تحقیق جدید: استفاده از ایموجی در پیام‌ها می‌تواند روابط عاشقانه را بهبود دهند

دیجیاتو شنبه 14 تیر 1404 - 12:02
با انجام این تحقیق، محققان گفته‌اند که ایموجی‌ها مانند نشانه‌های غیرکلامی، احساسات و توجه را منتقل می‌کنند. The post تحقیق جدید: استفاده از ایموجی در پیام‌ها می‌تواند روابط عاشقانه را بهبود دهند appeared first on دیجیاتو.

یک مطالعه جدید و جالب که در دانشگاه تگزاس انجام شده، نشان می‌دهد که استفاده از ایموجی در پیام‌های متنی می‌تواند زوج‌ها را به شکل معناداری به یکدیگر نزدیک‌تر کند.

براساس این پژوهش که در مجله علمی PLOS One منتشر شده، ترکیب متن و ایموجی در پیام‌ها، نه‌تنها حس صمیمیت و رضایت در روابط را افزایش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود طرف مقابل ما را فردی پاسخ‌گوتر و گرم‌تر بداند.

بررسی تاثیر ایموجی بر روابط

در این تحقیق، 260 نفر بین 23 تا 67 سال سن شرکت داشتند و به بررسی مکالماتی پرداختند که فقط در وجود یا عدم وجود ایموجی با هم تفاوت داشتند. سپس از شرکت‌کنندگان خواسته شده تا خود را به‌جای فرستنده پیام تصور کنند و سپس براساس پاسخ‌های دریافت‌شده، میزان صمیمیت، علاقه، پاسخ‌گویی و رضایت در رابطه را ارزیابی کنند.

نتایج به‌وضوح نشان داده افرادی که در پیام‌های خود از ایموجی استفاده می‌کردند، به‌عنوان افراد گرم‌تر، توجه‌مندتر و پاسخ‌گوتر دیده شدند. همچنین، این افراد احساس می‌کردند رابطه‌شان از نظر عاطفی رضایت‌بخش‌تر است. به‌عنوان نتیجه محققان گفته‌اند که ایموجی‌ها مانند نشانه‌های غیرکلامی، احساسات و توجه را منتقل می‌کنند.

«لوک» و «ایمی مک‌گرگور»، زوجی که هر دو مبتلا به اوتیسم هستند، می‌گویند ایموجی‌ها نقش مهمی در ارتباط مؤثر آنها داشته‌اند. لوک می‌گوید در ابتدا با استفاده از ایموجی راحت نبوده اما برای ابراز عشق و علاقه خود به ایمی، یاد گرفته آن‌ها را به‌کار ببرد.

دکتر «راکل پیل»، روان‌شناس دانشگاه کوئینزلند نیز معتقد است در دنیای پرمشغله امروز، نمی‌توان همیشه حضوری با شریک عاطفی ارتباط داشت، اما ایموجی‌ها می‌توانند جایگزینی خلاقانه و موثر برای حفظ ارتباط و حتی افزودن چاشنی طنز و شادی به روابط باشند. او می‌گوید:

«ارتباط چهره‌به‌چهره همیشه ممکن نیست، ولی حفظ ارتباط عاطفی ضروری است. استفاده از ایموجی‌ها راهی موثر و خلاقانه برای نشان دادن احساسات در زمان‌هایی است که در کنار یکدیگر نیستید.»

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.