قانون جدید برای رانندگان تاکسی اینترنتی

تابناک سه شنبه 17 تیر 1404 - 08:11
معاون پیشین پلیس راهور فراجا از مسئولان درخواست کرد که برای صدور مجوز فعالیت تاکسی‌های اینترنتی سخت‌گیری‌های لازم همانند تاکسی‌های معمولی و عادی را لحاظ کنند و گفت: شرایط احراز هویت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی باید دقیق‌تر شود.

قانون جدید برای رانندگان تاکسی اینترنتی

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، سرهنگ عین اله جهانی مهم‌ترین و حداقل‌ترین کاری که در ثبت‌نام راننده‌های تاکسی اینترنتی باید انجام شود را در نظر گرفتن همان مراحل ثبت‌نام رانندگان تاکسی برای فعالیت عنوان کرد و افزود: کسی که قصد دارد تاکسی داشته باشد و تاکسیران شود؛ عملا باید هفت خوان رستم را رد کند. مثلا باید متأهل باشد، متعهد باشد، معروف به فساد نباشد، سوءپیشینه کیفری نداشته باشد، معتاد نباشد و تست‌های جسمانی، روانشناختی و شخصیتی را باید قبول شود.

معاون پیشین پلیس راهور فراجا ادامه داد: راننده‌های تاکسی با توجه به اهمیت کاری که دارند با جان، مال و ناموس مردم سروکار دارند و باید از همه این فیلتر‌ها با موفقیت عبور کنند. در حالیکه تاکسی‌های اینترنتی اصلا این شرایط را ندارند و به عنوان مثال تاکسی پلاک کرج نمی‌تواند در تهران یا سایر شهر‌ها فعالیت کند.

شرایط احراز هویت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دقیق‌تر شود

راننده فقط باید در شهر پلاک شده، فعالیت کند

جهانی با اشاره به اینکه شرایط احراز هویت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نیز باید دقیق‌تر شود، افزود: راننده و مالک خودرو باید یک نفر باشند، آدرس فرد کاملا مشخص باشد و راننده فقط باید در شهر پلاک شده، فعالیت کند.

معاون پیشین پلیس راهور فراجا ادامه داد: بعد از شروع فعالیت نیز، همانطور که چند وقت یک بار راننده‌های تاکسی کلاس‌های آموزشی و توجیهی دارند؛ رانندگان تاکسی اینترنتی نیز نباید به حال خود رها شوند؛ بلکه باید در طول فعالیت خود، در راستای افزایش ویژگی‌های شخصیتی خود اقدام کنند و در کلاس‌های مربوطه شرکت کنند.

جهانی با اشاره به لزوم نظارت بر فعالیت رانندگان، گفت: این تاکسی‌ها نیز باید دائما در رصد و پایش سازمان‌های امنیتی و انتظامی قرار گیرند و رانندگان بدانند که تحت نظر هستند تا دست از پا خطا نکنند.

شهروندان به مشخصات خودرو‌ها دقت کنند

وی درباره نکاتی که استفاده کنندگان از تاکسی‌های اینترنتی باید بدانند، افزود: مسافران باید مشخصات خودرو، مالک و پلاک را با اطلاعات روی اپلیکیشن خود مقایسه کنند و در صورت مغایرت، سفر خود را لغو کنند.

معاون پیشین پلیس راهور فراجا ادامه داد: همچنین شهروندان تهرانی باید بدانند که خودرو‌های پلاک، ۱۰،۲۰،۳۰،۴۰،۵۰،۶۰ و۱۱،۲۲،۳۳،۴۴،۵۵،۶۶،۷۷،۸۸،۹۹ پلاک‌های تهران هستند و سایر شماره‌ها برای شهرستان‌های دیگر هستند که مردم می‌توانند این سفر‌ها را نیز لغو کنند و این مسئله را با پشتیبان این شرکت‌ها در میان بگذارند.

به هیچ وجه با رانندگان تاکسی‌های اینترنتی صحبت نکنید

جهانی به مسافران تاکسی‌های اینترنتی توصیه کرد که به هیچ وجه با رانندگان تاکسی‌های اینترنتی صحبت نکنید و اطلاعات شخصی خود را با آنها به اشتراک نگذارید؛ زیرا این صحبت‌ها ممکن است به درگیری، سوء استفاده و شرارت ختم شود.

وی افزود: همچنین ما باید به فرزندان خود بیاموزیم که هیچ دلیلی وجود ندارد که با این افراد صحبت کنند و صحبت درباره مقصد و شرایط راه کافی است.

معاون پیشین پلیس راهور فراجا گفت: اگر در راه احساس کردید که مسیر تغییر یافته، توقف بی جایی صورت گرفته و ... حتما مسئله را با پشتیبان یا یکی از اعضای خانواده خود در میان بگذارید و در صورت حساس شدن شرایط از خودرو پیاده شوید.

جهانی گفت که در صورت مشاهده انجام هرگونه تخلف راهنمایی و رانندگی نیز توصیه می‌کنیم به پشتیبان اطلاع دهید. همچنین اپراتور‌ها نیز باید با این رانندگان برخورد جدی انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه اتوبوس‌های بین شهری سامانه نظارتی دارند، اظهار کرد: سامانه «سپهتن» در اتوبوس‌های بین شهری فعال است و مسافران در صورت مشاهده هر گونه موارد غیرقانونی اعم از تخلف یا مزاحمت و ... می‌توانند با این سامانه ارتباط برقرار کنند.

جهانی افزود: بر همین اساس تاکسی‌های اینترنتی نیز می‌توانند با سامانه‌های هوشمند بر رفتار رانندگان خود نظارت کنند و این سامانه‌ها باید به سازمان‌های مختلف مثل پلیس متصل باشند تا در صورت نیاز امدادرسانی انجام شود.

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.