در این نشست خبری عنوان شد که ۴۵ نقطه غیرنظامی و غیرامنیتی در شهر تهران مورد حمله مستقیم هوایی قرار گرفت که رسیدگی به این نقاط و همسایگان آنها به عهده سازمان مدیریت بحران شهر تهران گذارده شده است. در حالی که شهرداری تهران جبران خسارتهای جزئی را برعهده گرفته، ارزیابی خسارت بیشتر بر عهده بنیاد مسکن و دولت است.
علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به آسیب ۴۵ نقطه غیرنظامی و غیرامنیتی در شهر تهران طی ۱۲ روز حمله هوایی صهیونیستها به شهر تهران خبر داد و گفت: بر اساس قانون، سازمان مدیریت بحران شهر تهران، وظیفهای در زمان بحران نظیر جنگ ندارد؛ این وظیفه بر عهده سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان پدافندغیرعامل گذارده شده است؛ با این وجود سازمان مدیریت بحران شهر تهران از همان ابتدای حمله به پایتخت وارد میدان عمل شد و در هماهنگی با سازمان مدیریت بحران کشوری، اقداماتی را برای کاهش آسیب در سطح شهر اجرایی کرد. وی ادامه داد: ۴۵ نقطه غیرنظامی و غیرامنیتی در شهر تهران در حملات ۱۲ روزه صهیونیستها آسیب دید؛ ساماندهی به این ۴۵ نقطه که در ۱۲ منطقه شهرداری تهران واقع شده بر عهده سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران گذارده شد. نحوه حملات به گونهای بود که علاوه بر ۴۵ نقطه غیرنظامی اعلامی، خانههای متعددی در اطراف نقاط اصلی مورد اصابت موشک نیز آسیب دیدهاند و شهرداری اسکان اضطراری تمامی افرادی که به دلیل خسارت قابل زندگی نیستند را پذیرفت. این افراد در ۲ هتل شهرداری و ۳ هتلی که شهرداری با آنها قرارداد بسته، اسکان داده میشوند. تعداد خانوارهای اسکانداده شده در هتلهای تامین شده توسط شهرداری در شهر تهران تا صبح روز دوشنبه نهم تیر ماه برابر ۱۳۹ خانواده بوده است؛ البته تعداد خانوادههایی که فعلا امکان سکونت در خانههایشان را ندارند از این رقم به مراتب بیشتر است؛ با این وجود بخش قابلتوجهی از خانوادهها زندگی در خانه اقوام و دوستان را به زندگی در هتل ترجیح دادهاند.
نصیری ادامه داد: شهرداری تهران بازسازی تعمیرات خانههای در شهر که در این جنگ به شکل جزئی آسیب دیدهاند را تقبل کرده است؛ این آسیب جزئی شامل شکستگی شیشه پنجره، خرابی فریم شیشه و سایر خرابیهای جزئی است و قرار است به منظور تسریع در فرآیند بازسازی، منابع مالی از طریق شهرداری مناطق تامین شود. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گزارش خود به وجود ۱۰۹ سوله مدیریت بحران در پایتخت اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد این سوالهها از ۴۶ مورد به ۱۰۹ مورد یکی از دستاوردهای این دوره سازمان مدیریت بحران شهر تهران بود. گاهی به اشتباه تصور میشود که قرار است مردم در زمان بحران در این سولهها اسکان داده شوند؛ اما چنین نیست. این سولهها پایگاه مدیریت بحران هستند؛ بهعنوان نمونه در زمان ۱۲ روز جنگ اخیر، ۹ سوله به جمعیت هلال احمر داده شد؛ از استانهای معین تهران اعضای هلال احمر به کمک تهران آمدند که در این سولهها مستقر شدند. نحوه توزیع گروههای هلال احمر در این سولهها به نحوی بود که اگر در هر نقطه شهر حادثهای رخ دهد، نیروهای امدادی در سریعترین زمان خود را به محل حادثه دیده برسانند و برای کمکرسانی آماده شوند. در ۸۵ ایستگاه نیز نیروهای اورژانس حضور داشتند و یک پایگاه مدیریت بحران به انتقال خون اختصاص یافت. وی در ادامه عنوان کرد در ۴۵ نقطه آسیبدیدهای که مدیریت آن برعهده سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گذارده شده؛ بنرهایی با عنوان گروه حامی جهادی نصب شده و در آن شمارههای تماس ذکر شده است. مردم منطقه میتوانند در هر ساعت شبانهروز با این شمارهها تماس گرفته و پاسخ سوالات خود را در خصوص کمکهای سازمان مدیریت بحران و... دریافت کنند. همچنین در ۱۹نقطهای که همچنان ملتهب هستند، همچنان چادر بحران استقرار دارد و در این چادرها به سوالات مردم به شکل حضوری پاسخ داده میشود.
عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در خصوص اعلام ایستگاههای مترو، مساجد و... بهعنوان پناهگاه طی جنگ اخیر گفت: این اطلاع توسط شهرداری تهران انجام نشد؛ مدیران شهری در خصوص مناسب بودن تمامی ایستگاههای مترو بهعنوان پناهگاه و اسکان اضطراری تردید داشتند، برخی از ایستگاههای مترو گزینه مناسبی برای اسکان اضطراری بهعنوان پناهگاه نیستند. وی ادامه داد: شهرداری تهران لایحه پایداری و تابآوری شهری را به شورای شهر ارائه کرده که در آن موضوع تامین زیرساخت پناهگاه و راهکارهای پیشنهادی ارائه شده است که البته اجرای آن زمانبراست.
نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در خصوص دلایل نبود پناهگاه در شهر تهران گفت: شهرهای مختلف کشور در طول ۸ سال جنگ با عراق از پناهگاه بهرهمند بودند؛ با این وجود سالها آرامش باعث شد تا زیرساخت پناهگاهی به حاشیه رانده شود. البته در مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان ضرورت تعبیه پناهگاه با کاربری دوگانه در فضاهای شهری آمده است؛ اما با توجه به آنکه کسی انتظار جنگی دیگر را نداشت، این مبحث به شکل کامل اجرایی نشده است. در این شرایط ضروری است که با رویکرد جدیدی به مبحث پدافند غیرعامل ورود شود.
نصیری تاکید کرد که شهر تهران به لحاظ پناهگاه شرایط ایدهآلی ندارد. پناهگاهها الزاماتی نظیر اتصال به سامانه هشدار را دارند؛ در واقع ابتدا باید سامانه هشدار به صدا درآید و بعد مردم روانه پناهگاه شوند. سیستم هشدار جدا از حیطه مدیریت شهری است؛ در عین حال نوع تهاجم نیز به نحوی بود که لزوما امکان استفاده از سیستم هشدار میسر نبود؛ چرا که بخش عمدهای از تهاجمها توسط ریزپرنده انجام میشد که قابل پیشبینی نبود. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: تمامی خانههایی که دارای پارکینگ زیرزمین هستند، میتوانند از این پارکینگها به عنوان پناهگاه استفاده کنند و لزومی ندارد در زمان بروز حمله هوایی مردم خود را به مناطقی نظیر ایستگاه مترو برسانند. در عین حال پارکینگ برجها و مرکزهای خرید چند طبقه نیز از امنیت کافی برخوردارند و قابلیت استفاده به عنوان پناهگاه را دارند.
نصیری تاکید کرد: اگر قرار باشد که ایستگاههای مترو به عنوان پناهگاه استفاده شوند باید آمادهسازی اولیه در آنها انجام شود؛ این موضوع نیاز به تصمیمگیری دارد. به زودی شورای عالی شهرسازی جلساتی برگزار خواهد کرد و تصمیمات نهایی برای پیشبرد وضعیت پناهگاه و افزایش تابآوری تهران گرفته میشود. نصیری با اشاره به ویژگیهای یک پناهگاه گفت: باید فضای پناهگاه در زیر زمین و در زیر سطح واقع باشد. همچنین باید در طبقات منفی مانند پارکینگها باشد. دیوار سقف و کف آن در حدود ۵ متر از بتن مسلح پوشیده باشد. عدمقرارگیری در مسیر مستقیم موج انفجار دیگر موضوع مهم در این زمینه است. باید پناهگاه راههای خروجی مناسب و متعددی داشته باشد. خطوط مترو در دورههای مدیریتی مختلف ساخته شده و برخی از خطوط ما تک ورودی هستند. در خطوط ۸ ، ۹ ، ۱۰ و ۱۱ که قرار است ساخته شود، مطالعات پدافند الزام شده و باید این پیوست به پروژهها اعمال شود، اتصال به بیمارستانها و مجهزشدن به سرویس بهداشتی از دیگر اقدامات ضروری خطوط مترو است. نبود مصالح ترکش شونده نیز از دیگر ویژگیهای پناهگاه است.
عبدالمطهر محمدخانی سخنگو و رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران نیز در این نشست خبری با بیان اینکه شهرداری تهران با هدایت شهردار و با همراهی اعضای شورای شهر و بهویژه رئیس شورا در دوره ۱۲ روزه، کارنامه مثبتی داشت، اظهار کرد: در حوزه نگهداشت، خدمات شهری، مدیریت بحران، آتشنشانی و خدمات رسانی به آسیب دیدگان و همچنین در مناطق، اقدامات خوب و ارزندهای صورت گرفت. وی ادامه داد: به دلیل تنوع در نهادهایی که آسیب دیدند، جمعبندی خسارات زمانبراست.