشته، به بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان تبدیل شده است. مشوقهای قیمتی اخیر این خودروساز که قیمت اولیه ارزانترین مدل آن را به ۵۵ هزار و ۸۰۰ یوان (۷۸۰۰ دلار) کاهش داد، باعث فروش گستردهتر سهام خودروهای چینی و کاهش قیمتهای جدید از سوی رقبا شد.