به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله علی ملکوتی بعد از ظهر سه شنبه در مراسم عزاداری روز پنجم ماه محرم که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به فلسفه قیام سیدالشهدا (ع) اظهار داشت: امام حسین (ع) برای عزت اسلام و بیداری امتها قیام کرد و هرگز حاضر نشد زیر بار ذلت حکومت ظلم برود، چرا که میفرمود: «هیهات منّا الذلّه».
وی با تأکید بر اینکه حادثه کربلا یک واقعه تاریخی محدود نیست، افزود: در طول تاریخ بشر جنگها و حرکتهای نظامی بسیاری رخ داده که چه بسا کشتههای آنها چندین برابر عاشورا بوده است، اما هیچکدام ماندگار و الهامبخش نشدند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در تاریخ بشر، حملات مغول، فتوحات امپراتورها و حتی دو جنگ جهانی میلیونها کشته بر جای گذاشتند، اما نه تنها بیداری به دنبال نداشتند بلکه تنها چند صفحه در کتابهای تاریخ را به خود اختصاص دادهاند. هیچ شخص یا نهضتی در تاریخ نگفته که من ادامهدهنده راه ناپلئون، تیمور، چنگیز یا هیتلر هستم.
آیتالله ملکوتی تصریح کرد: در حالی که امام حسین (ع) و یارانش در یک روز و در یک منطقه خاص به شهادت رسیدند، اما این قیام سراسر تاریخ و وجدان بشریت را تحت تأثیر قرار داد و محدود به مذهب، قوم یا دوره خاصی نیست.
وی با بیان اینکه رهبران انقلابی در کشورهای غیرمسلمان و حتی بیدین از مکتب امام حسین (ع) الهام گرفتهاند، خاطرنشان کرد: در ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز برخی مبارزان که حتی مسلمان نبودند، در دادگاههای رژیم شاه به سخنان و پیامهای امام حسین (ع) استناد میکردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: امام حسین (ع) متعلق به بشریت است و این نهضت نه تنها برای شیعه یا مسلمانان، بلکه برای همه انسانهای آزاده، اندیشمندان و اهل تفکر الهامبخش است.
وصیتنامه امام حسین (ع) سند اهداف قیام است
نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وصیتنامه امام حسین (ع) خطاب به محمد بن حنفیه گفت: نخستین اقدام امام در مسیر قیام، نگارش وصیتنامه به برادرشان بود که در آن هدف قیام را صریح بیان کردند. این سند روشن میسازد چه کسانی همراه ایشان خواهند بود و چه کسانی نه.
وی افزود: غیبت برخی شخصیتها در همراهی با امام به معنای ناآگاهی یا کوتاهی آنان نبود بلکه نتیجه برنامهریزی دقیق و مرحلهبندیشده بود.
آیتالله ملکوتی تأکید کرد: برای شناخت دقیق اهداف قیام امام حسین (ع) باید سخنان ایشان را از لحظه خروج از مدینه تا واپسین لحظه حیات مرور و تحلیل کرد؛ چراکه آنچه امام فرمودند، نقشه راهی برای همه انسانهایی است که به دنبال عزت، آزادی، عدالت و کرامت انسانی هستند.
وی با اشاره به شرایط سیاسی و اجتماعی عصر امام حسین (ع) بیان کرد: گرچه مدینه دیگر پایتخت سیاسی نبود و مرکز حکومت به دمشق منتقل شده بود، اما همچنان مرکز فرهنگی و دینی اسلام و مورد حساسیت حکومت اموی بود.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) با درک این حساسیتها، مأموریتهای ویژهای به یاران نزدیک خود در مدینه و مکه سپرد؛ از جمله عبدالله بن عباس که مأمور شد در مدینه بماند و اوضاع را رصد و گزارش کند.
آیتالله ملکوتی افزود: عبدالله بن عباس از صحابه بزرگ پیامبر (ص) و از دوستداران خالص امیرالمؤمنین (ع) بود که در تمام مقاطع حساس در کنار اهل بیت ایستاد.
وی با اشاره به محتوای مهم وصیتنامه امام حسین (ع) گفت: حضرت در آغاز وصیتنامه بر سه اصل اساسی اسلام یعنی توحید، نبوت پیامبر اعظم (ص) و باور به معاد تأکید کردند که نشاندهنده دفاع امام از مبانی اصیل دینی و هدف احیای دین بود.
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: برخی حاکمان جور پس از کربلا تلاش کردند چهره امام را مخدوش کنند، اما وصیتنامه آن حضرت این توطئهها را ناکام گذاشت و روشن ساخت که قیام بر پایه ایمان خالص، عقلانیت دینی و هدف الهی بود.
جمهوری اسلامی ادامهدهنده راه عاشورا
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امام حسین (ع) در شرایطی قیام کرد که فضای خفقان سیاسی و تهدید مستمر حاکم بود و امکان بیان حقیقت از بین رفته بود. این قیام در برابر سلطهطلبی بنیامیه، برای دفاع از دین رسول خدا (ص) و نجات امت از انحراف بود.
آیتالله ملکوتی با اشاره به جنایات جنگهای جهانی اظهار کرد: برخی جنگها که میلیونها قربانی بر جای گذاشتند با نام «مصلحت» توجیه شدند اما قیام عاشورا بر اساس حق، حقیقت، عدالت و ایمان راسخ به خداوند و پیامبر (ص) بود.
وی در پایان با تأکید بر استقلال جمهوری اسلامی ایران افزود: امروز تنها کشوری که با اقتدار در برابر نظام سلطه ایستاده، جمهوری اسلامی ایران است؛ در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه حتی منابع خود را در اختیار آمریکا قرار دادند.