به گزارش خبرنگار مهر، علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: در پی حملات رژیم کودککش و بیرحم که منجر به شهادت و آسیب دیدگی جمعی از مردم بیگناه در مناطق غیرنظامی تهران شده، اقدامات متعددی برای کمک به آسیبدیدگان در حال انجام است.
وی با اشاره به وقوع اصابت در حدود ۴۵ نقطه خارج از محدودههای نظامی در کوچهها و خیابانهای تهران، گفت: این حملات منجر به بروز خسارات گستردهای در منازل مسکونی شده که برخی از آنها به طور مستقیم مورد اصابت قرار گرفتهاند و تخریبهای جدی به بار آمده است. تعدادی از شهروندان نیز در این حملات به شهادت رسیدهاند.
نصیری ادامه داد: خانههایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم آسیب دیدهاند، در درجات مختلف دچار مشکل شدهاند. در این میان شهرداری تهران، با وجود اینکه طبق قانون مسئولیتی در حوزه اسکان اضطراری ندارد، با همکاری دیگر دستگاههای مسئول وارد عمل شده و از امکانات خود برای کمک به مردم استفاده کرده است.
وی با اشاره به استفاده از امکانات شهرداری تهران برای اسکان آسیبدیدگان گفت: هتلهای متعلق به شهرداری برای این منظور در نظر گرفته شدهاند. هماکنون ۹ هتل برای اسکان اضطراری در اختیار قرار گرفتهاند. تا الان ۲۲۴ خانواده شامل ۶۶۲ نفر در این هتلها اسکان داده شدهاند و هر تعداد دیگری از آسیبدیدگان نیز که نیاز به اسکان داشته باشند، از این خدمات بهرهمند خواهند شد.
رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: علاوه بر موضوع اسکان، هماهنگیهایی برای جلوگیری از سردرگمی مردم بین دستگاههای مختلف انجام شده است. با همکاری بنیاد مسکن، وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاهها، تصمیم گرفته شد که شهرداریهای مناطق مسئولیت پرداخت کمکهزینه مسکن را برعهده بگیرند.
نصیری اعلام کرد: بر اساس این تصمیم، از ساعت ۸ صبح روز سهشنبه، ۱۷ تیرماه، پرداخت کمکهزینه اجاره مسکن آغاز خواهد شد. این کمکهزینه متناسب با اجارهبهای هر منطقه و تا سقف ۱۰۰ متر مربع پرداخت میشود تا خانوادهها بتوانند تا زمان بازسازی منازل خود، سرپناه مناسبی داشته باشند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: سازوکارهایی برای جبران خسارات اموال داخل منازل و جایگزینی وسایل آسیبدیده نیز با همکاری دولت در حال برنامهریزی و اجرا است.
تا پایان تیرماه هیچ خانهای نباید با مشکل شکستگی شیشه یا فریم پنجره باقی بماند
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، درباره روند بازسازی خانههای آسیبدیده ناشی از حوادث اخیر اعلام کرد: اگر بازسازی را به چند دسته تقسیم کنیم، یک دسته خانههایی هستند که فقط شیشه و فریم پنجرهشان آسیب دیده است. این بخش از بازسازی همین حالا توسط شهرداری مناطق در حال انجام است و برنامهریزی شده که تا پیش از پایان تیرماه، هیچ خانهای در تهران باقی نماند که از این بابت مشکل داشته باشد.
وی ادامه داد: دسته دوم خسارتهای متوسط هستند که در آنها سازه اصلی ساختمان آسیبی ندیده، اما بخشهایی مانند یک دیوار، سرویس بهداشتی یا اتاق خواب دچار آسیب شدهاند. این موارد تحت عنوان پایدارسازی شناخته میشوند. از اینجا به بعد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به ما ملحق میشود و مسئولیت تأیید ایمنی این واحدها را بر عهده میگیرد. بر اساس این تأییدیهها، اقدامات بازسازی انجام میشود؛ چه در مورد پایدارسازی، چه مقاومسازی.
رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: در خصوص واحدهایی که باید تخریب و نوسازی شوند نیز، همه این موارد در چارچوب یک سازوکار مشخص پیش خواهد رفت تا مردم نیازی به پیگیری و دوندگی برای دریافت پروانه ساخت نداشته باشند. اگر کسی بخواهد خودش نسبت به مقاومسازی واحد مسکونیاش اقدام کند، دریافت پروانه برای او رایگان و با سرعت بالا انجام خواهد شد.
نصیری در یک برنامه تلویزیونی همچنین به تصویب یک لایحه حمایتی توسط شورای اسلامی شهر تهران اشاره کرد و گفت: شورای اسلامی شهر تهران یک لایحه ۱۷ مادهای را با تغییرات اندکی تصویب کرد تا با همراهی مردم در این مسیر گام برداشته شود. انشاءالله در فرایندی که طی آن به مردم به صورت موقت ودیعه مسکن داده میشود و اسکان موقت پیدا میکنند، در پایان این دوره، کلید خانهشان حتی اگر قدیمیساز هم باشد به شکل نوساز به آنها تحویل خواهد شد.
وی در ادامه توضیح داد که شهروندانی که خانهشان آسیب دیده است، چهار روش برای اعلام خسارت و پیگیری امور خود به شرح ذیل دارند:
۱. نصب بنرهای آبی رنگ در محلهای آسیبدیده: در تمامی نقاطی که آسیبدیدگی رخ داده، بنرهای آبی رنگ با عنوان «گروه جهادی حامی» نصب شده که حاوی یک آدرس و یک شماره تماس است.
۲. تماس تلفنی با همکاران مناطق ۲۲ گانه: شماره درجشده روی بنرها به همکاران ما در مناطق مختلف تهران متصل است و این افراد به صورت شبانهروزی پاسخگوی شهروندان خواهند بود.
۳. حضور فیزیکی در مراکز منتخب: در حدود ۱۷ نقطه از شهر، چادرهایی برپا شده و نمایندگان سازمان مدیریت بحران به صورت فیزیکی در این مکانها حضور دارند.
۴. مراجعه به سولههای مدیریت بحران: مدیران بحران مناطق ۲۲ گانه در سولههای بحران ساکن هستند و پاسخگوی نیازهای شهروندان در این زمینه خواهند بود.
نصیری در پایان تأکید کرد: همه تلاش ما این است که فرآیند بازسازی و ایمنسازی با سرعت، دقت و کمترین زحمت برای شهروندان پیش برود و مردم در سریعترین زمان ممکن به خانههای نوساز و ایمن خود بازگردند.