توقف در جاده برقی؛ تهدیدی برای یک میلیون شغل اروپا

دنیای اقتصاد چهارشنبه 18 تیر 1404 - 00:04
دنیای اقتصاد: مطالعه‌‌‌ای تازه از سوی گروه «حمل‌‌‌ونقل و محیط‌‌‌زیست» هشدار می‌دهد که هرگونه عقب‌‌‌نشینی اتحادیه اروپا از هدف حذف خودروهای آلاینده تا سال ۲۰۳۵ می‌تواند به حذف بیش از یک میلیون شغل در صنعت خودرو این قاره منجر شود و دو سوم سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های پیش‌‌‌بینی‌‌‌شده در بخش تولید باتری را به خطر اندازد.

به گزارش رویترز، در صورتی که اروپا به هدف ممنوعیت فروش خودروها و ون‌‌‌های دارای آلایندگی کربنی تا سال ۲۰۳۵ پایبند بماند و در عین حال از سیاست‌های صنعتی حمایتی برای گذار به خودروهای برقی بهره بگیرد، تولید خودرو در این منطقه می‌تواند به سطح رکوردی ۱۶.۸ میلیون دستگاه در سال برسد؛ سطحی که پیش‌‌‌تر تنها در دوران پیش از بحران مالی ۲۰۰۸ تجربه شده بود. این هشدار در شرایطی منتشر می‌شود که خودروسازان اروپایی با چالش‌‌‌هایی نظیر هزینه‌های بالای تولید، عقب‌‌‌ماندگی از رقبای چینی و آمریکایی در حوزه خودروهای برقی و همچنین سیاست‌های تجاری سخت‌‌‌گیرانه نظیر اعمال تعرفه ۲۵ درصدی از سوی ایالات متحده، دست‌‌‌وپنجه نرم می‌‌‌کنند. در ماه مه، پس از فشارهای گسترده لابی‌‌‌های صنعتی، پارلمان اروپا با تعدیل برخی از اهداف مربوط به کاهش گازهای گلخانه‌‌‌ای خودروها موافقت کرد. با این حال، قانون کلیدی ممنوعیت فروش خودروهای فسیلی از سال ۲۰۳۵ همچنان به قوت خود باقی است.

مطابق گزارش T&E، در سناریوی خوش‌‌‌بینانه‌‌‌ای که در آن هدف ۲۰۳۵ حفظ شود و هم‌‌‌زمان حمایت‌‌‌های دولتی از تولید داخلی خودروهای برقی و زیرساخت‌‌‌های مرتبط با آن افزایش یابد، سهم زنجیره ارزش صنعت خودروی اروپا از اقتصاد این قاره می‌تواند تا سال ۲۰۳۵ رشدی ۱۱ درصدی را تجربه کند. همچنین پیش‌‌‌بینی شده است که بیش از ۱۰۰ هزار شغل جدید در حوزه تولید باتری تا سال ۲۰۳۰ و ۱۲۰ هزار فرصت شغلی دیگر در بخش توسعه زیرساخت شارژ تا سال ۲۰۳۵ ایجاد شود. اما در صورت تضعیف هدف‌‌‌گذاری و نبود سیاست‌های صنعتی جامع، سهم این زنجیره ارزش ممکن است تا سال ۲۰۳۵ تا ۹۰ میلیارد یورو کاهش یابد.

«جولیا پولیسکانوا»، مدیر ارشد بخش خودروها و زنجیره تامین حمل‌‌‌ونقل الکتریکی در سازمان T&E، در بیانیه‌‌‌ای رسمی تاکید کرده است:«اکنون لحظه‌‌‌ای تعیین‌‌‌کننده برای صنعت خودروی اروپا فرا رسیده است. رقابت جهانی برای پیشتازی در تولید خودروهای برقی، باتری و زیرساخت‌‌‌های شارژ به‌شدت افزایش یافته و اگر اروپا فرصت را از دست بدهد، پیامدهای اقتصادی و شغلی سنگینی در پیش خواهد بود.»

این گزارش در زمانی منتشر شده که بسیاری از خودروسازان اروپایی به‌‌‌دلیل بی‌‌‌ثباتی ناشی از تعرفه‌های جدید آمریکا، پیش‌‌‌بینی‌‌‌های مالی خود برای سال ۲۰۲۵ را تعدیل کرده‌‌‌اند. 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.